Metod i samhällsvetenskap s. 431-447. Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Hypoteser och teorier.
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Rapportskrivning – rep.
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Karl Popper ( ) Kritiserade den logiska positivismen och speciellt verifierbarhetsprincipen. Kritiserade marxismen och psykoanalysen för att de.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Hypoteser och teorier Hypoteser Hypoteser är antaganden, icke verifierade påståenden. Hypoteser är förslag till teorier eller teorier som inte.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Att lära sig att analysera
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Institutioner och aktörer
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Massmedia.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Krav på vetenskaplig tolkning
Metod i samhällsvetenskap
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
UR CENTRALT INNEHÅLL Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter.
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Källkritik 101.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Källors relevans och trovärdighet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Metod i samhällsvetenskap s

Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i arbetet med komplexa samhällsfrågor.  Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och källor i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källhänvisning enligt vanliga system.  För E  Eleven kan analysera komplexa samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.  I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, (…) samt göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet.

Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd

Samhällsvetenskapliga ämnen  Sociologi  Statsvetenskap  Nationalekonomi  Geografi (samhälls-)

Bör sexköp avkriminaliseras?  Hur ska/kan man forska för att komma fram till resultat som kan hjälpa till vid beslutsfattandet? Vilka frågor ska/kan man ställa?  Fundera utifrån de olika samhällsvetenskapliga ämnena och ge olika exempel.

Redskap  Fakta: påståenden om verkligheten  Begrepp: ord som har fått innehåll för att användas i vetenskapliga sammanhang o Definition o Generalisering av verkligheten o Begrepp som hänger ihop med samhällskunskap?  Värderingar: omdöme, uppfattning, subjektivt   Diskriminering, diktatur, kränkning, sysselsättning, utanförskap, inflation, mörkertal, klass

forts. Redskap  Modeller – hjälpmedel för att förstå  Phillipskurvan, analysmodellen, ekonomiska kretsloppet, lagstiftning i Sverige, hur länder förhåller sig till varandra, demografi, behovstrappan  Teorier – antaganden, välunderbyggda, förklarar (så här blir det om vi gör så här… - framtid)  Internationella relationsteorier  Förhandlingsteorier  Människans behov  Samhällsekonomi

Positivism  Vi kan inte tänka fram forskning och teorier…  SamhällsvetenskapNaturvetenskap  Experiment och undersökningar på samhället  Observera och dra slutsatser - empiri

Strukturalism  Risk att positivismen missar i förståelse  Till exempel:  Undersökning visar att kvinnor som bär slöja vill bära slöja…  …men varför vill de bära slöja?  Vid en gruppintervjuundersökning får man fram att tjejer är mer utsatta för mobbning än killar. Tjejerna menar själva att de ”snackar mer skit” om varandra  …men stämmer det att killar inte är så utsatta för mobbning? Vad måste man kanske mer veta?

Hermeneutik  Forskaren är en del av resultatet  Hen kan aldrig vara objektiv  Fundera på:  Kan forskaren aldrig vara objektiv?  Ska hen alltid vara objektiv?  Ge ett konkret exempel på ett arbete där det kan vara viktigt att vara medveten om sina egna åsikter.

Hur tar man reda på hur det är/blir i samhället?  Induktion  Teorier ska grundas på erfarenheter  Observationer mönster, modell, teori  Sann till motsatsen har bevisats  Deduktion  Man måste veta vad man letar efter  Hypotes – påståenden om verkligheten  Grund i rationellt tänkande  Jmf: Varför söker elever inte till Osbeck? eller Vår hypotes är att många ungdomar är trötta på Laholm och vill till något nytt och större.  Ge ett konkret exempel på en hypotes man skulle kunna undersöka. Utgå från ert program.

Karl Popper - falsifierbarhetsmetoden  En teori är ”sann tills vidare”.  Två krav:  Bra vetenskap ska vara så precis som möjligt.  Elevernas resultat i svenska nationella provet för åk 5 kommer att förbättras mellan åren  Elevernas resultat i svenska kommer att förbättras.  Bra vetenskap ska vara falsifierbar dvs gå att motbevisa.  Det finns ett samband mellan ålder och glassätande; ju yngre desto mer glass.  I framtiden kommer Laholm att slås ihop med Halmstad

Kvalitativa och kvantitativa metoder  Kvalitativa  ingående undersökning, del av samhället  oftast intervjuer, samtal, observationer  Kvantitativa  Få en uppfattning om utbredningen av en företeelse  Vad är vanligast, mest typiskt  Enkäter eller snabbintervjuer  Ge konkreta exempel på när man kan använda kvantitativa och kvalitativa metoder. Koppla till era program.

Källor och källkritik  Är det relevant?  Är den trovärdig?  Äkthet (Påhittat? Falska sidor? Citat?)  Tendens (En viss vinkling? Avsikt? Motivera och förklara.)  Tid (aktuella artiklar, sidor? Om inte – motivera.)  Beroende (Från samma ursprungskälla? Hitta ”av varandra oberoende”.)  Ge flera konkreta exempel på när man behöver vara extra vaksam. Använd begreppen ovan.

s. 451 Förklara med egna ord uppg. 1, 3 och 5-18

Nyhetsanalys  Välj ut en ganska stor aktuell nyhet som flera medier har rapporterat kring. Skriv en analys om händelsen utifrån analysmodellen. Lägg in källhänvisningar och avsluta med en källförteckning. Använd minst två olika källor.  Max 2 sidor (exkl källförteckning).  Inlämning senast: