1177 Vårdguiden på webben Senaste nytt och vidareutbildning i kontaktkorten Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Idag om… Senaste nytt om kontaktkorten – vad och när. I sommar – hinner ni testa i demo-miljön? Kurstillfällen i höst Status administration av e-tjänster via Kontaktkortsadmin Synpunktsformuläret – förslag på standardsvar vid patientärenden
Förändringar av kontaktkorten – snart och senare
Övergripande tidplan De nya kontaktkorten utvecklas i två steg: 28 september Dagens funktionalitet i ny design + Google Maps-länken/Hitta-hit-cirkeln (version 1) 9 november* Ny funktionalitet på kontaktkorten och i Kontaktkortsadmin/KKA (version 2) * Ett möjligt scenario är att tidplanen för version 2 skjuts några veckor och lanseras i december eller januari. Detta på grund av beroenden till andra utvecklingsaktiviteter i projektet. Det är också möjligt att någon eller några nya funktioner inte kan utvecklas inom projektets tid- och budgetramar. * Några landsting kommer sannolikt som pilot att börja använda den nya funktionaliteten för att administrera e- tjänster i Kontaktkortsadmin något tidigare under sommaren (Västerbotten).
Tidplan version 1, ny design Maj Hitta och jämför vård-förvaltningen (HJV-förvaltning) och projektet tar fram förslag till riktlinjer och manual. HJV-nätverksträff den 25 maj. Då presenteras version 1 (demo) samt utkast på riktlinjer och manual. Juni 9 juni. Version 1 släpps till demonstrationsmiljö. Alla huvudredaktörer/kontaktkortsadministratörer granskar och återkopplar att det ser vettigt ut. Hur ni granskar ert centrums kontaktkort bestämmer ni. 30 juni. Alla har återkopplat till Deadline för samlad återkoppling från oss till nationella förvaltningen är 1
Tidplan version 1, ny design (forts) Augusti Buggrättningar och justeringar i version 1 September 1 september. Riktlinjer och manual version 1 klara att anpassas och förankras regionalt. Buggrättningar och justeringar i version 1 Version 1 produktionssätts den 28 september* * Preliminär tidplan
Version 2, ny funktionalitet Ny funktionalitet – 9 nov (preliminärt) Telefon och öppettider idag (aktuella tiderna för dagen) ”Tillfällig information” kan även publiceras via Kontaktkortsadmin/KKA ”Aktuellt” – nytt fält för kampanjer, exempelvis influensavaccination Fler länkar till artiklar på 1177.se - ”Läs mer på 1177 Vårdguiden” Efter ”Synpunkter på innehållet?” ersätts orden ”Kontakta informationsansvarig” med ”Tyck till”. Bild från Googles gatuvy – om det ryms i budget! (ej helt säkert längre).
Förändrad design e-tjänster Sedan sist, förändrad design vad gäller e-tjänsterna: Inga rutor, bara länkar! Surfplatta Mobil
Tidplan version 2, ny funktionalitet Juli 1 juli. Version 2 släpps till öppen demonstrationsmiljö. Kommunikationsenheten granskar. Regional test- och feedbackperiod av version 2. Samtliga landsting och regioner testar och tycker till fram till den 12 september. KE granskar, vid behov med hjälp av fler/er. Oktober 14:e oktober. Riktlinjer och manual version 1 och 2 klara att anpassas och förankras regionalt. Buggrättningar och justeringar i version 2. November Version 2 lanseras 9 november* (kan bli december eller januari också). * Preliminär tidplan
Kurstillfällen i höst – när och vad? Förra gången, hösten 2014, hade vi några halvdagsutbildningar: två tillfällen i Linköping (53 deltagare), ett i Norrköping (29 pers) och ett i Motala (13 pers) + ett tillfälle för privata k-kortsadmin. Blir samma upplägg i höst, under september - oktober. Egen anmälan via Kompetensportalen. Ni vidarebefordrar länk/info till era kontaktkortsadministratörer. Inbjudan går ut innan sommaren. Hur får vi rätt kursinnehåll? Hur ser behoven ut? Hur mycket om det nya och hur mycket grundutbildning (om informationskällor, vad ett utbud är, goda exempel…?) TID FÖR ENKÄT! Ta 5 minuter, prata med grannen och bevara frågorna på pappret: 1. Innehåll: Det här tror jag är viktigast att höstens kurs innehåller… 2. Kurstillfälle: Då passar/passar det inte…
Status – nytt administrationsgränssnitt e-tjänster
Status administration av e-tjänster via K-kortsadmin Vad? Nationell teknisk utveckling som ger möjlighet att administrera e-tjänsterna via Kontaktkortsadmin. Status? Har precis acceptanstestats, av flera runt om i landet, bland andra mig. Inte komplicerat att göra. Till produktion idag. Avstämningsmöte imorgon med oss testare. Vad händer härnäst? Västerbotten först ut med att visa e-tjänsterna på sina kontaktkort via Kontaktkortsadmin. Hur gör vi i Östergötland? Vi har inte tagit ställning till om/hur vi ska arbeta med visningen av e-tjänsterna på kontaktkorten på 1177.se. Återkommer om det. Vi går med om/när vi vill.
Standardsvar vid patientärenden – bra idé?
Standardsvar på patientärenden som kommer in via synpunktsformuläret Förslag: Webmaster skickar standardsvar på alla tydliga patientärenden där det finns en mejladress. Innebär att kontaktkortsadministratören slipper få ärendet. Fördelar: - ytterligare service till invånarna - tydligare och effektivare intern hantering av patientfrågor (registrator har redan motsvarande standardsvar). Exempel på hur ett standardsvar skulle kunna se ut (även en engelsk version): Hej! Du har kontaktat (länk till k-kortet) Inga patientfrågor hanteras via det här formuläret. Kontakta istället mottagningen via telefon eller e-tjänsterna. Kontaktinformationen hittar du högst upp på webbsidan. Om du är sjuk och behöver råd eller vård kan du också ringa Med vänliga hälsningar, Region Östergötland Bra idé? Kan vi bestämma att vi gör så? Ja. Mycket bra. Ingen emot.
Frågor? Kom ihåg! 9 juni, börja granska i demomiljö. Återkoppla senast 30 juni till Tack för mig!