Organisation och lagstiftning Jonas Reinholdsson KommunLex AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Barn och unga med neuropsykiatriska funktionshinder
Barn och elever i behov av särskilt stöd
Lagstiftning – en översikt
Brukarfokus i biståndshandläggning
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vård och omsorg 1 Lagstiftning.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Samordnad individuell plan
LSS 1§ Omfattar personer med
Vård.
LSS 1§ Omfattar personer med
Missbruksutredningen Framtidens svenska missbruks- och beroendevård Hans Wiklund Fil. dr, Huvudsekreterare Missbruksutredningen
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Handläggning enligt SoL
Missbruks- och beroendevården – reglering och organisation
Uppsökande och förebyggande arbete
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Socialrätten – en översikt
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Socialtjänstlagen, SoL
MISSBRUK- och BEROENDE VÅRD I DALARNA
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Socialpsykiatriska avdelningen
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
UPPDRAG för vård och omsorg
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Delegering Vem får delegera?
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Remisskonferens om Missbruksutredningen
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Samverkansfrågor med fokus på barn och unga med psykisk funktionsnedsättning Cirkulär rörande ansvarsfördelning Visby 17 maj 2013 Hampus Allerstrand.
Ansvaret för människor med missbruk samt människor med psykisk funktionsnedsättning Jonas Reinholdsson
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Vård av missbrukare (LVM) Jonas Reinholdsson KommunLex AB
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Information från Överförmyndarförvaltningen
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Hos oss arbetar.. Enhetschef,
Organisation och lagstiftning
Presentationens avskrift:

Organisation och lagstiftning Jonas Reinholdsson KommunLex AB

Några utgångspunkter i lagstiftningen  Organisationen och ansvaret är fördelat mellan kommun och landsting samt förutsätter samverkan och samarbete  Frivillighet och respekt för den enskildes integritet  Tvångsmedel endast i undantagsfall

Allmänt om ansvarsfördelningen  Ansvaret för social behandling, boende, sysselsättning samt social omvårdnad och service åvilar kommunens socialtjänst  Ansvaret för social behandling och rehabilitering åvilar socialtjänsten medan ansvaret för medicinskt psykiatriska och somatiska insatser normalt åvilar landstinget/regionen  En begränsad grupp brukare har som komplement till socialtjänstlagen rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). LSS saknar däremot behandlingsinsatser!  Vid val av tvångsmedel går LPT före LVM vid allvarliga psykiatriska tillstånd

Socialtjänstens ansvar  Definitionen av socialtjänst ”Med social tjänst bör avses varje social insats som socialnämnden svarar för och som direkt eller förmedlat tjänar den enskilde och utgör medel för verksamhetens måluppfyllelse.” Prop. 1979/80:1 s. 152 – 153

Socialtjänstlagens bestämmelser (funktionshindrade) 5 kap. 7 § Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra. Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får en meningsfull sysselsättning och får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd. Kommunen skall inrätta bostäder med särskild service för dem som till följd av sådana svårigheter som avses i första stycket behöver ett sådant boende.

Socialtjänstlagens bestämmelser (funktionshindrade), fortsättning  5 kap. 8 § Socialnämnden skall göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen för människor med fysiska och psykiska funktionshinder samt i sin uppsökande verksamhet upplysa om socialtjänstens verksamhet på dessa områden. Kommunen skall planera sina insatser för människor med fysiska och psykiska funktionshinder. I planeringen skall kommunen samverka med landstinget samt andra samhällsorgan och organisationer.

Socialtjänstlagens bestämmelser (missbruk)  Av 3 kap 7 § socialtjänstlagen framgår att socialnämnden skall arbeta för att förebygga och motverka missbruk av alkohol och andra beroendeframkallande medel. Socialtjänsten skall genom information till myndigheter, grupper och enskilda och genom uppsökande verksamhet sprida kunskap om skadeverkningar av missbruk och om de hjälpmöjligheter som finns.  Av 5 kap 9 § socialtjänstlagen framgår att socialnämnden aktivt skall sörja för att den enskilde missbrukaren får den hjälp och det stöd som han eller hon behöver för att komma ifrån missbruket.

Socialtjänstlagens bestämmelser (missbruk), fortsättning  Bestämmelserna (ursprungligen 11 § socialtjänstlagen) infördes på initiativ av Riksdagens socialutskott. Av utskottets betänkande (SoU 1979/80:44 sidan ) framgår att socialtjänsten bör utnyttja såväl strukturinriktade, allmänt inriktade insatser som individuellt inriktade insatser för att förebygga uppkomsten av missbruk. Om missbruk redan har uppkommit måste socialtjänsten försöka nedbringa detta samtidigt som man måste motverka att missbruket sprids till nya grupper.  Vad som avses med strukturella och allmänna insatser har uttryckligen angivits i 3 kap 7 § andra stycket socialtjänstlagen (information till myndigheter, grupper och enskilda och genom uppsökande verksamhet sprida kunskap om skadeverkningar av missbruk och om de hjälpmöjligheter som finns).

Socialtjänstlagens bestämmelser (missbruk), fortsättning  Att individuella insatser skall ges följer uttryckligen av 5 kap 9 § socialtjänstlagen. Med individuella insatser avses såväl öppna som slutna insatser.  I 6 kap 1 § socialtjänstlagen anges dessutom en uttrycklig skyldighet för socialtjänsten att sörja för att den som har behov av att vistas utanför sitt egna hem skall kunna få vård i hem för vård och boende (HVB) eller i familjehem. Skyldighet gäller även för personer som till följd av sitt missbruk behöver sådana individuella insatser.

Omfattningen av socialtjänsten ansvar för insatser för missbrukare (RÅ 2005 ref 51) ” Socialtjänstens traditionella ansvar när det gäller vuxna missbrukare har successivt utvidgats från att ursprungligen endast gälla alkohol till att omfatta även narkotika, flyktiga lösningsmedel och andra beroendeframkallande medel. Gemensamt för dessa typer av missbruk är att den enskilde utsätter sin hälsa och sociala situation för allvarlig fara till följd av de inslag av kemiskt beroende som finns när det gäller alkohol och andra droger. Socialtjänstens ansvar sträcker sig […] längre än till att ge bistånd till den som begär det. Socialnämnden är således skyldig att bedriva förebyggande verksamhet och att försöka förmå missbrukare som behöver vård eller behandling att acceptera detta även när de inte själva ansöker om det. Socialnämnden är även skyldig att se till att en missbrukare som behöver behandling också får detta. […] Ett så långtgående ansvar som nu sagts kan inte utan uttrycklig lagändring utsträckas till områden av annan karaktär, oavsett om den enskildes problem kan betecknas som "missbruk" av något slag. Bestämmelserna i […] SoL kan således inte anses ha fått en vidare innebörd än den […] i 1980 års SoL. Dessa bestämmelser tar alltså endast sikte på missbruk av alkohol och andra beroendeframkallande medel. Socialnämnden har därför inte någon generell skyldighet att arbeta för att förebygga spelmissbruk eller att tillhandahålla behandling för spelmissbruk. Det nu anförda hindrar inte att rätt till bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL i vissa fall kan komma i fråga även när det gäller behandling för spelmissbruk (jfr prop. 2000/01:80 s. 93). Rätten till bistånd är generell till sin karaktär och inte begränsad till vissa insatser eller ändamål. Till skillnad från vad som gäller vid behov av behandling för missbruk av alkohol etc. förutsätter dock bistånd till behandling för spelmissbruk att de allmänna förutsättningarna för rätt till bistånd är uppfyllda, främst att den enskilde inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt.”

Ansvaret för missbrukare eller andra som avvisar erbjuden kontakt?  RÅ 2004 not 107 – Ansökan om bistånd till kostnader för behandling som kommit in till socialnämnden efter avslutad behandling. Det kan inte begäras att socialtjänsten inleder en utredning om den enskilde avvisar erbjuden kontakt, om inte omständigheterna är sådana att nämnden oberoende av den enskildes vilja är skyldig att handla.  Skyldigheten att agera föreligger dels när LVM är för handen och dels när anledning finns att vidta uppsökande åtgärder.

Det uppsökande ansvaret för socialtjänsten  Tydligt angivet i socialtjänstlagen  Ansvaret är mycket långtgående och omfattar också situationer när den enskilde är helt avvisande till kontakter med socialtjänsten (se exempelvis JO 1998/99:JO, Dnr ) Kritik mot en socialnämnd för att den brustit i sin skyldighet att försöka motivera en man med psykiskt funktionshinder och missbruksproblematik att ta emot stöd och hjälp

JO om det uppsökande ansvaret ”[…] hade vid de kontakter som förevarit med socialtjänsten […] bestämt motsatt sig insatser därifrån. Socialtjänstens verksamhet skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. Socialtjänsten kan inte mot den enskildes vilja sätta in åtgärder i syfte att stödja eller hjälpa denne. Det har enligt vad som framkommit inte heller förelegat några förutsättningar att använda tvångslagstiftning […]. De insatser som därför har kunnat komma i fråga från socialförvaltningens sida […] har bestått i uppsökande verksamhet i syfte att motivera […] att ta emot adekvat stöd. Även med beaktande av […] negativa inställning gentemot socialtjänsten anser jag att socialförvaltningen brustit i sin skyldighet enligt SoL att bedriva uppsökande verksamhet. Förvaltningen borde enligt min mening ha tillsett att en kontinuerlig kontakt upprätthölls med […] och att erforderliga insatser i form av hembesök vidtogs i syfte att motivera […] att ta emot stöd och hjälp.”

Gränsdragning mot hälso- och sjukvården  Åtgärder som kräver hälso- och sjukvårdspersonalens särskilda kompetens: - Legitimation - Delegation enligt HSL och LYHS - Mer omfattande instruktion eller handledning av hälso- och sjukvårdspersonal

Vägledning i gränsdragningsfrågor  Tydliggörandena i nya socialtjänstlagen om skiljelinjen till hälso- och sjukvårdsinsatser, se prop. 2000/01:80 s. 91 och 93.  Vuxna och barn och ungdom med psykiska funktionshinder - ansvarsfördelning mellan kommun och landsting (PM om ansvarsfördelningen , SK dnr 2003/1495)  Hälso- och sjukvårdsansvaret i boendeform eller bostad enligt SoL, LSS m.m. (Cirkulär 2003:82)

Ansvaret att samarbeta och samverka  Varje myndighet skall lämna andra myndigheter hjälp inom ramen för den egna verksamheten (6§ förvaltningslagen)  Kompletteras av särskilda bestämmelser i andra lagar.  OBS! Betalningsansvarslagen och dess bestämmelser om samordnad vårdplanering!

Samverkansprocessen  Samtal och samråd samt information  Samsyn och klargörande av prioriteringar  Samverkan genom samarbete mot gemensamma mål

Olika former av samarbete  Organisatorisk samverkan (gemensamma nämnder, samlokalisering m.m.)  Övergripande samverkan (rutiner för anmälningar och informationsöverföring, planering samt olika generella insatser)  Samverkan i individärenden

Sekretessen – hinder eller möjlighet? I förhållande till vem gäller sekretess?  Mellan myndigheter  Mellan olika självständiga verksamhetsgrenar inom en myndighet  Gentemot utomstående