Välkomna till Kulturgeografiska institutionen och Ekonomisk Geografi 15 Hp HT 09 Huvudlärare: Johan Jansson 018-4712542 Ekonomikum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Advertisements

Att jämföra två klassiker
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Välkomna till Företagets Logistik
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Att få rätt saker att hända
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Kursintroduktion – 2fe055/2fe035:1  Kursmål  Innehåll  Examination  Litteratur  Schema/moment  Lärare: Petra Andersson, Roger Stokkedal, Göran Stöth.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Globalisering.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kapitel 7 Kulturgeografi. Kulturers komponenter Kulturella egenheter (traits) – Objekt, tro, attityder, språk Kulturella grupper (complex) – Universella.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Statsvetenskap KLUSTER - Från teoretiskt begrepp till praktiskt innehåll i tillväxtpolitiken Line Säll Doktorand i statsvetenskap E-post:
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Företagsekonomiska institutionen
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Ulf Tynelius.
Re-visioning world politics
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Strategisk Logistik, 20p Mål
Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Design, strategi, management
Geografi / samhällskunskap
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkomna till Kulturgeografiska institutionen och Ekonomisk Geografi 15 Hp HT 09 Huvudlärare: Johan Jansson Ekonomikum rum: L 440

Kursens upplägg och struktur Schema Undervisningen: föreläsningar, seminarier och övningar. Deltagande i all undervisning (förutom föreläsningar) är obligatoriskt.

Kurslitteratur Kurslitteratur finner ni i bokhandeln (på stan eller på nätet). Viss litteratur säljs vid introduktionen (och senare via institutionen). Artiklar via länk får ni enklast tag på via universitetsbibliotekets hemsida (fråga gärna i biblioteket om ni får problem).

Information rörande obligatoriska moment Seminarier och övningar (samt vissa andra tillfällen) är obligatoriska. Föreläsningar är ej obligatoriska – men bra att gå på ändå. För att få godkänt på ett obligatoriskt moment krävs att man är närvarande, deltar aktivt och uppnår godkänt i de uppgifter som anges. Vid frånvaro från t.ex. seminarium ges restuppgifter som ska lämnas in för godkänt resultat vid seminarium. Kursen godtar endast frånvaro från ett (1) av de obligatoriska momenten (undantag ges vid giltigt skäl).

Examination Examination sker genom skriftlig tentamen samt obligatoriska moment (seminarier samt övningar). Kursen rapporteras som ett delmoment. a) skriftlig tentamen (betyg U/G/VG) b) övriga obligatoriska moment i kursen (betyg U/G). Slutbetyget på kurs avgörs av betyget på tentamen.

Kursens målsättning Kunskap om grundläggande ekonomisk-geografiska begrepp, teorier och metoder. Grundläggande kunskaper om såväl världsekonomins utveckling som Sveriges ekonomiska geografi. Hur påverkar och påverkas ekonomiska aktiviteters utveckling av den samhälleliga omgivningen (fysiskt, institutionellt, kulturellt). Insikt i samspelet mellan företag i industriella system/kluster. Kunskap om hur olika regioners egenskaper (resurser, demografi, institutioner) leder till ojämn ekonomisk utveckling.

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna Beskriva grundläggande ekonomisk-geografiska begrepp samt äga kunskap om ekonomisk-geografiska teorier och metoder. Redogöra för världsekonomins utveckling liksom Sveriges ekonomiska geografi samt förstå förutsättningarna för uppkomsten av geografisk ojämn ekonomisk utveckling. Analysera den lokala och regionala miljöns betydelse för företag och ekonomiska verksamheter samt diskutera hur ekonomiska aktiviteter påverkar och påverkas sin omgivning. Aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner och genomföra kortare egna presentationer. Behandla en avgränsad ekonomisk-geografisk frågeställning i ett kortare PM.

Introduktion till ekonomisk geografi

Geografi = jordens beskrivning Geografiämnet delas in i naturgeografi och kulturgeografi …som ibland kallas samhällsgeografi… …som i sin tur kan delas in i… Social, politisk, urban och ekonomisk geografi etc.

Kulturgeografins huvudområden Befolkningsgeografi (demografi, migration, bosättningsmönster) Social geografi (klass, kön, etnicitet, segregation) Politisk geografi (gränser, territorialitet, geopolitik, makt, planering) Ekonomisk geografi (näringslivs- och strukturomvandling, företagslokalisering, regional utveckling)

Vad är Ekonomisk Geografi? Ekonomisk geografi är studier av ekonomiska aktiviteter kopplade till lokalisering, distribution och rumslig organisation. Ekonomisk geografi behandlar bland annat ekonomiska och rumsliga perspektiv på näringslivsomvandling, arbetslivsförändring och regional utveckling. T.ex. studier av industrilokalisering och transporter. Ekonomisk geografi har beröringspunkter med andra akademiska discipliner, exempelvis internationell ekonomi, nationalekonomi, ekonomisk sociologi, urbana studier.

Ekonomisk geografi studerar olika rumsliga nivåer: Globalisering Hur globaliseringen förändrar rumslig organisation av produktion, företagande, institutioner, marknader osv. T.ex. förändrade förhållanden mellan samhälle-människa, maktstrukturer. Regionalisering Regioner (särskilt storstadregioner) har en nyckelfunktion för utvecklingen av konkurrenskraftiga ekonomier och samhälleliga välfärdssystem. Vanliga studiefält är industriella agglomerationer, arbetskraftens rörlighet, informationsflöden och innovationssystem. Lokala miljöer Den ekonomiska geografin studerar ofta geografiska koncentrationen av aktiviteter. Exempel på detta är regionala och nationella specialiseringar inom vissa specifika branscher; Silicon Valley inom IT eller bioteknik i Uppsala.

The geography of the internet (Dicken 2007)

Europe’s major growth axis (Dicken 2007)

Localized knowledge clusters in a wider context: local buzz and global pipelines (Dicken 2007)

Utgångspunkt för modern ekonomisk-geografisk forskning Frågan om lokalisering (VAR?) hänger samman med: VAD? (typ av produkt/vara/tjänst) HUR? (organisation, teknologi) FÖR VEM? (typ av kund/köpare/klient) HUR MYCKET? (dimensionering, skala, grad av standardisering) …samt förändringar i de samhälleliga rambetingelserna för verksamheten …

Ekonomisk geografi studerar bakomliggande strukturer som styr ekonomins geografiska organisering Hur påverkas företags lokalisering och regioners ekonomiska utveckling av… …ny teknik …infrastrukturutveckling …globalisering …institutionell förändring (formell/informell) …strukturomvandling

Teknologisk utveckling… Kommunikation Distribution

Infrastruktur…

Globalisering…

Institutionella förändringar… € © § Olika rumsliga nivåer: Global - EU, WTO, NAFTA etc Nationell – Stat, lagar, regler… Regional/lokal – Kommun, landsting, länsstyrelse…

Strukturomvandling…

En rumslig paradox I en allt mer globaliserad ekonomi tycks den lokala miljön spela en allt större (inte mindre) roll för företags utvecklingsförmåga Vad beror detta på?

Klassiska ekonomisk-geografiska frågeställningar Hur påverkas företags konkurrenskraft av den plats/region där de är lokaliserade? Vilka egenskaper gör en plats/region ekonomiskt livskraftig? Varför agglomereras likartade/relaterade verksamheter till vissa platser/regioner? Hur uppstår och reproduceras regional specialisering?

Traditionella förklaringsfaktorer Kostnadsminimering Produktionskostnader (t.ex. arbetskraft) Transportkostnader Den lokala marknadens storlek → Klassisk lokaliseringsteori (se t.ex. Christaller, von Thünen, Weber)

Ny syn på konkurrenskraft och lokalisering Innovationsförmåga är viktigare än kostnadseffektivitet Innovationer är mer än high-tech Innovationer uppstår i samspel inom industriella system Närhet är viktig i detta samspel Lokala kunskaper är viktigare än råvaror

Från råvaru- till kunskapskälla…

..till förnyad resurs… Kalkbrottet i Furillen

Sammanfattningsvis… Från stor betydelse av: Produktionskostnad Transportkostnad Marknadens storlek Till ökad betydelse av: Innovationsförmåga i rumsligt förankrade system av företag Nyckelbegrepp Kunskap Lärande Innovation