Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
1 FOOTBALL ACADEMY LAHOLM. 2 FOOTBALL ACADEMY – LAHOLM Vad? ◦Ett talangutvecklingsprojekt för ungdomar Varför? ◦För att ge varje fotbollsungdom chansen.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Landslagets Fotbollsskola 2013 Var och När – Alsike Konstgräs – 14/ /6 Deltagare – 61 barn Organisation – 2 rektorer – 7 huvudledare – 6 hjälpledare.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
Spelarmöte för P02 Enebybergs IF 7 april, Idag ska vi prata om… Vårt anfallsspel Vårt försvarsspel Några uppställningar – avspark och hörna.
F ÖRÄNDRADE SPELFORMER Barn- och ungdomsfotboll på barns och ungdomars villkor Beslutat på Repskapet 2010 Göteborgs Fotbollförbund.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
MIF P02 FÖRÄLDRAMÖTE. MIF VÄRDEGRUND Vad betyder för er föräldrar: > Respekt ? > Glädje ? > Utveckling ? > Gemenskap ? På träning? Matcher?
P 05 Viby Verksamhetsplan 2017
Barn och ungdomars utveckling
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Lönebildning inom friskolorna
Upptaktsmöte damerna säsong 2012/2013
Föreningsträdet för fotbollsföräldrar
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
EN HC LIDKÖPINGSPELARE
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Föräldramöte F-11 Välkomna!
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Föräldramöte 06:or
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Formativt lärande.
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Alsike IF - Presentationsmall
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Talangutveckling Ungdom
Den röda tråden inom Falköpings TK
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Hjälpmedelsförskrivning
Din lön och din utveckling
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Nya skuldsaneringslagar
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Ponnytravets Mål & Arbetsplan 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Banutveckling för bättre spelupplevelse
SOLLENTUNA FK Från knatte till veteran
Nästa steg regionkalmar.se.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Ordförandekonferens BlOF 2018
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Kreativa verktyg och metoder
Varmt välkomna till upptaktsmöte för P08 säsongen 2019
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Struktur i modellen, 5 steg
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren

SvFF vill genom policydokumentationen ”Spela, lek och lär” att Svensk fotboll ska arbeta med en gemensam inriktning. Exempel på detta är… Att ha en trivsam & glädjefull verksamhet för alla Att bedriva en utvecklande träning & matchning Att skapa ett livslångt fotbollsintresse Ett fundament är här att sätta INDIVIDEN I CENTRUM!

Vi ska bl.a.… Se spelaren OCH människan Sätta individen i relation till gruppen (”en för alla, alla för en”) och arbeta med laget-klubben som goda verktyg Ha en hänsyn till olika satsningsgrader – tillåta andra sporter, men även erbjuda året-runt-verksamhet Arbeta nivåanpassat

BSK = Uppdrag att omvandla SvFF:s direktiv i praktiken!

Historik BSK herrfotboll Från ”Inget” (ö-verksamheter, spelarflykt, brist på koncept) Till ”Något” (utbildning, träningskoncept, U-lag, spelartillgång) Till ”Idag” (förfinat koncept, större integration, konsolidering) … och ”Morgondagen” (med korrigeringar och ständig förändring för en kontinuerligt förbättrad verksamhet)

BSK VILL!! Fotboll för alla! Så MÅNGA… Så LÄNGE… …som möjligt! Så BRA…

Då behövs… Utbildning Koncept Förutsättningar Kvalitet! Och…….

…att möta individen utifrån dennes förutsättningar!! För att som fotbollsspelare utvecklas optimalt behövs en totalt sett fungerande miljö, ur ett flertal aspekter. Vad gäller just fotbollen i träning och match behöver vi anpassa individens miljö enligt två parametrar. Ju mer optimerat, desto bättre utfall! Det ska finnas… 1.En lagom utmaning! 2.En chans att lyckas!

Vi har nämnt en rad viktiga förutsättningar och ”dyker” nu ner i några viktiga kriterier samt vad dessa innebär. Inom framför allt Universitet och högskolor används en mall för att kunna optimera en individs utveckling. Tre kriterier är här centrala: 1.Stöd (kvalitet i utbildning, god miljö) 2.Ansvar (eget) 3.Nivå (anpassat efter individen, en ”egen klocka”)

Spelare i BSK herrfotboll har följande kriterier att förhålla sig till: 1. Ordning & Uppförande (=Tillhörande) Grundkriterier som, om de uppfylls, garanterar att man är med i klubben. 2. Intresse & Engagemang (=Mängd) I längden det viktigaste kriteriet. Relation träningsmängd och fokusering sätts i förhållande till speltid och antal matcher. Träningen är basen i verksamheten där matchen utgör avstämning. 3. Kunnande & Mognad (=Miljö) För tidpunkten avgörande för VAR (i vilken nivåmiljö) spelaren tränar och matchar.

Spelarens förutsättningar… … växlas … ser periodvis olika ut En miljö som kan erbjuda flera alternativ behöver vara antalsmässigt stor och dessutom koordinerad. På så sätt träffar vi mer ”rätt” per individ.

När små lag ska bilda en stor grupp, alltså en sammansvetsad årskull, behöver processen vara tydlig men i rätt steg och i rätt tempo. 1. GRUPPEN (här årskullen) - ledarplanering, synkning, acceptans, roller - odla goda relationer mellan spelare 2. INDIVIDEN (här spelaren i årskullen) - lättare att optimera individuella lösningar utifrån en stor grupp - vartefter tydligare konturer i den nivåuppdelade verksamheten, men… - … alltid ”öppna dörrar” – inom kullen, inom klubben!