F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK 2015-09-22 Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
Advertisements

Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
S TUDIEDELTAGANDE I NYA L ADOK Anette Eriksson, Catherine Zetterqvist, Annette Larsson , NUAK Uppsala.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Övergripande beskrivning av Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Nya Ladok: så här långt »Karolinska institutet den 5 februari 2014 »Catherine Zetterqvist och Lisa Eliasson.
V ERSION I SOM SKA PRODUKTIONSÄTTAS PÅ MAH F UNKTIONELLT INNEHÅLL TILL OCH MED VERSION I OCH J SAMT NÅGOT OM HUR VI NÅR DIT Catherine Zetterqvist, Produktägare.
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN NUAK den 21 september 2015 Katja Taavo, Catherine Zetterqvist.
N YA L ADOK P RODUKTPLAN OCH VERSIONER Kompetensutvecklingsdagarna 24 november, Konstfack Anette Eriksson och Sophia Hansson Ridman.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Genomgång av rapporterna. 2 Genomströmning kurstillfälle Syftet med rapporten är att följa studenterna på ett eller flera kurstillfällen. Rapporten slår.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
U TBILDNING U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN 4 april 2016 Stockholm.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK M ALMÖ H ÖGSKOLA Gunnar Råhlén Ladokkonsortiet Jan Winkle Malmö Högskola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Informationsobjekt i uppföljningsdatabasen i Ladok3
Öppen frågestund Den 1 mars 2017.
Studentgränssnittet i Ladok
Demo av version C av nya Ladok
Hantera kurstillfälle
Forskarnivån i nya Ladok
Scenarier för tillgodoräknanden del 2 webbutbildning
Utbildningsmallar i nya Ladok Webbutbildning
Nätverk för lärare på fritidshem
Hantera studenter på program med inriktning
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Forskarnivån i nya Ladok
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Lathund: Programplanering Version för senaste uppdatering: 97
Lathund-Ladok-84-Utbildning på forskarnivå
Mer information om Ladok
Forskarnivån i nya Ladok
Lathund: Resultatrapportering, examen, utdata och uppföljning på forskarnivå Innevarande version vid senaste uppdatering:1.3.0 Mer information om Ladok.
Uppföljning folkhögskola
Supportstuga inför terminsstart
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Utbytesstudier – Grunder Utresande och Inresande
Anders Vestin Klara Nordström
Forskarutbildning grunder
Handhavandeguide-Ladok Utbildning på forskarnivå
Lathund-Ladok Studieavgifter
Lathund-Ladok Utbytesstudier
Systematiskt kvalitetsarbete
Flödet mellan Ladok och NyA för programstudenter Linda Strand Lundberg från Ladokkonsortiet Sofia Yegen från Universitets- och högskolerådet.
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Handhavandeguide-Ladok Utbildning på forskarnivå
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Catherine Zetterqvist Produktägare-Ladok3
för dig som attesterar resultat
för dig som attesterar resultat
för dig som rapporterar resultat
Rekrytering med lokala jobbspår
Antagningsprocessen ”Inrättande av Doktorandplats” KI DS
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Rapportera resultat på aktivitetstillfälle
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Rapportera resultat för en enskild student
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Presentationens avskrift:

F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert

2 Grundläggande mål för nya Ladok Ge goda förutsättningar för dokumentation av studiedeltagande och utbildningsinformation Ge stöd för administration av studenter och deras utbildning Enhetligt stöd för all form av utbildning Ge stöd för integrationer med andra system Ska kunna ersätta dagens Ladok

3 Dagens Ladok – separata flöden Utbildning på forskarnivå Utbildning på grund- och avancerad nivå Annan utbildning Prog.adm - Kursregistrering Prog.adm - Terminsregistrering (Antagning) Studie- deltagande Resultat (Examen) Utbildning - def Antagning Studie- deltagande Resultat Examen Utbildning - def Antagning Studie- deltagande Resultat Utbildning - def (Antagning) Studie- deltagande Resultat (Examen) Utbildning - def

4 Nya Ladok – enhetlig hantering Studie- deltagande Resultat Examen Uppföljning Utbildning - def Utb. form Högskoleutbildning Utbildning på grund- och avancerad nivå Utbildning på forskarnivå Förberedande utbildning Uppdragsutbildning M.fl.

5 Viktig funktionalitet Utbildningsinformation: Ämne på forskarninvå, kurser/motsv inklusive avhandlingsarbete och andra individuella ”åtaganden” samt tillfällen kopplade till alla dessa Dokumentation av antagningsbeslut Dokumentation av deltagandet sker på tillfällen Forskarnivån: minst två tillfällen behövs inom ett ämnestillfälle, ett för avhandlingsdelen och ett för ”kursdelen” Studieplan är central del av nya Ladok, som ska stödja även administration av studenter på forskarnivå och deras utbildning. Studieplanen ska stödja både den enskilde studenten och lärosätet i hanteringen av kommande, pågående och avslutade studier, men motsvarar inte helt individuell studieplan

6 Viktig funktionalitet Studieaktivitet och -finansiering (försörjning) Uppgift om handledare Stöd för utbildningssamarbeten Dokumentation av resultat (kurser/motsv, modul inom kurs, avhandling o.s.v.) Dokumentation av examen

7 Studieplan – uppbyggnad Utbildningsstruktur som grund – det som är gemensamt för många (allmänna studieplanen) För varje doktorand skapas övrigt innehåll utifrån den beslutade eller reviderade individuella studieplanen ”Beslutslogg” – inte beslutsstöd Tillgodoräknanden

8 Studieplan – fördelar Doktoranden får bättre tillgång till dokumentationen av sina studier Lättare att följa upp doktorandernas studier Via Utbildningsinformation är det möjligt att se kursutbudet för forskarnivån

9 Synpunkter från lärosätena Konceptet är avstämt på seminarium med deltagare från lärosätena OK att gå vidare – gör det inte för krångligt! Behov av att ytterligare förtydliga förhållanden mellan Ladoks studieplan och den individuella studieplanen Inte försöka bygga in ytterligare funktionalitet som kan överlappa befintliga ISP-system

10 Studieplan - exempel

12 Följ utvecklingen – ta del av produktplanen Version = kvalitetssäkrat flöde genom hela systemet Version A - ? Från enkelt till mer komplext Produktplan på wikin [ Versionerna leveras till MIT-miljön Demo via connect

13 Version AVersion D En kurs läggs upp i nya Ladok med tillhörande kurstillfälle En student ges plats till kurstillfället, manuellt Studenten registreras Resultat rapporteras Behörighetsförändringar hanteras Ett kursbevis erhålls Underlag för årsredovisning och rapporter för uppföljning skapas Inresande student, X, med interimspnr som ersätts med svenskt. Utresande student, Y. Hantera students studiefinansiering. Kurspaketering med ingående kurstillfällen fördelas över flera perioder med underliggande moduler med omfattning. Uppgifter hanteras i underlag för årsredovisning och rapporter för uppföljning. Exempel på versioner