NLS mars
Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola. Strecket är bytet av betygssystem.
Variation i förväntade betyg som förklaras av skola mm Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola. + 3 %
Andel av skolorna fördelat per för. utb. nivå
Reglera en oreglerad marknad? Friskoleutredningen Ägarprövningsutredningen Skolkostnadsutredningen Välfärdsutredningen
Konsekvenser för lärare Marknadsföring Oförutsägbara elevströmmar Drabbar såväl fristående som kommunala skolor Påtryckningar
Grunden för Lärarförbundets politik alla elever ska kunna utveckla sin fulla potential (Skollagen 1 kap 4 §) rätten att organisera sig fackligt rätten till kollektivavtal i skolan oavsett huvudman uppmuntrar alla arbetsgivare att gå med i en arbetsgivarorganisation utbildade och legitimerade lärare på alla skolor
Vad tycker vi bör göras? begränsa möjligheterna till att göra vinst. Vinst får aldrig komma före kvalitet. förändra urvalsystemet för fristående skolor så att segregationen begränsas öka kraven vid tillståndsgivning att bedriva skola Skolinspektionen ska följa upp kvalitén i alla friskolor även i förskolan
Vad bör göras (fortsättning)? samma villkor för alla skolor meddelarskydd offentlighetsprincip redovisning på skolnivå förändrad finansiering, mer socioekonomiskt styrt än idag (förändringar bör inte slå igenom direkt relateras till klasstorlek)