När dagen vänder… Grundvattenverk
VAKA-gruppen Medlemmarna kommer från kommunal nivå Geografiskt spridning (alla storstadsproducenterna representerade) Olika kompetenser/yrkesgrupper Erfarenheter av stora och olika typer av kriser Personliga egenskaper Win-win för staten och medlemens arbetsgivare
Hur nås VAKA – vad gör VAKA VAKA nås via larmnummer dygnet runt Krisen ska vara akut - VAKA tar inte över krisledningen! Förankrad hos chef Ses som ett kollegialt stöd Stöd på plats eller via telefon Stöd som coaching, rådgivning, expertstöd Stöd som ger handlingsalternativ och mental avlastning Stöd för och i; – Lägesbedömning – Problemdiskussion – Strategidiskussion – Media- och informationshantering VAKA kan bidra med resurser och expertnätverk
29 larm om förorening i tillrinnings- område för vattentäkt och i VT 37 larm om vatten- ledningsnät 25 larm om nödvattenbehov, info, media, mm 9 larm om analyser, vattenprover 6 larm om renings- processer i vattenverk 18 larm om stöd i krisledning, lägesbild, riskvärdering, expertstöd mm Typ av Händelser – initial förfråga vid larmFaktiska efterfrågade insatser och stöd… t.o.m larm sen 2004 Vaka på plats 17 ggr
Containers på lastväxlarflak 1053 combo-cisterner 6 platser: Sydvatten (skåne) MSBs depå (Ljung VG-län) Stockholm Vatten MittSverige Vatten (Sundsvall), Luleå vattenverk Visby vattenverk
EWK – Emergency Water Kit När? Vid akuta kriser – inte vardagshändelser! Hur? Ring VAKA-gruppen via larmnumret VAKA har tel nr till transportörer VAKA förmedlar kontakt med lagerplatsen Alla platser har dygnetruntbemanning Kostar? Kommunen betalar transporterna och återställande av materielen