Välkomna till referensgruppsmöte Projekt ’NLLs tandvårdsstöd’
Referensgruppsmöte för projekt NLLs Tandvårdsstöd – 13.30Välkommen och presentation – 13.45Bakgrund – 14.00Projektstart och Projektarbetet till idag – 14.15Planerat arbete hösten 2016, våren – 14.30Användningsområden – 15.00Kaffe – 16.00Referensgruppens insats - Hur ska vi tillsammans få ett bra system och en bra funktion - Varför har just ni blivit inbjudna i denna rådgivande grupp - Vad förväntas av er - Hur mycket tid behöver ni lägga för detta - Någon frivillig för att delta i testning utanför deltagandet i referensgruppen - Övriga frågor
Bakgrund 1999 Tandvårdsreform, uppsökande munhälsobedömning och nödvändig tandvård samt tandvård som led i sjukdomsbehandling N och S 2013 ”Tredje steget”: tandvård för personer med långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning F 2015 LOV för allmän barn- och ungdomstandvård Fritt vårdval
Tandvårdslagen SFS 1985:125, SFS 1998:554 Tandvårdsförordningen 1998:1338 Cirkulär 1998:209 SKL Allmänna råd NLL Statligt tandvårdsstöd 2008:145 Tandvårdsförordningen 2008:193
TVÄR, TUR, NTV, BUNT, CARITA, MUNHÄLSOBEDÖMNING, FACAD, CENTRICITY, DENTAL EYE,
Mål
Minskad manuell och tidskrävande hantering. Förbättrad uppföljning av verksamheten. Kvalitetssäkrad handläggningsprocess. Förbättrad information till vårdgivare. Förenklad hantering av vårdval för allmän barn- och ungdomstandvård. Framtida tillgänglighet till SKL och framtida nationella register.
Projektstart och projektarbetet till idag jan-16feb-16mar-16apr-16maj-16jun-16jul-16aug-16 BP2 - Godkänd projektplan och beslut att påbörja upphandlingsarbete BP2 Kravspecarbete BP3.1 - statusmöte med SG BP3.1 Avrop/Förnyad konkurrensutsättning BP3.2 - Utvärdering anbud och tilldelning BP3.2 Leverantörens utveckling Testplan, installation för test B3.3 - statusmöte med SG BP3.3
Planerat arbete hösten 2016, våren 2017
Användarfunktioner i IT-stödet för NLL tandvård Intygs- hantering Registrering av intygsunderlag Registrera o redige- ra boendeenheter Nya utfärdare Sök, Komplettera Begäran om förhands- bedömning Registrering av underlag till förhandsbedömning Sök, Komplettera, Fakturera Raindance Bedöm behandlings ersättning Hantera inkomna ärenden Komplettera, Sök Barn- och ungdoms- tandvård Listning av barn Registrera vårdrapp manuellt eller via fil Fakturera, Sök, Komplettera Munhälso- bedömning Rapport med de bedömning som ska utföras Registrera vård- rapport manuellt/fil Fakturera, Sök Fakturering skontroll Granska faktura/ Fakturaunderlag Sök faktura Attestera Registrera pappersfakturor Statistik Kentors IT- stöd Symfoni, Menuett, Webbkoral Kommun Tandvårdsenheten Databas FTV Tandvårdsenheten Admini- stration Behörigheter Registervård Tandvårdsenheten FTV Privat Vårdgivare Tandvårdsenheten FTV Privat Vårdgivare Tandvårdsenheten Tandvårdsenheten
Informationsflöde till/från Kentors system Carita Befintlig funktionalitet Kräver förändring Kentor (Symfoni, Menuett, Webbkoral) I dessa system kan även manuell registrering göras för faktureringsinformation, EPI samt tandstatus NLLs datalager Fil med fakturerings- information som utformas enligt fil- specifikation från Kentor. Kräver viss utveckling i Carita Fil med EPI och tandstatus för specifika VAS-idnr för att undvika utveckling i Carita. Filformat finns beskrivet. Kräver istället viss utveckling i datalagret. Tänk på att det är ett urval som ska föras över Privata vårdgivare Bl a EPI och tandstatus Här finns EPI och tandstatus för FTV-patienter Nytt universum? NLLs datalager Här finns EPI och tandstatus för alla Patienter både FTV och privat vårdgivare All information I systemets db ska kunna hämtas till NLLs Datalager. Funktionalitet utanför projektet Fil med EPI, tandstatus och faktureringsinformation kan skickas in enligt specifi- cerat filformat. Kräver då utveckling i vårdgivarens system i annat fall manuell registrering i Kentors system Raindance
Användningsområden
Dags för kaffe…….
Referensgruppens insats -Tillsammans ska vi jobba för att få system och funktioner att fungera på ett bra sätt -Vi ska tillvarata erfarenheter från VLL:s införande -Vad förväntas av er?
Forts …Referensgruppens insats -Varför har just ni blivit inbjudna i denna rådgivande grupp olika verksamhetsområden som berörs -Hur mycket tid behöver ni lägga för detta och när ca 4 tim/månad bollplank i vissa frågor kring såväl funktioner i systemet som rutinerbeskrivningar och arbetsgång kommunikation via mail, telefon och ibland demo Utbildning i verktyget? -Vad förväntar ni er av att ingå i referensgruppen -Övriga frågor Någon frivillig för att delta i testning utanför deltagandet i referensgruppen ….