Kronoberg som husbilsdestination
”Husbilsdestination Sverige” Ett SCR-initierat projekt med mål att göra Sverige till Europas bästa husbilsdestination 2020: Ge råd om ställplatser och utveckla ställplatser Möta kommuner Förfina statistik Marknadsmässiga grunder
Nuläge Camping som ”fenomen” ökar Näst vanligast efter hotell 15,5 milj. gästnätter 2015, varav 40 % juni-juli-augusti 14,3 milj. gästnätter 2010 Husbilstrend?! Tillväxt i hela Europa Sverige näst husbilstätast i Europa (2013) husbilar i Sverige => 81 husbilar/ inv.
Nuläge Källa: Husbil & husvagn Husbilar ”går om” husvagnar…
Men… på campingplatsen ser det ut så här Källa: SCR => Vår bransch => Fakta & siffror
Källa: Husbilsdestination Sverige
Kronobergs län "Topp" Västra Götalands län Hallands län Kalmar län Dalarnas län "Bott" 22 Kronobergs län Gävleborgs län Västmanlands län Gotlands län Källa: SCB:s inkvarteringsstatistik
Kronobergs län 1,7 % av samtliga gästnätter på camping 2015 i Sverige -Eller nätter av 15,5 miljoner -Kalmar län: 10 % Källa: SCB Antal campingplatser: (fristående + SCR) -Kronoberg: 42 -Kalmar: 103 Källa:
Exempel: Mönsterås Natursköna platser har prioriterats 2008 i hamnen (kommunal) 2011 i Fliseryd (samhällsförening) 2015 i Timmernabben (ideell, fotbollsförening) 2016 ev. Blomstermåla (privat)
Ställplats - SCR:s krav och definition Färskvatten och avloppshantering Sophantering Elförsörjning Rekommenderat avstånd enligt MSB Entré och betalplats med bom Belysning Mark och ytor Kontinuerlig tillsyn Insamling av besöksdata Källa: Husbilsdestination Sverige
Vem är husbilsturisten? Drygt 50 % är över 60 år Ursprung i fallande ordning: Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Danmark 65 % tillbringar 29 nätter eller mer i sin husbil per år. 19 % tillbringar nätter per år Maj till september är i stort sett lika populära månader Anordnad husbilsplats/ställplats nästan lika vanligt som camping… Källa: Husbilsdestination Sverige
Mini-SWOT Möjligheter -den svenska marknaden -natursköna platser -geografi centrala Småland -få ställplatser, vilket innebär möjlighet till ”nystart” -utnyttja E4:an och styrkan i Halland och Kalmar län Utmaningar/hot -relativt svag campingdestination -risk att turisten drar vidare -image/intryck -Vägverket har ännu ingen ställplatsskylt
Gruppdiskussioner