LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Det moderna svenska inrikesnätverket
Det moderna svenska inrikesnätet. Hos oss är hela Sverige alltid nära.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Det moderna svenska inrikesnätverket
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Vasaregionens logistikhelhet
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
LEIF HAMNÄS 25 år i branschen
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Framtidens specialistläkare
Modell för Utveckling av ledningssystem
Organisation och produktion
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Positiva och negativa bilder av idrottsrörelsen. Intern kraft – fördomar finns…
Logistik vid husbyggnad
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Intern/extern kommunikation
Logistik Vad är det?.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Intern/extern kommunikation
Leif Hamnäs Robert Bosch AB Robert Bosch AB MLH Logistics AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB Kuehne & Nagel AB MLH Consulting MLH Consulting MLH.
Offensiv kvalitetsutveckling
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Organisationer och logistik
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Informationsbehandling Mikael Laakso Forskardoktor
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
EAK NRK
EAK
Elektronisk affärskommunikation
Kommunikationsprocesser
Organisationskonsulter
Kommunikationsprocesser
Christian Berner Tech Trade
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Kommunikationsprocesser
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Förbättra klubbkvalitet
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Möjligheter med DB Schenker
Presentationens avskrift:

LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH

AGENDA Dag 1 1 Allmän orientering - Historik - Begrepp - Aktörer - Grupparbete 1 2 Skapa värde - Kunden i centrum - Processer - Förbättringsarbete - Företagsledningens engagemang engagemang - Grupparbete 2 - IT MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan - Förfrågan - Offert - Offert - LOI - LOI - Avtal - Grupparbete 4 Dag 3 Studiebesök -Kuehne & Nagel -Gruppdiskussion

Allmän orientering Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund MLH

Allmän orientering MLH Samsung Kuehne+Nagel Media Markt Order Leverans

Allmän orientering 3 PL/TPL VMI Vendor Managed Inventory 4 PL? –LLP (lead logistic provider) –SCI (supply chain integrator) –LCT (logistic control tower) –SCM (supply/demand chain management) MLH

Allmän orientering Historik - 70-talet och tidigare Transporter och lager integrerade Billiga lokaler Bristfälliga IT-system Primitiv kommunikation ASG – Bosch/Siemens, Miele… MLH

Allmän orientering Historik - 80-talet Nybyggnation av 3PL lager Realtidsbaserade IT-system EDI-lösningar Jönköping, Örebro…. 3PL profit center MLH

Allmän orientering Historik - 90-talet Större företag har accepterat 3PL Medelstora företag börjar visa intresse Nordiska lager allt vanligare Marknaden växer med 20-30% per år Norrköping en allt intressantare lokaliseringsort –Green Cargo –DSV (DFDS) –Kuehne + Nagel –Nova Lagerservice MLH

Allmän orientering Historik talet Nordiska lösningar dominerar Globala koncept –Supply Chain Management (SCM) Medelstora företag väljer 3PL Mindre företag diskriminerade Marknaden växer med 15-20% per år Norrköping nummer 2 i Sverige MLH

Allmän orientering Tillväxt av stora distributionslager (> m2) –2002 – 2015 tillkom ca m2 (ca. 425 fotbolls- planer) Jönköping ca m2 Mälardalen ca m2 –Norrköping ca m2 Stockholm ca m2 Göteborg ca m2 Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören Endast 10 % av distributionslagren är moderna MLH

Allmän orientering AktörerTotalt ca PL aktörer –DHL > m2 –Post Nord > m2 –Schenker, DSV > m2 –Aditro > m2 –Kuehne + Nagel, Maersk Logistic, Bring, Itella, Transfargo, etc….. < m2 < m2 MLH

Allmän orientering Nya Logistikcentra etableras –Landskrona DSV bygger m2 i en första etapp. Planerar ytterligare m2 i en senare etapp –Umeå Kombiterminal för 300 MSEK byggs i anslutning till Botniabanan 40 hektar logistik park planeras –DSV är först att etablera sig –Gävle > nytt logistikområde i anslutning till E4:an –Katrineholm > 100 MSEK satsas i ett nytt logistikområde med bl a en kombi- terminal Catena bygger m2 stort distributionslager MLH

Allmän orientering Grupparbete 1 –Vilka faktorer är avgörande för en etablering av en 3PL verksamhet

Allmän orientering Vilka faktorer avgör en etablering? –Infrastruktur100 % –Anslutning till motorväg 100 % –Logistikkostnader 93 % –Tillgång till mark 85 % –Miljö 85 % –Expansionsmöjligheter 82 % –Närhet till marknad 80 % –Markpris 78 % –Närhet till järnvägsterminal 58 % –Närhet till hamn 36 %

Allmän orientering 3PL –Whirpool –Good Year –Freudenberg –Bauhaus –K-Rauta –Byggmakker –Team Sportia –Greif –Stadium –Akademibokhandeln –Apoteket Hjärtat –Candy King –DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg –Ericsson –Bosch –Samsung –Grundig –Audio Pro –Kenwood –Casall –Fatzer –Duni  Egen regi Bröderna Edstrand Bröderna Edstrand Stadium Stadium OCL/Brorsson OCL/Brorsson Kontorab Kontorab Nordfarm Nordfarm Martin&Servera Martin&Servera Mårdskog & Lindqvist Mårdskog & Lindqvist Haugen Haugen Swedhandling Swedhandling Pelican Rouge Pelican Rouge Rusta Rusta MLH Etableringar i Norrköping

Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad xTid

Skapa värde 3PL Dirigent Samarbetspartner Medlare Synliggör Standardiserar Skapar värde

Skapa värde Skapa värde 1.Sätt kunden i centrum 2. Arbeta med processer 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Basera beslut på fakta 5. Låt alla vara delaktiga 7. ”Företagsledningens engagemang” 6. Skapa helhetsbild MLH

Skapa värde Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse MLH

Skapa värde Processer –Inleverans HelpallBlandpall –Utleverans Orderhantering –Helpall –Plockorder ArtikelplockKundorderplockErsättning –”Cross Docking” –Inventering RullandeTotal –VAS-aktiviteter Varuförädling MLH

Skapa värde Lager –Pallställage BuffertPlockplats –Golvlager Buffert/plockplats –Hyllager Plockplatser MLH

Skapa värde Administration/Kundservice –Inleverans Ankomstplanering Kontroll av leveransdokument Redovisning av mottagna bilar –Utleverans OrderplaneringPlockplanering Bokning av utleveranser Utleveransrapporter –Tullager Dokumentation per tullid –Inventering RedovisningDokumenteringAnalys MLH

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Arbeta ständigt med förbättringar Interna analyser Kund- kontakter Utveckling ”redesign” Omvärlds- förändringar MLH

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Basera beslut på fakta Intern upp- följning Revision Kundmöte Omvärlds- förändring MLH

Skapa värde Key Performance Indicators – KPI –Internt Produktivitet –Inleveranser –Utleveranser –V.A.S. Lagring –M2 faktor –Externt Kvalitet –Rätt tid – inleveranser –Rätt innehåll – inleveranser –Rätt tid – utleveranser –Rätt innehåll – utleveranser –Rätt dokument – utleveranser Inventarium –Avvikelser MLH

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Låt alla vara delaktiga Skapa för- ståelse för processerna Förstå vilket värde som skapas Delge alla kritik Delegera ansvar MLH

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Skapa en helhets- bild MLH Utbildning Information

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Företagsledningens engagemang Vision Sätter mål Tar fram strategier Följer upp

Skapa värde Grupparbete 2 –Utgå ifrån de fyra värdeskapande faktorerna och ta fram exempel på dessa i en 3PL miljö

Skapa värde IT kundservice –Inleverans AnkomstplaneringExcel Kontroll av leveransdokumentWMS Redovisning av mottagna bilarExcel –Utleverans Orderplanering/OrderplockWMS/PMS Bokning av utleveranserTMS UtleveransrapporterTMS –Tullager Dokumentation per tullidExcel/WMS InförtullningTDS TransiteringTDS –Inventering RedovisningWMS DokumenteringExcel AnalysWMS MLH

Skapa värde IT produktion –Planering AnkomstplaneringUtleveransplaneringBemanningPrioriteringTransportplanering –Uppföljning ProduktionslägetProduktivitet –EDI Mottagning från kund Bekräftelse till kund Transportinformation till transportören MLH

Skapa värde WMS Lagerplats Artikel Order TPS Ankom- mande Tull/TDS Invente- ring PMS Kund MLH Kunder Transportör