Jämställd och normkritisk kommunikation Karin Bengtsson, projektsamordnare Mikael Almén, projektsamordnare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

JGL – Jämställdhet Göra Lära
Demokrati & diktatur.
Referat En sammanfattning.
Disposition - Hållbar utveckling
Kultur för alla – gäller det mig
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Kvinnors och mäns synpunkter i medborgardeltagandet - ur ett genusperspektiv Anita Larsson Stadsbyggnadsdagar 2009.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Vad är identitet?.
Läroplansträff Välkomna.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Lagar och överenskommelser
Jämställdhetspolitiken
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Centrum för Genusvetenskap
Kunskapskrav och matriser
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Genusanalys Kraftsamling
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Genus Manligt & kvinnligt.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Kön och socialisation.
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Skolinformation från RFSL
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Jämställd och normkritisk kommunikation Karin Bengtsson, projektsamordnare Mikael Almén, projektsamordnare.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Våld Annie Forsgren En definition av våld ”Varje könsrelaterad handling som resulterar i fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor,
Normer och identitet Mötesplats Engagemang, Sigtuna —02 // Anette Sjödin,
Genus och religion.
Välkomna till styrd helpdesk
HBTQ-certifiering inom
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Kommunikation och information
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Att sätta på sig nya glasögon
Funkofobi.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik & moral.
Religion och andra livsåskådningar
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
D3. Hur kan vi möta föräldrars olika behov
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Normer i idrotten - hur vi kan få syn på och utmana dem
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Jämställd och normkritisk kommunikation Karin Bengtsson, projektsamordnare Mikael Almén, projektsamordnare

Praktiskt Lunch: getostgratinerade rödbetor, bakad lök, nötter Toaletter Mikrofoner – alla använder av tillgänglighetsskäl Nödutgångar Dokumentation: [Lösenord: integrering]

Schema Check in + introduktion Genusfotografen, Tomas Gunnarsson Pass 1 : Bilder Lunch Pass 2 : Teori och text Fika Pass 3 : Integrering Avslut

Check in 1.Välj en bild som säger något om dina förväntningar på dagen 2.Tänk ut hur du ska bidra till att förväntningarna infrias 3.Dela bordsvis i en runda

Kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv 1.En jämn fördelning av makt och inflytande 2.Ekonomisk jämställdhet 3.En jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet 4.Mäns våld mot kvinnor ska upphöra

Överföring av information mellan människor Kommunikation enligt Nationalencyklopedin

Därför jämställd kommunikation Når fram bättre Ökar chansen att människor känner sig inkluderade, delaktiga, berörda och välkomna Främjar ett jämställt (och jämlikt) samhälle

Tomas Gunnarsson Genusfotografen

Övning: 120 myndighetsbilder Vilka personer och erfarenheter syns på bilderna? Vilka personer och erfarenheter syns inte på bilderna? Främjar bilderna jämställdhet? Befäster bilderna ojämställdhet? Förstärker bilderna normer? Utmanar bilderna normer?

Bildanalys – utvalda bilder Passar bilden bra i något sammanhang? Vilket? Passar bilden dåligt i något sammanhang? Vilket?

Lunch

Kommunikation Speglar verkligheten Skapar verkligheten

Genusordningen Särhållande Hierarki

Föreställning om kön som motsatser MänKvinnor SubjektObjekt OffentligPrivat HårdMjuk RationellIntuitiv StarkSvag

Paus

- Jag var på bio med min kille igår - Vilken film var det?

- Jag var på bio med min kille igår - Har du en kille?

tjejerkillar tjejiga killiga killar tjejer

Vad är en norm? Oskriven regel Lag Utestängande Inkluderande Osynlig Outtalad Konsekvenser att bryta Tas för självklar, ifrågasätts inte Makt

Kön Könsidentitet eller könsuttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionalitet Sexualitet Ålder Samt: socioekonomi, utbildningsnivå, geografi, utseende, politisk åskådning

Normkritisk kommunikation Synliggör normen Ifrågasätter normen Motsats till tolererans Inkluderar Präglas av begreppsmedvetenhet

Genomslag för riksdagsledamot Källa: Korp, språkbanken

Genomslag för talesperson Källa: Korp, språkbanken

Undvik generiskt han Alternativ: Han eller hon, hon eller hanDen HenDu PluraliseraSkippa pronomen

Väg orden! Ömsesidigt Tungkyss Samlag Meningsskiljaktighet Händelse Ensidigt Tvingat in sin tunga Våldtäkt Verbala övergrepp Handling

Hen – ordet som triggar ”[…] könsneutralt personligt pronomen i stället för hon och han” ”Hen används oftast i meningar där konstruktioner med han/hon eller denne/denna blir otympliga eller missvisande” ”Hen kan också användas konsekvent som ersättning för hon och han, oftast för att förfäkta åsikten att könsbenämning är ovidkommande, eller av personer som inte vill definiera sig enligt konventionella könsnormer.” Nationalencyklopedin

Reflektion: Hen på myndigheten Myndighetens kommunikationsfunktion fattar beslut om att ”hen” genomgående ska användas som generiskt pronomen på er externa webbplats och i era trycksaker. Vilka är de viktigaste fördelarna? Vilka är de viktigaste nackdelarna?

Kön Könsidentitet eller könsuttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionalitet Sexualitet Ålder Samt: socioekonomi, utbildningsnivå, geografi, utseende, politisk åskådning

Reflektion: Normmedvetenhet Arbetar ni medvetet med dessa normer i er kommunikation på myndigheten? Vilka normer är det störst risk att ni är medskapare till? Könsmaktsordningen Vithetsnormen Sekulariserad kristendom Heteronormen Tvåkönsnormen Normer om funktionsförmåga Åldersnormen

Fika

Möjliga utvägar – del 1 Undvik generiskt han Generisk ”man” ersätts med ”en” (en kan om en vill) Fundera på ordningen: kvinna & man (varva; Kvinnor först; Bokstavsordning) Undvik extraord som beskriver normavvikare (kvinnlig chef) Använd det mest könsneutrala alternativet (lärare) Utveckla könsneutrala alternativ när det inte finns (byggherre) Byt ”man” mot ”person” (talesperson) Ersätt ”båda könen” med ”oavsett kön” Undvik ”mannen” eller ”kvinnan” i bestämd form

Möjliga utvägar – del 2 Undvik att sätta ”de” framför grupper, t.ex. ”de homosexuella” Undvik att sätta ”annan” framför grupper, t.ex. ”annan sexuell läggning” Namnge alla på samma sätt oavsett kön (t.ex. med både för- och efternamn) Använd könsneutrala ”partner” framför könskodade begrepp som make/maka Var tydlig med vad som avses när vi skriver om kön: biologi, socialt, mentalt, juridiskt.

Möjliga utvägar – del 3 Benämn normen, ex ”herrfotboll” och ”heteropar” Låt inte mannen alltid vara norm i jämförelser, skriv tex. ”Män tjänar 25% mer än kvinnor” Beskriv inte bara vissa gruppers etniska tillhörighet Manliga och kvinnliga kan både kvinnor och män vara Låt personer identifiera sig själva. Gäller kön, funktion, etnicitet m.m. Var konsekvent med val av bildmanér när både män och kvinnor ska vara med på bild i liknande sammanhang. Fotografera personer i en miljö som är relevant för budskapet

Jämställdhetshand

Reflektion: Normmedvetenhet Arbetar ni medvetet med dessa normer i er kommunikation på myndigheten? Vilka normer är det störst risk att ni är medskapare till? Könsmaktsordningen Vithetsnormen Sekulariserad kristendom Heteronormen Tvåkönsnormen Normer om funktionsförmåga Åldersnormen

Övning: Könsneutrala alternativ Finns det någon könskodad yrkesbeteckning som ofta används på er myndighet? Föreslå alternativ! Om inte, föreslå könsneutrala alternativ till: Tjänsteman Talman Huvudman Sjuksköterska Brandman

Övning: Skriv alt-text till bilden 1.Välj en bild i kompendiet. 2.Skriv en alt-text till bilden som är kvalitetssäkrad ur ett jämställdhets/normkritiskt perspektiv.

Övning: Ordklassa bilden Enskilt arbete: Skriv ner alla substantiv du ser i bilden. Skriv ner alla verb du ser i bilden. Skriv ner alla adjektiv du ser i bilden. Diskutera gemensamt: Är orden du skrivit könskodade? Vilka normer speglar bilden?

Check out Det här ska jag efter dagens utbildning förändra i mitt arbete med: 1.text 2.bild

Kontakt Karin Bengtsson, Mikael Almén, Dokumentation från utbildningen publiceras: [Lösenord: integrering]