NLS 29-30 mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Center för Skolutveckling
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Forskning om skolan – en liten översikt
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Läroplansträff Välkomna!.
Nya samlade läroplaner
Nationella kvalitetslagar - för ordning och reda i välfärden.
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
#Skolanförst Twitter Facebook Lararforbundet.se Radio, TV, Tidningar.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Läroplansträff fritidshem
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kommunala friskolor i Linköping
Läroplansträff fritidshem
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Innehåll i föreläsningen
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Föreläsning 4: Skolans geografi. Skolans geografi – en politisk historia Studera konsekvenser av nittiotalets s k valfrihetsreformer Valfrihet för vem.
Framtidens skola Maria Stockhaus.
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Laget runt – definitionen av nyckeltalen Resultatdiskussion
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Privata alternativs betydelse för lärare
Mål 1 Öka andelen utbildade
Fördjupning till skolans styrning, ansvar och mandat
Personen från Skolverket
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

NLS mars

Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola. Strecket är bytet av betygssystem.

Variation i förväntade betyg som förklaras av skola mm Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola. + 3 %

Andel av skolorna fördelat per för. utb. nivå

Reglera en oreglerad marknad? Friskoleutredningen Ägarprövningsutredningen Skolkostnadsutredningen Välfärdsutredningen

Konsekvenser för lärare Marknadsföring Oförutsägbara elevströmmar Drabbar såväl fristående som kommunala skolor Påtryckningar

Grunden för Lärarförbundets politik alla elever ska kunna utveckla sin fulla potential (Skollagen 1 kap 4 §) rätten att organisera sig fackligt rätten till kollektivavtal i skolan oavsett huvudman uppmuntrar alla arbetsgivare att gå med i en arbetsgivarorganisation utbildade och legitimerade lärare på alla skolor

Vad tycker vi bör göras? begränsa möjligheterna till att göra vinst. Vinst får aldrig komma före kvalitet. förändra urvalsystemet för fristående skolor så att segregationen begränsas öka kraven vid tillståndsgivning att bedriva skola Skolinspektionen ska följa upp kvalitén i alla friskolor även i förskolan

Vad bör göras (fortsättning)? samma villkor för alla skolor meddelarskydd offentlighetsprincip redovisning på skolnivå förändrad finansiering, mer socioekonomiskt styrt än idag (förändringar bör inte slå igenom direkt relateras till klasstorlek)