LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till information om SRY utbildning.
Advertisements

Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
•Arbetsmiljö, Personal & Hälsa •Kunder - myndigheter, företag, företagshälsovård •Verksamma sedan 1988 •Miljödata tillhör Persona Grata AB •Huvudkontor.
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Hitta kursvinnare Marknadens vassaste beslutsstöd Günther Mårder &
1 SIP-Optionen. 2 •Ett placeringsprogram som riktar sig till dig och ditt företag. •Företaget placerar. Du får avkastningen privat. •SIP-Optionen gör.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
FÖRETAGSPRESENTATION
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Vision "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv." Copyright © 2007 Stadium "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Fjärde järnvägspaketet
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
LEIF HAMNÄS 25 år i branschen
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Navigeringshjälp för företag som vill utvecklas!.
Door-In Andreas Gunnérius, Anpassarna Gunnérius AB Färdigställandet av produkterna Skjutdörr Door-In samt Robot Rob-In. Färdigställa produkterna för en.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Intressententmodellen.
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
Intern/extern kommunikation
C IT - Service Budgetsystem c IT - Service Problem Budgeteringen tar tid Budgeteringen är svåröverskådlig Informationsbrist mellan avdelningar Ett.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer Midroc Electro Projekt Effektivisering av konstruktionsarbete Projektledare: Arto Lind Deltagande aktörer:
1.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Intern/extern kommunikation
Leif Hamnäs Robert Bosch AB Robert Bosch AB MLH Logistics AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB Kuehne & Nagel AB MLH Consulting MLH Consulting MLH.
Offensiv kvalitetsutveckling
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | Bertil Degerlund |
Saabs historia 30-talet: Försvaret behövde rustas upp Lösning: Svenska Aeroplan AB (SAAB) Efter andra världskriget: Satsning på civil marknad.
Företagsvärdering och företagsarrangemang Del III.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Intressententmodellen.
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Lokalt företagsklimat Söderköping
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Nollpunkten – en varningssignal
Produkt, pris, plats och påverkan
Lokalt företagsklimat Nyköping
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Organisationskonsulter
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Kommunikationsprocesser
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH

Resumé Dag 1

Allmän orientering Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund MLH

Allmän orientering MLH Samsung Kuehne+Nagel Media Markt Order Leverans

Allmän orientering Historik -70-talet och tidigare -80-talet -90-talet talet MLH

Allmän orientering Vilka faktorer avgör en etablering? –Infrastruktur100 % –Anslutning till motorväg 100 % –Logistikkostnader 93 % –Tillgång till mark 85 % –Miljö 85 % –Expansionsmöjligheter 82 % –Närhet till marknad 80 % –Markpris 78 % –Närhet till järnvägsterminal 58 % –Närhet till hamn 36 %

Allmän orientering 3PL –Whirpool –Good Year –Freudenberg –Bauhaus –K-Rauta –Byggmakker –Team Sportia –Greif –Stadium –Akademibokhandeln –Apoteket Hjärtat –Candy King –DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg –Ericsson –Bosch –Samsung –Grundig –Audio Pro –Kenwood –Casall –Fatzer –Duni  Egen regi Bröderna Edstrand Bröderna Edstrand Stadium Stadium OCL/Brorsson OCL/Brorsson Kontorab Kontorab Nordfarm Nordfarm Martin&Servera Martin&Servera Mårdskog & Lindqvist Mårdskog & Lindqvist Haugen Haugen Swedhandling Swedhandling Pelican Rouge Pelican Rouge Rusta Rusta MLH Etableringar i Norrköping

Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad xTid

Skapa värde 3PL Dirigent Samarbetspartner Medlare Synliggör Standardiserar Skapar värde

Skapa värde Skapa värde 1.Sätt kunden i centrum 2. Arbeta med processer 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Basera beslut på fakta 5. Låt alla vara delaktiga 7. ”Företagsledningens engagemang” 6. Skapa helhetsbild MLH

Skapa värde WMS Lagerplats Artikel Order TPS Ankom- mande Tull/TDS Invente- ring PMS Kund MLH Kunder Transportör

Tredjepartslogistik Dag 2 Kursmål  Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd  Ha god kunskap om processen att sälja 3PL tjänster

Bemanning Personal –Administration Fast > 50% Bemanningsföretag < 50% –Kollektivanställda OptimerasSäsongsvariationer Utbildning bemanning 2014.xls Utbildning bemanning 2014.xlsEntreprenad MLH

Bemanning Grupparbete 3 –Diskutera hur en fördelning mellan anställda och inhyrd arbetskraft skulle kunna se ut baserad på informationen i övningsexemplet –Utbildning bemanning 2014 övning.xls Utbildning bemanning 2014 övning.xlsUtbildning bemanning 2014 övning.xls

Organisation Manager –Controller –Försäljning –Processingenjör –IT –Platschef Kundservice Kollektiv personal MLH

Organisation Manager Platschef Controller IT Process ingenjör Försäljning

Organisation MLH Platschef Arbetsledare Controller IT Kundservice

Juridik Förfrågan/offert Kalkylmodell Offert LOI Letter of intent Avtal Avtal NSAB 2000 MLH

Uppstart ProjektorganisationKund3PLProcesserUtvecklas Putaway process.doc Putaway process.docBekräftasLagerKvantifierasDokumenterasPlaneringInflyttningProduktionUppföljningKvalitetProduktivitet MLH

Kalkylering Grupparbete 4 En offertförfrågan till ett 3PL företag innehåller bl a följande information: –Inleveranser pallar/år 3PL företaget har en kostnadsstruktur där personalkostnaden är 70 % av totala kostnaden. Administrativa kostnader är % av totala kostnaden. Administrativa kostnader är TSEK/år varav inleveranshantering är 25 %. Indirekta kostnader är 5 % och vinstmarginalen 10 %. 5 % och vinstmarginalen 10 %.Uppgift Beräkna hanteringskostnaden per pall inkl. indirekta kostnader och vinst. Använd kalkylmodell b för beräkning av personalkostnaden. kalkylmodell b för beräkning av personalkostnaden.

Kalkylering Övningsexempel 4 Kalkyl B560139/0,7 = Admin Totalt OH *0, Totalt Vinst *0, Totalt Pris/pall / ,26

Utveckling (Vision) Kombitåg tar marknad från bilarna Norrköping Omslagspunkt för tåg Hamnen centralhamn på ostkusten Lager närmare marknaden Logistikparker Små företag MLH

Järnvägstransporter TonKM MLH