Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS 2016. Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Frågor som vi brottats med
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Om människosyn och etik
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Steget till chefskap - om läkare som verksamhetschefer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Problemsnack eller bygga lösningar.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
SET Social Emotionell Träning
"Inter- och intraprofessionell utveckling
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Vård.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
I transit – ensamkommande barn berättar
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN..
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Det handlar om relation... Hur ser vi på dem?
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Professionell utveckling Termin 1
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Professionell utveckling Termin 1
Etik och ledarskap.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Professionell utveckling Termin 1
Bedömningsmetoder.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad betyder Social Kompetens
Etisk betingad stress - samvetsstress uppstår när
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS 2016

Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare? Fått en mycket bredare bild av läkaryrket.

Varför NU?

Varför NU? -var?

Varför NU? -var? -varför?

Läkarens professionella åtagande Professionell kompetens Självkännedom – omdöme Bota, lindra, trösta – inge hopp Lämpliga relationer med patienter Etiska aspekter Rättvis fördelning av begränsade resurser Professionellt bemötande

Hur lär man sig professionalitet? Bli varse olika aspekter av professionalism Genom levande exempel i klinisk vardag och diskussionsövningar reflektera över hur dessa aspekter kan ta sig uttryck Självkännedom - vilka tankar och känslor får jag i rollen som läkarstudent? Som läkarstudent succesivt kunna lära av egna och handledande läkares goda (och ibland mindre goda) exempel

Hur bemöter man en patient? Hur stor del av ens personlighet får uttryckas i arbetet? Hur långt kan vi läkare egentligen gå när det gäller en patients liv/behandling?

Exempel på frågor du kan ställa till din läkare  Vad är det som karakteriserar din specialitet och varför valde du den?  Skulle du själv som patient vilja möta en läkare som är som du? Varför/varför inte?  Vad har din egen bakgrund (kön, etnisk bakgrund, social klass etc.) resp. ålder för betydelse i ditt arbete?

Uppföljningsseminarium Onsdagen den 9 mars kl resp 13:15-15:30  Reflektion  Erfarenhetsutbyte  … inklusive ev. svårigheter

Att förbereda inför gruppmötet – sammanfattning:  Vad gjorde starkast intryck på dig under dagen? Varför, tror du?  Försök att föreställa dig att du i framtiden arbetar på din läkares position. Hur skulle du uppleva det tror du? Vilka delar av arbetet lockar dig?

Att förbereda inför gruppmötet – sammanfattning:  Beskriv en situation där du kunde uppmärksamma patientens utsatthet i vårdsituationen (=kursmål på PU). Vad gjorde läkaren för att få patienten att känna sig bekväm? Har du sett andra goda exempel på professionalism under dagen?  Hur har din egen professionella utveckling påverkats av dagen?

Praktiska frågor  Maila läkaren  Adress  Resekostnader  Byten  Namnskylt  Mat

(Dresscode inom vården…) (Hela och rena kläder Inte utmanande)  Hygien Kortärmat Ingen klocka, ringar osv. Ingen piercing i ansiktet Inneskor PU-tips: vårdhygienutbildning

Läkarstudent möter Patient…  Privat arena kontra studentrollen

Läkarstudent möter Patient…  Patienten i underläge?  Ni är uppskattade!

Läkarstudent möter Läkare…  Etiska riktlinjer för patientmedverkan i undervisningen  Optimal undervisningssituation?

Sekretess ”gäller … uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden”

Legitima situationer  Kommunikation med andra vårdgivare  Handledning, undervisning  Patientens anhöriga?  Behov av att prata av sig, ”lätta på trycket”?

HUR prata om patienter?  Avidentifierade uppgifter  Lämpligt sammanhang  Undvika yrkesjargong

Sociala medier  Avidentifierade uppgifter  Lämpligt sammanhang  Undvika yrkesjargong

1. Sekretesslagstiftningen. Inga patientuppgifter på nätet. 2. Patient–läkarrelationen. … olämpligt att läkare och patienter utbyter personlig information på nätet. 3. Läkarkårens anseende. Skriv sakligt och professionellt när du uttalar dig i egenskap av läkare. 4. Marknadsföring. 5. Kritik av arbetsgivaren. …offentlig kritik av arbetsgivaren bör ske med viss eftertanke.

Har läkare mänskliga behov, svagheter, lustar?

Att vara människa – att känna…  Nyfikenhet  Lust att skvallra  Lust att briljera  Åtrå

Basal omvårdnad

Metodikträning i grupp + patientsäkerhetsseminarium tisdag 29 mars resp 5 april Praktik på demens- eller äldreboende tisdag 5 resp 12 april Gruppdiskussion 12 april. Rekommen- derad litteratur på hemsidan

Basal omvårdnad Hur ger man basal omvårdnad? Hur uppfattar patienten det? Hur uppfattar ni studenter att vara delaktiga?

Praktik på demens- eller äldreboende Ta sig dit Handledare på plats – kontakta boendet veckan före Upplevelsen…

Dispens från Metodikträning och Praktikdag – Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Leg. Sjuksköterska/sjukgymnast – Anmäl till Romana Solaja senast 14 mars – Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet

Frågetecken? Terminsråd

Patienter är inte en särskild sorts människor Inte doktorer heller Pia Dellson

Bästa läkarstudenter och blivande kollegor: Välkomna ut i vården!