Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS 2016
Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare? Fått en mycket bredare bild av läkaryrket.
Varför NU?
Varför NU? -var?
Varför NU? -var? -varför?
Läkarens professionella åtagande Professionell kompetens Självkännedom – omdöme Bota, lindra, trösta – inge hopp Lämpliga relationer med patienter Etiska aspekter Rättvis fördelning av begränsade resurser Professionellt bemötande
Hur lär man sig professionalitet? Bli varse olika aspekter av professionalism Genom levande exempel i klinisk vardag och diskussionsövningar reflektera över hur dessa aspekter kan ta sig uttryck Självkännedom - vilka tankar och känslor får jag i rollen som läkarstudent? Som läkarstudent succesivt kunna lära av egna och handledande läkares goda (och ibland mindre goda) exempel
Hur bemöter man en patient? Hur stor del av ens personlighet får uttryckas i arbetet? Hur långt kan vi läkare egentligen gå när det gäller en patients liv/behandling?
Exempel på frågor du kan ställa till din läkare Vad är det som karakteriserar din specialitet och varför valde du den? Skulle du själv som patient vilja möta en läkare som är som du? Varför/varför inte? Vad har din egen bakgrund (kön, etnisk bakgrund, social klass etc.) resp. ålder för betydelse i ditt arbete?
Uppföljningsseminarium Onsdagen den 9 mars kl resp 13:15-15:30 Reflektion Erfarenhetsutbyte … inklusive ev. svårigheter
Att förbereda inför gruppmötet – sammanfattning: Vad gjorde starkast intryck på dig under dagen? Varför, tror du? Försök att föreställa dig att du i framtiden arbetar på din läkares position. Hur skulle du uppleva det tror du? Vilka delar av arbetet lockar dig?
Att förbereda inför gruppmötet – sammanfattning: Beskriv en situation där du kunde uppmärksamma patientens utsatthet i vårdsituationen (=kursmål på PU). Vad gjorde läkaren för att få patienten att känna sig bekväm? Har du sett andra goda exempel på professionalism under dagen? Hur har din egen professionella utveckling påverkats av dagen?
Praktiska frågor Maila läkaren Adress Resekostnader Byten Namnskylt Mat
(Dresscode inom vården…) (Hela och rena kläder Inte utmanande) Hygien Kortärmat Ingen klocka, ringar osv. Ingen piercing i ansiktet Inneskor PU-tips: vårdhygienutbildning
Läkarstudent möter Patient… Privat arena kontra studentrollen
Läkarstudent möter Patient… Patienten i underläge? Ni är uppskattade!
Läkarstudent möter Läkare… Etiska riktlinjer för patientmedverkan i undervisningen Optimal undervisningssituation?
Sekretess ”gäller … uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden”
Legitima situationer Kommunikation med andra vårdgivare Handledning, undervisning Patientens anhöriga? Behov av att prata av sig, ”lätta på trycket”?
HUR prata om patienter? Avidentifierade uppgifter Lämpligt sammanhang Undvika yrkesjargong
Sociala medier Avidentifierade uppgifter Lämpligt sammanhang Undvika yrkesjargong
1. Sekretesslagstiftningen. Inga patientuppgifter på nätet. 2. Patient–läkarrelationen. … olämpligt att läkare och patienter utbyter personlig information på nätet. 3. Läkarkårens anseende. Skriv sakligt och professionellt när du uttalar dig i egenskap av läkare. 4. Marknadsföring. 5. Kritik av arbetsgivaren. …offentlig kritik av arbetsgivaren bör ske med viss eftertanke.
Har läkare mänskliga behov, svagheter, lustar?
Att vara människa – att känna… Nyfikenhet Lust att skvallra Lust att briljera Åtrå
Basal omvårdnad
Metodikträning i grupp + patientsäkerhetsseminarium tisdag 29 mars resp 5 april Praktik på demens- eller äldreboende tisdag 5 resp 12 april Gruppdiskussion 12 april. Rekommen- derad litteratur på hemsidan
Basal omvårdnad Hur ger man basal omvårdnad? Hur uppfattar patienten det? Hur uppfattar ni studenter att vara delaktiga?
Praktik på demens- eller äldreboende Ta sig dit Handledare på plats – kontakta boendet veckan före Upplevelsen…
Dispens från Metodikträning och Praktikdag – Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Leg. Sjuksköterska/sjukgymnast – Anmäl till Romana Solaja senast 14 mars – Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet
Frågetecken? Terminsråd
Patienter är inte en särskild sorts människor Inte doktorer heller Pia Dellson
Bästa läkarstudenter och blivande kollegor: Välkomna ut i vården!