LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH
Resumé Dag 1
Allmän orientering Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund MLH
Allmän orientering MLH Samsung Kuehne+Nagel Media Markt Order Leverans
Allmän orientering Historik -70-talet och tidigare -80-talet -90-talet talet MLH
Allmän orientering Vilka faktorer avgör en etablering? –Infrastruktur100 % –Anslutning till motorväg 100 % –Logistikkostnader 93 % –Tillgång till mark 85 % –Miljö 85 % –Expansionsmöjligheter 82 % –Närhet till marknad 80 % –Markpris 78 % –Närhet till järnvägsterminal 58 % –Närhet till hamn 36 %
Allmän orientering 3PL –Whirpool –Good Year –Freudenberg –Bauhaus –K-Rauta –Byggmakker –Team Sportia –Greif –Stadium –Akademibokhandeln –Apoteket Hjärtat –Candy King –DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg –Ericsson –Bosch –Samsung –Grundig –Audio Pro –Kenwood –Casall –Fatzer –Duni Egen regi Bröderna Edstrand Bröderna Edstrand Stadium Stadium OCL/Brorsson OCL/Brorsson Kontorab Kontorab Nordfarm Nordfarm Martin&Servera Martin&Servera Mårdskog & Lindqvist Mårdskog & Lindqvist Haugen Haugen Swedhandling Swedhandling Pelican Rouge Pelican Rouge Rusta Rusta MLH Etableringar i Norrköping
Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad xTid
Skapa värde 3PL Dirigent Samarbetspartner Medlare Synliggör Standardiserar Skapar värde
Skapa värde Skapa värde 1.Sätt kunden i centrum 2. Arbeta med processer 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Basera beslut på fakta 5. Låt alla vara delaktiga 7. ”Företagsledningens engagemang” 6. Skapa helhetsbild MLH
Skapa värde WMS Lagerplats Artikel Order TPS Ankom- mande Tull/TDS Invente- ring PMS Kund MLH Kunder Transportör
Tredjepartslogistik Dag 2 Kursmål Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap om processen att sälja 3PL tjänster
Bemanning Personal –Administration Fast > 50% Bemanningsföretag < 50% –Kollektivanställda OptimerasSäsongsvariationer Utbildning bemanning 2014.xls Utbildning bemanning 2014.xlsEntreprenad MLH
Bemanning Grupparbete 3 –Diskutera hur en fördelning mellan anställda och inhyrd arbetskraft skulle kunna se ut baserad på informationen i övningsexemplet –Utbildning bemanning 2014 övning.xls Utbildning bemanning 2014 övning.xlsUtbildning bemanning 2014 övning.xls
Organisation Manager –Controller –Försäljning –Processingenjör –IT –Platschef Kundservice Kollektiv personal MLH
Organisation Manager Platschef Controller IT Process ingenjör Försäljning
Organisation MLH Platschef Arbetsledare Controller IT Kundservice
Juridik Förfrågan/offert Kalkylmodell Offert LOI Letter of intent Avtal Avtal NSAB 2000 MLH
Uppstart ProjektorganisationKund3PLProcesserUtvecklas Putaway process.doc Putaway process.docBekräftasLagerKvantifierasDokumenterasPlaneringInflyttningProduktionUppföljningKvalitetProduktivitet MLH
Kalkylering Grupparbete 4 En offertförfrågan till ett 3PL företag innehåller bl a följande information: –Inleveranser pallar/år 3PL företaget har en kostnadsstruktur där personalkostnaden är 70 % av totala kostnaden. Administrativa kostnader är % av totala kostnaden. Administrativa kostnader är TSEK/år varav inleveranshantering är 25 %. Indirekta kostnader är 5 % och vinstmarginalen 10 %. 5 % och vinstmarginalen 10 %.Uppgift Beräkna hanteringskostnaden per pall inkl. indirekta kostnader och vinst. Använd kalkylmodell b för beräkning av personalkostnaden. kalkylmodell b för beräkning av personalkostnaden.
Kalkylering Övningsexempel 4 Kalkyl B560139/0,7 = Admin Totalt OH *0, Totalt Vinst *0, Totalt Pris/pall / ,26
Utveckling (Vision) Kombitåg tar marknad från bilarna Norrköping Omslagspunkt för tåg Hamnen centralhamn på ostkusten Lager närmare marknaden Logistikparker Små företag MLH
Järnvägstransporter TonKM MLH