Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Automatic Delivery Rewards
Advertisements

FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Kapitel 13, Likviditet.
Välkommen! PowerPointen presenterar:
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Kapitel 21 Periodisering.
V ill Du handla Xocai Det finns 2 sätt att köpa Xocai Gå in på OM MIG och klicka på mail länken Skicka namn.
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Kapitel 11 Prissättning.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Block 4: Att driva företag
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Hur går företaget Det måste löna sig.
marknadsförarens verktygslåda
Utgifter och inkomster räknas om till kostnader och intäkter
K16 Aktivitet ger resultat
Budget Företagets planering i siffror
Något om Intern REDOVISNING
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Utgift – utbetalning - kostnad
Inköpskalkylering Ett sätt att pressa priserna. Ekonomin i en varuhandel De största kostnaderna är Varukostnadca: 80 % av försäljningsintäkten Personalkostnad.
Styrning och nyckeltal
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Utveckling t.o.m. sept 2015 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat.
Budgetering och lönsamhet
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
H2000 Inköp 1 – Viktigt för lönsamheten Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 Priset beror på ? ? UTMANINGEN.
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
HÄSTBESKATTNING Webbinarium
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Olika affärshändelser
Presentation excel Nisse nilsson.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Placering och finansiering
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
Kostnader för läkemedelsförmån
Månadsbudget Inkomster Studiebidrag Extrajobb
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Ekonomiska grundbegrepp
Nollpunkten – en varningssignal
Produkt, pris, plats och påverkan
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån
Kostnader för läkemedelsförmån
Kostnader för läkemedelsförmån
Seminarium Affärsidé & Budget
Forskningens och utbildningens kostnader
Presentation av affärsplan
VÄLKOMMEN TILL INFORMATIONSMÖTE I FÖRENADE FIBERBYAR
Presentation av affärsplan
Bidragskalkylering.
Företagets namn Affärsplan.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Budget Fole Lokrume fiber ekonomisk förening
Kostnader för läkemedelsförmån
Presentationens avskrift:

Prissättning Daniel Nordström

Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande företag  Divisionskalkyl  Momsberäkning  Pålägg  Marginal i kr och %  Kontaktuppgifter

Begrepp  KostnaderKonkurrenterKunderna  Direkta kostnaderIndirekta kostnaderTotala kostnader  PrissättningDivisionskalkylInköpskostnad  Hemtagningskostnad VarukostnadPålägg  Försäljningspris MomspåläggFörsäljningspris  MarginalKronorProcent  Exklusive momsInklusive momsMervärdesskatt

Formler för prissättning = Pris per styck (timmar)

Faktorer som påverkar prissättningen  Kunderna  Konkurrenter  Kostnaderna PrisPris Kostnaderna utgör golvet vid prissättning. Kunderna och konkurrenterna utgör taket vid prissättningen

Prissättning för ett tjänsteföretag Resultatbudget Intäkter Försäljning Kostnader Varu/materialkostnad Personalkostnad Lokalkostnad Marknadsföring Övriga kostnader Totala kostnader Resultat Divisionskalkyl  Antal anställda 5  Antal arbetsdagar 225 *8h= 1800h/år  Beläggning (fakturering) ca 75 %/år.  1800h*0,75= 1350h 1350h*5 (anställda)= 6750h Formel för divisionskalkyl Beräkning Totala kostnader+ eventuell vinst Antalet timmar/varor Exempel: = Pris per timma/styck =370kr/timme

Prissättning för varuförsäljning Kostnader för en vara (år) Kostnader Varukostnad (Direkta) Personalkostnad (Indirekta) Lokalkostnad (Indirekta) Värdeminskning (Indirekta) Övriga kostnader (Indirekta) Summa kostnader kr Priskalkyl för tillverkning/varuförsäljning  Direkta (rörliga) kostnader = Varukostnad ( )  Indirekta (fasta) kostnader= Kringkostnader ( )  Direkta kostnader+ indirekta kostnader= självkostnad Formel Påläggs kalkyl i % Beräkning= Indirekta kostnader+ vinst Direkta kostnader Exempel = Inköpspris 300 kr/styck *0,64= 192 kr i pålägg (exklusive moms) = Pålägg i % *100 = 0,64 % *100= 64%

Direkta och indirekta kostnader Direkta kostnader Varuinköpet +Hemtagningskostnad (frakt, tull, försäkringar) = Varukostnaden Indirekta kostnader + Personal + Lokal + Värdeminskning + Övriga kostnader = Indirekta kostnader Direkta kostnader Varuinköp kr Hemtagsningskostnad kr Varukostnad kr Indirekta kostnader Personalkostnad kr Lokalkostnad kr Värdeminskning kr Övriga kostnader kr Summa totala kostnader kr

Påläggskalkyl Varuinköp400 kr Hemtagningskostn ad 30 kr Varukostnad430 kr (400-30) Pålägg258 kr (430x0.66) Försäljningspris exkl. moms 688 kr ( ) Momspålägg 25 % 172 kr (688x0.25) Försäljningspris inkl moms 860 kr ( ) Volym: st Varuinköp kr Personal kr Lokal kr Värdeminskning kr Övriga kostnader kr Summa kostnader kr Önskad vinst kr Formel för påläggskalkyl Indirekta kostnader+ vinst= Pålägg i procent Direkta kostnader Exempel kr kr= 0.66 % kr

Pålägg i % och moms Beräkning  Inköpskostnad  + Hemtagningskostnad (frakt)  = Varukostnad  + Pålägg i %  = Försäljningspris exkl moms  + Momspålägg  =Försäljningspris inkl moms Exempel inköp av 1000 varor  Inköpskostnad 300/st  + Hemtagningskostnad 50/st  = Varukostnad 350 (300+50)  + Pålägg 129% ( /350= 1,29*100= 129%  = Försäljningspris exkl moms 801 kr ( )  + Momspålägg 25% 200 kr  Försäljningspris inkl moms 1001 kr

Pålägg i % och moms Beräkning  Inköpskostnad  +Hemtagningskostnad (frakt)  = Varukostnad  + Pålägg i %  = Försäljningspris exkl moms  + Momspålägg  =Försäljningspris inkl moms Exempel varuinköp  Inköpskostnad  +Hemtagningskostnad  = Varukostnad  + pålägg 129% ( / = 1,29*100= 129%  = Försäljningspris exklusive moms kr  + Momspålägg 25% kr  Försäljningspris inkl moms kr

Beräkna momsen Moms  Betalas av konsumenter, företag, föreningar och offentlig verksamhet  Moms= Mervärdesskatt  25 % Vanligaste momssatsen  12 % Livsmedel, restaurang, hotell  6 % Litteratur, böcker, resor Momsberäkning  Exklusive moms (utan) * 0,25,0,12 och,006  Inklusive moms (med)* 0,20, 0,1071 och 0,0566  Redovisas till skatteverket betala/få tillbaka Momsberäkning  Försäljningsmoms (utgående moms)  -Inköpsmoms (ingående moms)  = Att betala/få tillbaka till/från Skatteverket Exempel Försäljningsmoms Inköpsmoms kr = kr (att betala till Skatteverket)

Momsredovisning  Företaget ska redovisa sin moms till Skatteverket.  Utgående moms (försäljningsmoms) ska redovisas varje månad. (Mindre företag kan välja att redovisa var 3:e månad.)  Företaget räknar bort den moms som de betalat för sina inköp (ingående moms) och betalar därefter in skillnaden till Skatteverket. Momsberäkning Försäljningsmoms (25, 12 eller 6 %)= Utgående moms - Inköpsmoms (20, 10,71, eller 5,67% ) = Ingående moms = att betala/får tillbaka till/från Skatteverket Exempel  Försäljningspris exkl moms: 100 kr  Försäljningspris inkl moms: ,25 x 100 = 125 kr  Momsavdrag: 0,2 x 125 = 25 kr, kvar 125 – 25 = 100 kr

Marginal Försäljningsintäkter- Varukostnaden= Marginal i kr Exempel beräkning av marginal i kr Försäljning– Varukostnad= Marginal i kr = kr Marginal i kr/Totala intäkter = Marginal i % Exempel beräkning marginal i % Marginal i kr/totala intäkter / = 027*100=27 % Intäkter Försäljning Kostnader Varukostnad Personalkostnad Lokal Kotor Övriga kostnader Summa kostnader Vinst

Marginal  Försäljningsintäkter-varukostnad= Marginal i kr  Marginal i kr/Försäljningsintäkter=Marginal i % Exempel inköp av 100 st GPS Försäljningsintäkter kr 750 kr/st x 100 st) Varukostnad kr (500kr/st x 100 st) Försäljningsintäkter-varukostnad = kr (Marginal i kronor) Marginal i kr/Försäljningsintäkter / = 33.3 % (Marginal i %) Marginalen ska täcka företagets indirekta kostnader och vinst.

Förändrad marginal Marginal inköp av T-shirts  Inköp 500 tröjor  Inköpspris: kr/500=200 kr/tröja  Pålägg: 60% 200*,60= 120 kr  Försäljningspris exkl moms 320 kr  Totala försäljningsintäkter 320*500= kr  Marginal i kr = kr  Marginal i % / = 0,38*100=38% Lyckas endast sälja 400 tröjor  400*320 = kr  Rear ut de sista 100 tröjorna för 200kr/st  200*100= kr  Beräkning = 400* *200=  Totala försäljningsintäkter = kr  Marginal i kr = kr  Marginal i % / =0,32*100=32%

Kontaktuppgifter Länkar  ALMI Företagspartner, Budgetmall  ALMI Företagspartner, Företagarskolan  Starta & Driva företag, Björn Lunden, Ulf Bokelund Svesson, 2014  E2000 Combi Faktabok Andersson, Asserlind mfl, (2012) Daniel Nordström E-post: Telefon: