Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):"— Presentationens avskrift:

1 Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål 8 killar, yta 15x15 m, bollar, koner och västar. Dela in barnen i två lag. Spelarna i lag A har varsin boll. Spelarna i lag B skall erövra bollarna och lag A skall återerövra dem och så vidare. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Efter 30 – 45 sekunder så blåser tränaren av. Lagen får en poäng per spelare som har kontroll på bollen. MV tr MV 15m

2 Försvar– Träningspass-1 Spelövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 6 barn, spelplan 20 x 15 m med två mål, bollar, koner och västar Spel 1 mot 1 med målvakter. Målvakten i lag A rullar ut bollen till sin medspelare. Därefter spel 1 mot 1. Byt utespelare och målvakter efter mål eller efter en viss tid. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR 2 mot 2, 3 mot 3. MV tr MV 20m 15m MV A B

3 Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 2 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Hur gör du för att undvika att bli lurad av en fint? -Jag tittar i första hand på bollen men också på hur motspelaren rör foten. Hindra motståndaren från att göra mål. 4 barn, yta 20x10 m, bollar, koner och västar. A passar bollen till C som driver bollen mot motsatt mållinje. B försöker att hindra C att med bollen under kontroll passera mållinjen. B passar till D och A ska försöka att erövra bollen. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Killarna passar till spelare i andra laget MV tr MV Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. A B 20m 10m C D

4 Försvar – Träningspass-1 Spelövning - 2 Vad? Varför? Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 10 barn, spelplan 25 x 20 m med 2 mål, bollar, koner och västar. Spel 4 mot 4 med målvakter. Det försvarande laget ska hindra motståndarna från att komma till avslut. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Försvarande lag pressar tillsammans. Öva hög press, normal press och låg press. Vad fungerar bäst? När är det lämpligt med hög press? MV tr MV 30m 20m Hur? Frågeställning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Hur gör du för att undvika att bli lurad av en fint? -Jag tittar i första hand på bollen men också på hur motspelaren rör foten.

5 Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 3 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att du kan ta bollen från motståndaren? -Jag försöker komma så nära motståndaren som möjligt. Hur gör du för att styra motståndaren i en viss riktning? -Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - Ta bollen. Hindra motståndaren från att göra mål. 8 barn, yta 15 x15 m, bollar, koner och västar. Dela in barnen i två lag med 4 i varje och ytan i tre zoner: A, B och C. Alla i blått lag hämtar var sin boll i zon A och driver in bollarna i zon B. Rött lag skall erövra bollarna i zon B och driva in dem i zon C. Blått lag hämtar nya bollar och driver in dem i zon B. Det är inte tillåtet att passa bollarna. Hur lång tid tar det för rött lag att erövra alla bollarna? Byt uppgifter Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 15m A B C

6 Försvar – Träningspass-2 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 4 barn, yta 15x10 m, bollar, koner och västar. A passar bollen till B. C markerar B och skall hindra honom att passa till D. Gör därefter i omvänd ordning: D passar till C och B markerar C. Byt uppgifter. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 15m 10m A B C D

7 Förvar– Träningspass-2 Spelövning - 1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 6 barn, spelplan 25x15m med 2 mål, bollar koner och västar. Spel 1 mot 1 med målvakter. Mv 1 rullar ut bollen till A som markeras av B. B skall försöka erövra bollen och göra mål. Två andra utespelare kommer in och övningen vänder med utkast från mv 2. Byt uppgifter och målvakter Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR 2 försvarare mot 1, 3 försvarare mot 2. MV tr MV 25m 15m MV

8 Försvar– Träningspass-2 Färdighetsövning - 2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 6 barn, spelplan 25x20 m med 1 mål, bollar koner och västar. Spel 2 + 1 uppgivare mot 2 + målvakt. Uppgivaren A passar till B eller C som skall försöka att göra mål. D och E markerar var sin anfallsspelare. Om försvarsspelarna vinner bollen passar de till A. Byt uppgifter. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 25m 20m MV A B C DE

9 Försvar – Träningspass-2 Spelövning - 2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare? -Jag skall kunna se motspelaren och bollen. Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar? -Jag skall kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar. Försvarsspel. Förhindra speluppbyggnad - markera Hindra motspelaren från att ta bollen. 10 barn, spelplan 30x20m, 2 mål, bollar, koner, västar. Spel 4 mot 4 med målvakter där spelarna markerar var sin motspelare. Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR Skriv text här MV tr MV 30m 20m

10 Anfall – Träningspass-2 Färdighetsövning - 3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Lek. Spegeln. Blandade övningar. Träna koordination 6 barn, yta 10x5 m, bollar konor Spegeln: Dela in sex barn i tre par. Gör två kvadrater a 5x5 m där en sida är gemensam. Ett par åt gången är aktivt. Barnen står mitt emot varandra. En är ledare och ska snabbt förflytta sig mellan konerna på sin planhalva. Kamraten skall följa med som en spelgelbild på sin planhalva. Variera genom att göra leken utan och med boll. Byt par efter 10 s. Nästa gång det är parets tur byter de uppgifter Framåthoppande apa: Sitt på huk med fötterna nära varandra. Flytta fram händerna och sätt dem med axelbredds avstånd i marken. Hoppa jämfota framåt med fötterna. Upprepa övningen. MV tr MV Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Återkoppla till VAD och VARFÖR och HUR


Ladda ner ppt "Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):"

Liknande presentationer


Google-annonser