Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

F ÖRÄLDRAMÖTE F04:7. B OO FF’ S VÄRDEGRUND Fotboll är en lagsport Respekt Socialt ansvar Stolthet Delaktighet.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Svenska Fotbollsakademin
Fotbollsövningar Pojkar 03
Fotbollsverksamheten
VHF Flickor 01 Kontaktuppgifter
Föräldramöte 19/10 P05.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Vi är bra på integration. Livslångt fotbollsintresse.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Arbetssätt, spelförståelse, fotbollsfys, ledarskap.
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Luleå Sportklubb F-04, 2015 LSK F04 Föräldramöte Micke, Thomas.
Page Ledare VIK P04 Blå. Page Ledare VIK P04 Blå Utvecklingsmetodik R I K B Kommunikation och ansvar D Årsplanering och ekonomi.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Säsongen Fotbollsdagen Träning Träning Inledning grovplaneringP.B Inledning grovplaneringP.B Grupparbete:
Stadens stolta förening Föräldramöte P 07 IFK Eskilstuna.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
Rev 3 Jitex F01 Planering och målsättning säsongen 2012.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Föräldrarmöte P
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
IFK Viksjö F07 united.
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
UC+ A tr UPPVÄRMNING TID: 15 minuter VAD Speluppfattning VARFÖR
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
Välkomna! Ope IF pojkar 05 Odensala.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Onsala BK F08-Träningsupplägg 2015
Anfall – Träningspass-1
Spelarutbildningsmatris
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Allt du behöver veta om vårat spelsystem
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
AVSLUTNING 2016 BP 07-5.
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Föräldramöte Vasalunds IF F09 Solna
SPELARUTBILDNINGSPLAN
Fotboll Fristad Goif F10 Ledare: Magnus Kamsula, Leif Andersson, Anton Björnberg och Niklas Rydell.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Spelarutbildningsplan
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
Möte 19/3.
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Avslut
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
Träningsupplägg maj Stureby SK P07
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan

 Spelarutbildningsplanen i teorin  De fyra nivåerna i träning  Planering av träningstillfälle  Genomförande av träning

Ha roligt Kompisar Leka Utmaningar Lära sig Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

Utvecklingen kan liknas vid en trappa. Barnet tar sig uppför hela tiden, lär sig att använda sin kropp och sitt huvud. Men varje barn har en egen trappa med olika trappavstånd. Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

 Vad är fotboll?  En fotbollsmatch nerbruten i delar  Anpassad främst efter seniorfotboll  Matchen kan analyseras genom de olika rutorna

 Utgå från matchen  Träningen planeras utifrån matchen  Välj ett tema att träna på under veckan efter match och koppla temat till nästa match  Träningens innehåll  Enkla, funktionella och matchlika övningar  Mycket aktivitet med många bollkontakter och många beslut  Upplägget skiftar med ålder och utveckling  Teknik kopplad till speluppfattning – låt spelarna ta beslut

 Guided discovery  Ge inte spelarna alla svar – låt de själva lösa situationen på plan  Vägled spelarna till rätt svar genom att ställa frågor  4 nivåer  Mer om det strax

4. Träna för att prestera15-19 år 3. Träna för att lära12-15 år 2. Lära för att träna9-12 år 1. Fotbollsglädje6-9 år Träna för att nå din topp19 år + Aktiv start0-6 år

 När barn lär sig matte i skolan…  Börjar man med + och –  När man kan + och – lär man sig multiplikationstabellen  Först på gymnasiet lär man sig algebra och derivata  Varför?  I fotboll…  Lär man sig springa, hoppa och röra sig i ”aktiv start”  På Nivå 1 lär man sig springa med och kontrollera bollen  På Nivå 2 lär man sig passa  På Nivå 3 lär man sig grundförutsättningarna i anfall och försvar  På Nivå 4 lär man sig kontra/bygga spel/direkt återerövring och positionsförsvar  Försök inte lära barn på Nivå 1 hur det går till på Nivå 4!

Svenska fotbollförbundets Spelarutbildningspl an Nivå 1 Tränarstil för nivån Positiv feedback och uppmuntran Ge utrymme för barnens fantasi Få och tydliga anvisningar Använd frågeteknik Uppmärksamhet till alla Träningen karaktäriseras av : Korta samlingar Spelträning (minst 50% av träningen) Variation Enkla övningar Små ytor Antal tränare/barn = 1/10 Få spelare per lag/grupp Hög aktivitet och många bollkontakter Korta arbetsperioder Fokus på prestation och att göra sitt bästa Spelaren Individuellt spel Medspelare nära Kollektivt spel med få spelare Medspelare långt ifrån Kollektivt spel med flera spelare Medspelare längst ifrån Kollektivt spel med hela laget

Bollvinst Göra mål Bollförlust Ta bollen Förhindra mål Vända Driva Utmana

Vid bollvinst är uppgiften att göra mål.  Vi gör mål genom att skjuta Vi kommer till avslut genom att: 1) Driva 2) Om det är motståndare i vägen kan jag: a) Utmana motståndaren och ta mig förbi. T.ex. genom fint och dribbling b) Vända för att ta mig bort från motståndaren till fri yta Vid bollförlust är uppgiften att förhindra mål. 1) Målvakten kan förhindra mål genom att rädda skott 2) Utespelarna kan förhindra mål genom att ta bollen

Psykologi  Uppleva egen kompetens  Känsla av att kunna påverka  Tillhörighet i gruppen  Göra sitt bästa  Jämföra med sig själv Lag  Inga färdigheter lag på nivå 1 Spelare  Driva  Vända  Skjuta  Utmana, finta och dribbla  Försvarssida  Pressa  Fånga bollen  Kasta sig  Kasta ut bollen  Skjuta ut bollen på volley Fysiologi Snabbhet (i olika riktningar) reaktion, frekvens, acceleration Rörlighet dynamisk Koordination - rytm, rumsorientering, öga-hand-, öga-fot koordination Grundläggande färdigheter (exempel) hoppa och landa springa – bromsa kasta – fånga rulla - åla - krypa Perception balans, syn och hörsel

Ledare  Analysera de olika rutorna under match  Bestäm sedan vilken ruta ni ska fokusera på under nästa träningsvecka  Sätt upp ett mål tillsammans med spelarna till nästa match som är kopplat till rutan ni tränat. T.ex. alla spelare i laget ska driva minst 5 meter med bollen under nästa match. Spelare  Använd skissen för att förklara för spelarna vilka alternativ dom har när dom vinner respektive förlorar bollen

Häftet består av:  Teori från SvFF för Spelarutbildningsplanen allmänt och för aktuell nivå  Teori i fotboll är enkelt och häftets upplägg från SmFF  6 förslag på tematräningar enligt rutorna i fotboll är enkelt  Varje träning bygger på uppvärmning med alla spelare – 3 stationer i små grupper – lek med alla spelare  Förslag på tankesätt kring nästa match efter varje tematräning  Handledning för hur matchen kan hanteras  OBS! Sluta inte att träna på teman från Nivå 1 när ni går upp på nivå 2!

Individuellt spel – jag och bollen! Göra mål  Skott Anfallsspel  Driva  Utmana (finta och dribbla)  Vända Försvarsspel  Ta bollen Förhindra mål  Målvaktsspel, rädda skott

Låt spelarna själva - uppfatta vad som händer - värdera sina alternativ - besluta vad som ska göras - agera utefter sitt beslut Vad är din roll som ledare under match? Om spelarna själva ska få ta beslut? Analysera vad som händer? Ge återkoppling på beslut och ageranden (i en positiv anda)? Under 90 minuters fotboll tar en spelare beslut

 5-manna  Mycket speltid – få avbytare  Alla spelar lika mycket  Lagspel  När vi har bollen – alla är anfallsspelare  När motståndarna har bollen – alla är försvarsspelare  Låt alla som vill prova att vara målvakt  Backar, mittfältare och forwards behövs inte. Det räcker med anfallsspel och försvarsspel  Spela som vi tränar  Fokus på prestation och att göra sitt bästa  Respekt i fotboll

 4 tränare  Varav 2 målvaktsinspiratörer  Planerar och genomför träningar och matcher  1-2 lagledare  Lagets kontaktperson mot förening och förbund  Kallar domare och motståndare till match  Ansvarar för närvarolistor, SISU listor och annat pappersarbete  Föräldragrupp  Ansvarar för trivselaktiviteter för spelare, ledare och föräldrar

 Träning ska genomföras enligt Nivå 1 eller 2 och valt tema  SmFF:s instruktör håller i uppvärmning och lek  Deltagarna delas upp på de tre stationerna där man tillsammans ansvarar för övningen på aktuell station  När vi kommer ut på planen ställer grupperna i ordning sina stationer  Om antalet ledare tillåter kan ledarna turas om att lämna sin station för att se hur de andra stationerna fungerar  Efter träningen sammanfattar ledarna träningen och utbildningen tillsammans

Planera den övning ni ska genomföra  Hur fungerar övningen?  Vem gör vad?  Hur gör vi om antalet spelare inte stämmer eller är ojämnt?  Hur får vi snabbt och enkelt igång övningen?  Behöver vi stegra eller förändra något i övningen under tiden? I så fall vad och hur?  Hur kan vi ställa frågor enligt rubriken hur? Helst utan att behöva bryta övningen för ofta…  Har vi målvakt i övningen? I så fall vad är viktigt för målvakten och vem tar ansvar för att pusha och hjälpa målvakten?  Hur kan vi snabbt och effektivt sammanfatta övningen genom att ställa frågor?

GÅ TRÄNARUTBILDNING! Information om tränarkurser som arrangeras av Smålands FF: FÖRDJUPA DIG I SPELARUTBILDNINGSPLANEN! Information om spelarutbildningsplanen i Småland finns på: a-ffs-spelarutbildningsplan/ Fördjupad teori och fler övningar från Svenska Fotbollförbundet finns på: DELTA PÅ SMÅLAND FF: S OLIKA UTBILDNINGSLÄGER! För pojkar och flickor från 13 år och uppåt FRÅGOR? Frågor om tränarutbildning och SvFF:s spelarutbildningsplan besvaras genom mail av: Frågor om utbildnings- och distriktslagsläger besvaras genom mail av: