Växterna – ett av fem riken Håkan Tornhagsskolan 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Advertisements

VÄXTER Fröväxter.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Fotosyntesen Hur fungerar den?.
Fotosyntesen.
Ekologi Naturkunskap 1.
Begrepp.
I mitokondrien sker det förbränning.
Sporväxter (kryptogamer)
Svenska växter och djur
Cellen.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
FOTOSYNTESEN OCH CELLANDNINGEN
Allt som lever S Vad är biologi?.
3 sätt att beskriva hur energi flödar i ekosystemet.
Han delade på 1700-talet in alla levande varelser i olika grupper. Då utgick han från två huvudgrupper som han kallade RIKEN.  Växtriket  Djurriket.
Handel i världen.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
&feature=related.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
Ekologi Liv på olika villkor.
Ekologi Liv på olika villkor. Ekologi = läran om huset Vad är ekologi? –Läran om samspelet i naturen –Samspelet mellan alla organismer (levande varelser)
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Evolution! Hur livet utvecklas. Först kom BIG BANG En stor expansion som skapade alla stjärnor och planeter vi känner till Ca 14 miljarder år sedan.
Fotosyntes. Ungefär för 3 miljarder år sedan var jorden en ganska dyster plats. Inte den gröna plats fullt av växter och andra organismer som vi idag.
Hur DNA kan kopiera sig självt. C ELLDELNING. Alla börjar vi våra liv som en enda cell – en befruktad äggcell Det är denna som kommer att ge upphov till.
 Genetik- läran om biologiska arvet(ärftlighetslära ).  Generna (arvsanlag) finns i cellkärnan, där de är fördelade på ett antal kromosomer.  Människan.
Europas sista vildmark?
Organismvärlden En översikt.
Ekosystem och näringskedjor
Naturresurs; Skogen Geografi åk 4.
Arter Växter och djur delas in i arter
Jorden Och Livets utveckling
Vad händer i potatisen Namn: Maria Karlsson 4c| Lärare: Catharina Glaas | Skola: Mälarhöjdens skola.
Allt som lever Vad är biologi?.
Mål Ekologi 2 När vi är klar med detta område bör jag kunna:
U5: Gallring och konkurrens
Fröet är början på en ny växt
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
U8: Nu blommar det! Fundera på Blomman
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
I växtens celler finns kloroplaster, där sker fotosyntes.
Fotosyntes och Cellandning
Sjön som ekosystem.
KOST Grupp forsläsning.
Gymnasiearbete 100 p.
Uppdrag 7 Testa med jod. Uppdrag 7 Testa med jod.
Biologiperiod dag 1.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Sjöar som ekosystem.
Att dela in livet Vi söker efter sätt att organisera vår värld.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Maskar ”finess” – viktigt!
Evolution: Från Big Bang till nutid
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Din säkerhet på sjukhus
Vad är molekyler? Hur gör man molekyler? Var finns molekyler?
Förenklad bild av kolets kretslopp
Mineralämnen.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Bin gör skillnad, så kan även du!
Socker bildas (druvsocker) Fotosyntesen sker i växtens gröna delar
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Gymnasiearbete 100 p.
Randiga nöff nöff Ledtråd.
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Har blad men är varken ett träd eller en bok..
Presentationens avskrift:

Växterna – ett av fem riken Håkan Tornhagsskolan 2016

Växterna är eukaryoter (har cellkärna ) Växterna är producenter. Det gröna färgämnet heter klorofyll. Det finns i cellens kloroplaster. Det fångar in solens energi och tillverkar socker och syre. Socker är energirikt. Fotosyntesen sammanfattas så här:

Gör en lista över växter du kan namn på!

Växternas 7 grupper. Kändaste?

Växternas utveckling. Hur får de vatten och hur förökar de sig? sig?

Det här behöver växterna: 1.Vatten 2.Koldioxid (maten) 3.Ljus 4.Närsalter

Växterna sprids på två sätt: Med sporer… …eller med frön. Vad tror du är vanligast?

Sporväxt - kryptogam Enkla växter De sprids med sporer (saknar blommor) Det finns fem grupper… Alger Mossor Lummer Fräken Ormbunkar

[Plankton är organismer som driver fritt i sjöar och hav.] Små alger tillverkar viktigt syre åt oss Växtplankton

Trivs där det är fuktigt. Saknar rötter. Mossor

Fröväxter – Fanerogamer Komplicerade växter. Sprids med frön. Fröna bildas i blommorna.

Barrväxterna Exempel: gran och tall Barren är bra på att hushålla med vatten. Det finns hanblommor som sprider pollen till honblommor. Miljö: Överlever i kallt och torrt klimat.

Blomväxterna Exempel: Maskros, lind… Väldigt olika utseende! Miljö: Kräver mer värme än barrväxter.

Vad händer i blomman? Pollinering är när pollen flyttas från ståndaren till pistillen. I pistillen finns äggcellen, honcellen alltså. 1.Med vinden… 2.Med insekter…

Hur fungerar blomman? Befruktning är när hancell (pollen) och honcell (ägg) möts och smälter samman.

Vad behöver blomväxten för att leva? Fotfäste – rötter! Vatten Ljus Gasen kol-di-oxid närsalter

Mer om blomman som blir ett frö

Det här behöver du veta för att skriva en labb-rapport: Den har 4 delar: 1. Fråga & hypotes 2. Planering 3. Genomförande 4. Utvärdering Och alla ska vara med för att den ska bli godkänd. Öppna biologibokens bakre pärm. Där finns mallen.

Fråga & hypotes

Planering Du skriver vilka risker som kan finnas. Du skriver så att man förstår att du har en variabel, och att allt annat som kan påverkar resultatet är konstanter. Du listar ut vilka felkällor som finns. I en bra laboration har du koll på felkällor eller risker.

Genomförande Du följer planeringen. Du skriver ditt resultat.

Utvärdering Här skriver du hur det gick. Stämde hypotesen? Upptäckte du fler felkällor? Hur kan du undvika dem i framtiden? Vi säger att du låtsas planera för nya undersökningar: Kom på en ny hypotes att testa i så fall.