Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan."— Presentationens avskrift:

1 Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan

2  Spelarutbildningsplanen i teorin  De fyra nivåerna i träning  Planering av träningstillfälle  Genomförande av träning

3 Ha roligt Kompisar Leka Utmaningar Lära sig Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

4 Utvecklingen kan liknas vid en trappa. Barnet tar sig uppför hela tiden, lär sig att använda sin kropp och sitt huvud. Men varje barn har en egen trappa med olika trappavstånd. Den utvecklande miljön Barnet, leken och utvecklingen Barnet, leken och utvecklingen LärandeMålbildPlaneringPraktikSammanfattning

5  Vad är fotboll?  En fotbollsmatch nerbruten i delar  Anpassad främst efter seniorfotboll  Matchen kan analyseras genom de olika rutorna

6  Utgå från matchen  Träningen planeras utifrån matchen  Välj ett tema att träna på under veckan efter match och koppla temat till nästa match  Träningens innehåll  Enkla, funktionella och matchlika övningar  Mycket aktivitet med många bollkontakter och många beslut  Upplägget skiftar med ålder och utveckling  Teknik kopplad till speluppfattning – låt spelarna ta beslut

7  Guided discovery  Ge inte spelarna alla svar – låt de själva lösa situationen på plan  Vägled spelarna till rätt svar genom att ställa frågor  4 nivåer  Mer om det strax

8 4. Träna för att prestera15-19 år 3. Träna för att lära12-15 år 2. Lära för att träna9-12 år 1. Fotbollsglädje6-9 år Träna för att nå din topp19 år + Aktiv start0-6 år

9  När barn lär sig matte i skolan…  Börjar man med + och –  När man kan + och – lär man sig multiplikationstabellen  Först på gymnasiet lär man sig algebra och derivata  Varför?  I fotboll…  Lär man sig springa, hoppa och röra sig i ”aktiv start”  På Nivå 1 lär man sig springa med och kontrollera bollen  På Nivå 2 lär man sig passa  På Nivå 3 lär man sig grundförutsättningarna i anfall och försvar  På Nivå 4 lär man sig kontra/bygga spel/direkt återerövring och positionsförsvar  Försök inte lära barn på Nivå 1 hur det går till på Nivå 4!

10 Tränarstil för nivån Positiv feedback och uppmuntran Använd frågeteknik Uppmärksamhet till alla Låt spelare ge feedback till varandra Uppmuntra och utmana spelarnas eget beslutsfattande Träningen karaktäriseras av : Små och stora ytor Korta samlingar Spelträning (minst 50% av träningen) Variation Enkla övningar med fokus på kvalité Positioner under spelträningen Antal tränare/spelare = 1/10 Få och flera spelare per lag/grupp Hög aktivitet, intensitet och många bollkontakter Fokus på prestation och att göra sitt bästa Spelaren Individuellt spel Medspelare nära Kollektivt spel med få spelare Medspelare långt ifrån Kollektivt spel med flera spelare Medspelare längst ifrån Kollektivt spel med hela laget

11 Bollvinst Göra mål Bollförlust Jag är närmast bollen Pressa Försvarssida Täckning Markering Förhindra mål Jag har bollen Gå själv / passa Jag har inte bollen Grundförut- sättningar Jag är inte närmast bollen

12 Vid bollvinst är uppgiften att göra mål och då gäller det att snabbt ställa om till anfallsspel. Vi kommer till avslut genom att: 1) Utnyttja de ytor på planen som är fria. Ju närmare motståndarnas mål ytan är ju mer attraktiv är den för oss. När jag har bollen kan jag ta bollen till fria yta genom att driva eller passa. Välj det bästa alternativet! 2) När jag inte har bollen ska jag hjälpa bollhållaren att skapa ytor till mig själv eller andra (t.ex. bollhållaren). Det gör jag genom att uppfylla anfallsspelets grundförutsättningar: a) Spelbar b) Spelavstånd c) Speldjup d) Spelbredd

13 Vid bollförlust är uppgiften att förhindra mål och då gäller det att snabbt ställa om till försvarsspel. Vi förhindrar mål genom att: 1) Pressa om jag är närmast bollhållaren 2) Om jag inte är närmast bollen kommer jag på försvarssida för att sedan: a) Täcka farliga ytor – om laget spelar med positionsförsvar b) Markera – om laget spelar med markeringsförsvar

14 Psykologi  Uppleva egen kompetens  Känsla av att kunna påverka  Tillhörighet i gruppen  Göra sitt bästa  Jämföra med sig själv  Fatta egna beslut på planen  Positiv feedback mellan spelare  Utöva egen kontroll  Lära och förstå individuella psykologiska faktorer (t.ex. självförtroende och koncentration) Fysiologi Styrka Utveckling av teknik och allsidig styrka knäkontroll, bålstabilitet Uthållighet Aerob Snabbhet (i olika riktningar) reaktion, frekvens, acceleration Rörlighet dynamisk Koordination rytm, rumsorientering, öga-hand-, öga-fot koordination Perception balans, syn och hörsel

15 Lag  Väggspel  Överlappning  Spelbarhet  Spelavstånd  Spelbredd  Speldjup  Uppflyttning  Spelvändning  Djupledsspel  Offensiv omställning  Defensiv omställning  Överflyttning – centrering  Uppflyttning - retirering Spelare  Driva  Vända  Skjuta  Passning – kort  Passning – lång  Mottagning  Utmana, finta och dribbla  Nick  Försvarssida  Brytning  Tackling  Pressa  Markera  Täcka Målvakt  Fånga bollen  Kasta sig  Kasta ut bollen  Skjuta ut bollen på volley  Boxa bollen  Upphopp och fånga bollen  Förflytta sig

16 Häftet består av:  Teori från SvFF för Spelarutbildningsplanen allmänt och för aktuell nivå  Teori i fotboll är enkelt och häftets upplägg från SmFF  4-5 förslag på tematräningar enligt rutorna i fotboll är enkelt  Varje träning bygger på; uppvärmning – två spelövningar där man väljer en per träning – spel  Målvaktsövningar som genomförs i början av träningen för målvakterna  Schema för dynamisk rörlighet som genomförs som del av uppvärmningen i varje träning  Schema för knäkontroll (skadeförebyggande träning) som genomförs i samband med träning minst 1 gång i veckan  Handledning för hur matchen kan hanteras  OBS! Sluta inte att träna på föregående nivåers teman när ni går upp en nivå!!!

17 Kollektivt spel med flera spelare! Anfallsspel  Speldjup  Spelbredd  Överlappning Försvarsspel  Pressa  Pressa och täcka Målvaktsträning  Tillbakaspel, igångsättning, inlägg, skott, friläge

18 Låt spelarna själva - uppfatta vad som händer - värdera sina alternativ - besluta vad som ska göras - agera utefter sitt beslut Vad är din roll som ledare under match? Om spelarna själva ska få ta beslut? Analysera vad som händer? Ge återkoppling på beslut och ageranden (i en positiv anda)? Under 90 minuters fotboll tar en spelare 3000-4000 beslut

19  9/11-manna  Mycket speltid – få avbytare  Alla uttagna spelar  Lagspel  När vi har bollen – alla är anfallsspelare och deltar i anfallsspelet efter sin position och lagdel  När motståndarna har bollen – alla är försvarsspelare och deltar i försvarsspelet efter sin position och lagdel  3 spelare specialiserar sig som målvakter men spelar ute när de inte är målvakter i match  Positioner börjar att renodlas  Spela som vi tränar  Fokus på prestation och att göra sitt bästa  Respekt i fotboll

20  4 tränare  Varav 1 målvaktsinspiratör  Planerar och genomför träningar och matcher  1-2 lagledare  Lagets kontaktperson mot förening och förbund  Kallar domare och motståndare till match  Ansvarar för närvarolistor, SISU listor och annat pappersarbete  Föräldragrupp  Ansvarar för trivselaktiviteter för spelare, ledare och föräldrar

21  Träning ska genomföras enligt Nivå 3 och valt tema  SmFF: s instruktör håller i uppvärmning  Ordinarie ledare väljer en av två spelövningar som man håller i  Ordinarie ledare och SmFF instruktör håller tillsammans i spelet  När vi kommer ut på planen ställer vi tillsammans i ordning så många övningar som möjligt  Efter träningen sammanfattar ledarna träningen och utbildningen tillsammans

22 Planera den övning ni ska genomföra  Hur fungerar övningen?  Vem gör vad?  Hur gör vi om antalet spelare inte stämmer eller är ojämnt?  Hur får vi snabbt och enkelt igång övningen?  Behöver vi stegra eller förändra något i övningen under tiden? I så fall vad och hur?  Hur kan vi ställa frågor enligt rubriken hur? Helst utan att behöva bryta övningen för ofta…  Har vi målvakt i övningen? I så fall vad är viktigt för målvakten och vem tar ansvar för att pusha och hjälpa målvakten?  Hur kan vi snabbt och effektivt sammanfatta övningen genom att ställa frågor?

23

24 GÅ TRÄNARUTBILDNING! Information om tränarkurser som arrangeras av Smålands FF: http://www.smalandsfotbollen.se/utbildning-tranare/ FÖRDJUPA DIG I SPELARUTBILDNINGSPLANEN! Information om spelarutbildningsplanen i Småland finns på: http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/svensk a-ffs-spelarutbildningsplan/ Fördjupad teori och fler övningar från Svenska Fotbollförbundet finns på: http://www.fogis.se/spelarutbildning DELTA PÅ SMÅLAND FF: S OLIKA UTBILDNINGSLÄGER! För pojkar och flickor från 13 år och uppåt http://www.smalandsfotbollen.se/spelarutbildning/ FRÅGOR? Frågor om tränarutbildning och SvFF:s spelarutbildningsplan besvaras genom mail av: rebin.mardan@smalandsfotbollen.se Frågor om utbildnings- och distriktslagsläger besvaras genom mail av: johanna.karlsson@smalandsfotbollen.se


Ladda ner ppt "Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan."

Liknande presentationer


Google-annonser