Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta landstingets tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar
Driftsorganisation Landstingsstyrelsen Division Närsjukvård Division Läns- sjukvård Division Folk- tandvård Division Kultur och utbildning Division Service Division Länsteknik HR-avdelning Kommunikationsavdelning Verksamhetsavdelning IT-MT avdelning Utvecklingsavdelning Ekonomi- och planeringsavdelning Avdelning för regional utveckling Landstingsdirektörens stab Landstingsdirektör LD-sekreterare Rådssekreterare Bitr. landstingsdirektör
Länstekniks organisation Divisionschef Medicinsk teknik Ekonomi Intern utveckling Stabsfunktioner Kompetens centrum 1 HR chef 4 Kompetens- chefer ca150 medarbetare Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Projektkontor 1 HR chef 4 Kompetenscentrum ca150 medarbetare Kompetenscentrum Personalledning Verksamhetsledning Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Projektkontor Verksamhetsledning
Länsteknik omfattar IT och Medicinsk teknik Länsorganisation med 160 anställda Lokala IT- tekniker och MT- ingenjörer vid samtliga sjukhus Omslutning ca 195 mkr MT-ingenjör servar en röntgen utrustning
Länstekniks uppdrag Drift, förvaltning och utveckling av: Vårdsystem – Gemensamt vårdsystem (VAS) Administrativa system – Ekonomi, personal, intranät/webb, datalager, kontor Projektkontor – Projektledning, utredning, beredning m.m. Infrastruktur & drift – Nätverk/kommunikation, telefoni, klienter/server, videokonferens/telemedicin, säkerhet Medicinteknisk utrustning – ca medicintekniska artiklar, förebyggande underhåll Användarsupport - Teknikakuten, lokala IT- tekniker vid sjukhus
Länstekniks fördelning i länet
Fördelning av arbetsområden Medicinsk teknik inkl. strålskyddsbesiktningar
IT/MT-verksamhet Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet Vårdadministration NLL Avvikelse NLL Tandvård NLL Laboratorium NLL Operationsplanering NLL Bild och funktion NLL Gemensam Vård- administration NLL Ambulans NLL Obstetrik Administrativt stöd NLL Personal NLL Datalager NLL Webb NLL Ekonomi NLL Produkt- och tjänsteförsörjning NLL Medusa Objektfamiljer Teknisk Infrastruktur NLL Klient/Server NLL Kommunikation - Nätverk - Telefoni NLL iHSAk NLL Video
Teknikakutens support Ett nummer in för support Självhjälpsportaler – Kunskapsbanken – Ärendeportalen – Lösenordskiosken På platsen service av IT-tekniker Teknikakuten tar emot: – ärenden/år – systembeställningar/år – 200 samtal/dag
Prisade…. Bästa IT-stöd i vården (2004) - TVIST tandvårdsjournal - Meddix - gemensam vårdplanering med kommuner - Datalagret - Intranät VAS journalsystem (1998) Sveriges mest nöjda användare – Vårdförbundet (2004) Resultat av långsiktig strategi – sammanhållen och centralstyrd IT- utveckling Prisbelönt support (Teknikakuten) - Self Service Awards 2011, 2013 och Support Institute Award – Årets Servicedesk Länstekniks förbättringspris 2011, 2014 och 2015 Medarbetare från Teknikakuten som är NLL:s supportverksamhet för IT- och MT ärenden
VAS - Vårdadministrativt system Ett system för samtliga sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker i länet. Används av samtliga yrkeskategorier och specialiteter. NLL äger systemet Ca användare i NLL Ca samtidiga användare VAS i ambulansen 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept Vårdplanering med 14 kommuner
Video och telemedicin Utrustning: – Ca 100 fullstora videokonferenssystem i full HD – Ca 900 desktopanvändare med HD-kvalitet Inspelning och streaming – Videokonferenser – Streaming av barnhjärtljud till Umeå Vård på distans – Akutomhändertagande samt planerad mottagning – Sjukgymnastikrehabilitering på distans i hemmet – Distanskonsultationer inom psykiatri från Danmark/Stockholm – Röntgenronder med avancerad videolösning – Kardiologronder mot Umeå Distanstolkning för vuxendöva Distansutbildning för läkarstuderande vid Umeå Universitet