… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Listar de sökta objekten.
Advertisements

Västra Götalandsregionen - Funktionshindersrörelsen.
Har du någon gång frågat dig …
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Västra Götaland Förutsättningar att bli en stark jordbruksregion inom Horisont 2020.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
TD agenda samråd Inledning Film Publik visning EAH - projektet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bästa utveckling för alla
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ett verktyg för att arbeta med tillgängligheten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Service, service, service!
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
nationell enkätundersökning
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Schyst offentlig upphandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett i omklädningsrummet? … erbjuds personlig service dit jag ska? Har du någon gång frågat dig …

Vad är TD TD är idag den enda databas i Sverige som erbjuder information till medborgare om tillgänglighet i allt från fiskeplatser, gästhamnar, bibliotek, förskolor, hotell, sjukhus, vandringsleder, nöjesparker till campingplatser, livsmedelsbutiker, kyrkogårdar, sporthallar och konserthus.

?

Informationen presenteras utifrån fem förutsättningar: svårt att höra svårt att se svårt att röra sig svårt att tåla vissa ämnen svårt att bearbeta, tolka och förmedla information

Det finns grupper som diskrimineras och som inte kan utöva sina mänskliga rättigheter. Där kan TD utgöra ett verktyg för att påverka utformningen av offentliga lokaler och miljöer samt attityder. TD bidrar härigenom till att vi alla kan ta del av samhällets Utbud och utöva våra rättigheter. En mänsklig rättighet - tillgänglighet, bemötande, användbarhet och begriplighet

TD är framtagen av Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, den samlade funktionshinderrörelsen i Västsverige samt företag och kommuner i Västra Götaland

TD bygger på Förutom FN-konventionen och Regeringens strategi för funktionshinderspolitiken Svensk lagstiftning PBL (Plan- och byggnadslagen) BBR (Boverkets byggregler) HIN3 (Enkelt avhjälpta hinder) ALM2 (Allmänna platser) Västra Götalandsregionens riktlinjer Personer med funktionsnedsättningars förtrogenhetskunskap och behov av information Verksamhetens förutsättningar

TD:s syfte är att Förbättra tillgänglighetsinformationen och förstärka konsumentmakten Göra hinder synliga för verksamhetsansvariga och motivera åtgärder Följa upp, beskriva graden av tillgänglighet och skapa förutsättningar för öppna jämförelser

Vad har jag som medborgare för nytta av TD Om jag ska gå på bio vill jag till exempel veta om: det finns trappsteg eller det är plant eller hur hög tröskeln är dörren är kontrastmarkerad så att jag hittar den det finns personal som kan prata med mig även om jag har svårt att höra det finns växter som kan orsaka allergiska besvär om det som säljs i kiosken eller caféer visas på bild om det finns syntolkning om den svenska filmen textas

Ökad marknadsföring Kunskap om den egna verksamhetens tillgänglighet Kunskap om vad som bör åtgärdas för ökad tillgänglighet Möjlighet att få ut en åtgärdslista Fler besökare med rätt förväntningar Vad har jag som verksamhet för nytta av TD?

TD skapar nya möjligheter Kommuner – Landsting Har ett särskilt ansvar att se till att den offentliga verksamheten kan användas av, vara begriplig samt tillgänglig och användbar för alla. TD sprider kunskap om att små åtgärder kan skapa tillgängliga miljöer. Person – Organisation – Region – Företagare Ekonomiska argument Bra varumärkesvård Större kundkrets Ökad kunskap Möjlighet till strukturerat förbättringsarbete Fler besökare med rätt förväntningar TD minskar risken för anmälningar till DO (Diskrimineringsombudsmannen)

Svensk lagstiftning Besökarens behov av information Verksamhetens förutsättningar Ständig förankring tillsammans med användare och verksamheter Besökaren fattar själv beslut Enhetlig användarvänlig webbaserad information Finns där annan information finns Svenska, engelska, tyska, spanska, finska och talsyntes Detta är TD

”Detta är ett nytt sätt att tänka, där makten ligger hos oss brukare – vi tar egen ställning till om vi kan eller vill besöka verksamheter utifrån en information som vi själva varit med och tagit fram och utformat.” Elaine Johansson, ordf HSO Västra Götaland

TD-spindeln gör skillnad! TD mäter den fysiska miljöns tillgänglighet och kan redovisas i olika diagram En populär variant är den så kallade Tillgänglighetsspindeln som beskriver en enkel bild av ett komplext område

TD-spindeln ger svar på: Hur ser det ut hos oss? Har andra kommit längre? Var och vad är problemen? Hur långt har vi kvar? Finns det en övergripande bild?

TD-spindeln kan också: Tydliggöra förbättringsområden Sortera enkelt avhjälpta hinder Användas i jämförelser Förenkla kostnadsberäkningar

Vill du veta mer?