1 Rundmålning av omstruktureringen. OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN 5.6.2009 4 Reformen och dess målsättningar Bättre helhetssyn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionförvaltningen i Finland
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Nya transportpolitiska mål 2009
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Målorienterade strategiska processer
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
Namn/talare Datum.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Skog Kunskap Kompetens Välfärd En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd Metla sammanslås med.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västra Götaland.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. 1 MILJARD Nära 1 miljard kronor per år satsat på svensk fordonsforskning inom ramen för FFI, varav hälften.
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Insynsråd 22 Nov 2013 Presentation av SvK/studiebesök DC Energimyndigheten  Ekonomi Hållbara bränslen/biodrivmedel ’Hemläxa’ Instruktionen till Energimyndigheten.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
- i olika konjunkturer och över tid 1. 2 Socialtjänstlagen – en studie i helhetssyn 3 Portalparagrafen Uppsökande verksamhet Samhällsplanering Information.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
TRAFIKVERKET Trafikverket inledde sin verksamhet  Vägförvaltningen, Banförvaltningen och Sjöfartsverket sammanslogs  Behov att tillsammans.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Udvalg 51 Miljø Dagsorden for første møde i det danske udvalg: Velkomst NVF generelt Præsentationsrunde af medlemmerne (10 min. pr. person) Virksomhedsplan.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Skatteförvaltningen. Innehåll Insamling och utdelning av skatter Vår strategiska riktning Organisation och personal.
Vi behöver ett centrum för byggeffektivitet Johan Silfwerbrand Seminarium, KTH, Sthlm, 24 nov
/ Mauri Pukkila Mauri Pukkila Nordiskt chefsforum i Stykkishólmur Trafikledsverket och regionförvaltningen i Finland från och med
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
Esa Halme landskapsdirektör
Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Presentationens avskrift:

1 Rundmålning av omstruktureringen

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Reformen och dess målsättningar Bättre helhetssyn och effektivitet i beredningen och verkställandet av transportpolitiken Från deloptimering av verksamheten på ämbetsverksnivån till översyn av verksamheten på transportsystemnivån Fokus i kundbehoven över hela rese- och transportkedjan Optimal resursallokering: ”more for less” Brett spektrum av medel och metoder Synergifördelar Sammanslagning och samordning av likartade funktioner Produktivitet och effektivitet Bästa praxis, enhetliga rutiner Effektiv användning och samordnad utveckling av resurserna Ökad kompetens och samarbete, mera innovationer

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Omstruktureringen gör rollerna klarare På KM:s författningsområde är ämbetsverkens roller som beställare, producent och övervakare delvis separerade från varandra, delvis kan ämbetsverket ha många roller. Situationen i trafikledsunderhållet är i dag följande: BeställareProducentÖvervakare LufttrafikFinaviaFöretagLuftfartförvaltningen JärnvägstrafikBanförvaltnings- centralen FöretagJärnvägsverket VägtrafikVägförvaltningenFöretagVägförvaltningen SjötrafikSjöfartsverket

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Sj ö - s ä ker- heten Sj ö fartsver- ket, intern produktion Förbind else- båtar V ä g- distrikten Organisationsförändring KOMMUNIKATIONSMINISTERIET Banf ö rvalt- nings- centralen V ä gf ö rvalt- ningens Centralf ö r- valtning Sj ö farts- verket Fordons- f ö rvalt- nings- centralen J ä rnv ä gs- verket Luftfarts- f ö rvaltnin gen Bolag VRFINNPILOT DESTIAFINSTASHIP FINAVIASjöfartsverkets interna produktion Regionala centraler f ö r n ä ring, trafik, milj ö TRAFIKLEDS- VERKET TRAFIK- S Ä KERHETS- VERKET Trafikavd. vid l ä nsstyrelserna

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Situationen KOMMUNIKATIONSMINISTERIET Regionala centraler f ö r n ä ring, trafik, milj ö TRAFIKLEDS- VERKET TRAFIK- S Ä KERHETS- VERKET (Styrning) Bolag VRFINNPILOT DESTIAFINSTASHIP FINAVIASjöfartsverkets interna produktion

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Nya ämbetsverk årsverkenbudget miljoner euro omkostnader Trafikledsverket - vägdistriktens andel av närings-, trafik- och miljöcentralerna nästan 600 årsverken ca *) Trafiksäkerhetsverket ca *) utöver omkostnaderna budgeteras ca 1,5 miljarder euro för drift, underhåll och utveckling av vägar, järnvägar och vattenleder

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Andra pågående reformer Statsförvaltningens produktivitetsprogram: avsevärd minskning av antalet anställda fram till utgången av 2015 Regionförvaltningsprojektet ALKU: vägdistrikten och länsstyrelserna sammanslås med de nya närings-, trafik- och miljöcentralerna som inrättas 2010 Regionaliseringsprojektet: sammanlagt 245 tjänster vid de nya myndigheterna kommer troligen att flyttas ut i regionerna Utredning av de statliga affärsverken. Finavia, Finnpilot och Finstaship blir statsbolag vid ingången av 2010 Bolagisering av sjöfartsverkets produktionsenheter vid ingången av 2010

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN De nya ämbetsverkens verksamhetsidéer Trafikledsverket svarar i samarbete med intressentgrupperna för att Finland har ett fungerande, energieffektivt, miljövänligt och säkert trafiksystem som motsvarar medborgarnas och näringslivets trafik- och transportbehov och säkerställer att landet och dess olika delar har en stark konkurrenskraft. Trafiksäkerhetsverket svarar för regleringen och övervakningen av trafiksystemet, utvecklar aktivt systemets säkerhet och reducerar de skador som trafiken medför för miljön.

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Trafikledsverkets organisation Rautatie Järnväg Tie Väg Vesi - v ä yl ä Vatten- led Yhteiset palvelut Gemen- samma tjänster P ää johtaja Generaldirektör Kansalaiset Medborgarna Elinkeinoel ä m ä Näringslivet Yhteisty ö- kumppanit Samarbets- partner Palveluntuottajat ja sopimuskumppanit Serviceproducenter och avtalspartner Liikenne - j ä rjestelm ä Transport system Stödenhet för gd Kommunikation Intern revision Elinkeino -, liikenne - ja ymp ä rist ö keskukset (ELY:t) Närings-, trafik- och miljö- centralerna (NMT) - LVM Kommunikationsministeriet Delegationer

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Trafiksäkerhetsverkets huvudorganisation Miljö Verksamhetssystem/kvalitet Forskning och utveckling Beredskapsärenden och intern trygghet Luftfart Sjöfart Järnvägs- trafik Järnvägs- trafik Vägtrafik Gemen- samma tjänster Enheter i Villmanstrand och Rovaniemi Verksamhets- fält Avdelningar (Ämbetsverk)team (definieras senare) Strategisk styrning Strategisk stab Information Generaldirektör Gemensamma tjänster (ej verksamhets- fält) Strategichef Miljöchef Kvalitets- och utvecklingschef Forskningschef X-chef

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Trafikledsverket? Trafiks ä kerhets- verket Utlokaliseringsalternativ, februari 2009

OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Utlokalisering av funktioner vid de nya ämbetsverken Kärnfunktioner av ämbetsverken utlokaliseras på huvudstadsregionen Stödfunktioner utlokaliseras utanför huvudstadsregionen före 2015: 130 årsverken från Trafikledsverket till Villmanstrand informationstjänstcentralen för trafik och trafikledshållning dokumentförvaltning, arkivtjänster, statistikföring 95 årsverken från Trafiksäkerhetsverket till Rovaniemi dokumentförvaltning, informationstjänst, medborgarrådgivning fordonsbeskattning Inteckningsuppgifter för fordon, fartyg och luftfartyg 20 årsverken från Trafiksäkerhetsverket till Villmanstrand enhet för östtrafiken Generaldirektörer för de nya ämbetsverken ansvarar för genomförandet av lokaliseringen