Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
IKT och digital kompetens är en viktig grund för elevernas lärande och kunskapsutveckling. Skolan har ansvar för att alla barn och ungdomar, även barn.
Att synliggöra lärande
Formativ bedömning i itslearning
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Can you tell me the way? Projektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Mall för alignmentmatris
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Reflektioner från grupperna No hands up…
System arbetssystem informationssystem
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativ matematikundervisning i praktiken
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Photo by n.bhupinder - Creative Commons Attribution License with Haiku Deck.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Kursledare: Välkomna till kursen PDA466 Handledning av learning studies 7,5hp, Avancerad nivå.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Photo by Kalexanderson - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Planering i matematikundervisning
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Formativt lärande.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
1 + 0 = _____ = _____ _____ + _____ = 1 1 = _____ + _____
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck

Bedömning för lärande ”Sometimes we have to stop doing something good to start doing something better”

Kvällens upplägg Bakgrund och teori Fika Lektion 1 i klassrum Lektion 2 i klassrum Reflektionspass i klassrum Återsamling i aulan Tack och hej!

För att kunna åstadkomma bestående förändringar måste lärare samarbeta och stödja varandra Eleverna är en outnyttjad resurs i utvärderingen av vår undervisning Att ha koll på lärandet Att aktivera auditoriet även om de är många Vad tog vi med oss hem?

Tillbakablick Inside the Black Box, (Black & Wiliam) 1998 ”How can anyone be sure that a particular set of new inputs will produce better outputs if we don´t at least study what happens inside.”

Tillbakablick Presentation av framgångsrikt forskningsprojekt, boken Assessment for learning (Black & Wiliam m fl.) Matematiklyftet för senaredelslärare. Torulf Palm från Umeå universitet. Hattie. Under rubriken undervisning, Formativ bedömning - effektstorlek ( Synligt lärande 2011).

Formativ bedömning Summativ bedömning Growth/fixed mindset Det formativa klassrummet Formativa processer Bedömning för lärande Begrepp

Kritik och synpunkter Verktygslådan Två ben Enskilda pedagogers skicklighet Feedback med digitala verktyg Elevperspektiv Lärarhögskolan

Ny sammanfattning

De fem nyckelstrategierna 1.Tydliggör och var överens om lärandeintentioner och kriterier för framgång 2.Åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, frågor, och lärandeuppgifter som ger belägg för lärande 3.Ge feedback som hjälper eleverna närmare lärandemålen 4.Aktivera elever som undervisningsresurser för varandra 5.Aktivera elever som ägare av sitt eget lärande

Ett formativt klassrum En klassrumspraktik är formativ om belägg för elevers prestationer framkallas, tolkas, och används av lärare, elever, eller kamrater, för att ta beslut om de kommande stegen i undervisningen som troligtvis är bättre, eller bättre grundade, än beslut som skulle tagits utan de belägg som tagits fram. (Wiliam & Thompson, 2008, fri översättning)

Glöm inte! Det andra benet: Använd den information du samlar in till att planera, anpassa och förändra din undervisning!

Formativt arbete för lärare

Photo by Daniel Y. Go - Creative Commons Attribution-NonCommercial License with Haiku Deck

Photo by Jeffrey Beall - Creative Commons Attribution-ShareAlike License with Haiku Deck