Utredningar & lagstiftning om -Överskuldsättning & Skuldsanering -Översyn av utsökningsbalken Utredningar av vikt för Inkassobranschen 21 April 2016
Skuldsanering och överskuldsättning 2013:78 Överskuldsättning i kreditsamhället Budgetprop. 2015/16:1 2013:72 Ut ur skuldfällan 2014:44 F-skuldsanering Prop. 2015/16:125, i kraft 1 nov. -16
Överskuldsättning Slutgiltig preskription och ”kallelse på okänd borgenär” Omvänd avräkningsordning vid Kfm, kapital före ränta Processregler om preskription i summarisk process Räntetak Förebyggande, stödjande och rehabiliterande åtgärder
Överskuldsättning Ränte- och kostnadstak samt en civilrättslig sanktion vid bristande kreditprövning, - Vissa konsumentkrediter, Dir 2015:43, sep högkostnadskrediter; % effektiv ränta, fakturakrediter undantas, Räntetak %, Kostnadstak max 100 eller 200 % av kreditbeloppet? (ej processkostn.), Förlängning max 2 ggr, Skriftlighetskrav?, Riskvarningsinfo?, Säkerhetsmarginal för återbet. Förmåga? Civilrättslig ogiltighet? Resurser till budget- och skuldrådgivarna. Inspektionen för vård & omsorg Ökad information och utbildning, dock via Kfm, (ingen portal) Överskuldsatta var (Kfm), blev (SOU 2013:78) Nu enligt Riksrevisionsverket
Skuldsaneringslagen Ökad aktivitetsbörda på fordringsägare, proklama vid missad fordran Snabbare start, betalning redan efter inledandebeslut Betalningsförmedling via Kfm Insolvenskravet – ”överskådlig tid” : lagstiftning genom förarbetsuttalanden Två betalningsfria månader En andra chans
Skuldsanering för företagare Företagare, tidigare företagare (”engagerad i ett AB”), närstående. (Konkurs ej krav. ) Solvenskrav och skötsamhetskrav vid pågående verksamhet Samma grad av misskötsamhet (låg) ska accepteras oavsett enskild eller statlig borgenär Osäker prognos godtas. Avbetalningsplan på 3 år. 70 % näringsrelaterat Utökad närståendekrets, även sambos/makes barn samt syskon till företagare Högre lägsta månadsavbetalning, knutet till basbeloppet 3:12 - utdelningar
Översyn av Utsökningsbalken Modernisera utsökningsrätten Förbättrad kvalitet på utredningar av gäldenärens tillgångar Lönsutmätningsinstitutet Gäldenärens beneficium Avhysningar Försäljning & redovisning Exekutionsrättslig praxis, kodifiering? EU-rätt och HD/HFD Samverkan mellan Kfm och andra myndigheter (tull, polis m fl) Materiell och formell processledning för Kfm i utsökningsmål, medling?
Översyn av utsökningsbalken Tänkbara ändringsförslag Tydligare, överklagbara beslut under tillgångsutredningen Moderniserade utredningsverktyg, (registeråtkomstfrågor, registerkontroller, m.m.) Löneutmätning, socialtjänstens norm, 100 kr?, webbinfo? Benificium, besparingar?, bostadsrätter?, schablon? Avhysningar, olika förslag för stärkt skydd till bostad Försäkringsbelopp (ej förfallna), samäganderätt, borgenärs rätt till ränta, myndighetsbeslut och domar i förvaltningsdomstol Medling, frivillighet?
Översyn av utsökningsbalken Europarätten – konventioner med genomslag direkt i UB? Skatteprivilegium vid löneutmätning? Skatteprivilegium med avgiftsbefrielse? I ”Kronofogdens register” leder tanken att staten har ett ansvar för dessa genom Kronofogden – endast ärendehanteringsregister! Ej ”Gäldenärs- register”.