GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST Realism Symbolism Expressionism Nationalromantik Edward Isto, Anfall 1905
Stridande tjädertuppar Ferdinand von Wright, 1886
Drottning Blanka Albert Edelfelt Den finländska konstens galjonsfigur Kultiverad snobb, fosterlandsvän Vacklade mellan realism och impressionism
Ett barns likfärd 1879 Den finska realismens genombrottsverk Folklivsskildring utan romantisering Målade hela målnin gen ute i naturen, Haiko-fjärden
Solnedgång vid Kaukola-åsen
Spillkråkan 1893 Landskap i Kuusamo, nuvarande ryska sidan Ensamhet och frihet ”Den röda färgen är som ett skrik i ödemarkens tysthet” Tillbaka till naturen
Akseli Gallen-Kallela Ledande konstnär under 1890-talet Outtröttlig sökare, naturbegåvning Realistisk folklivsskildring men övergick till symbolismen Brinnande intresse för Kalevala Ödemarksatelje i Ruovesi och stadsateljé i Tarvaspää, Esbo
Vallpojke vid Paanajärvi
Gumma med katt 1885
Ainomyten 1891 Triptyk – tredelad målning Joukahainens syster Aino som blivit bortlovad till Väinämöinen, vill inte gifta sig med gammal gubbe och dränker sej själv
Sampo smides 1893
Lemminkäinens moder Symbolistisk, enklare stil ansågs vara bra för nationella motiv Egen mamma som modell Moderskärlek och dödssymbolik
Sampos försvar 1896 Väinämöinen försvarar Sampo som rövats av Louhi från Pohjola Fanns som takfresk på Parispaviljongen 1900 Åbo konstmuseum
Kullervo förbannande, 1899 Symbolismen stiliserar motivet Ytmässig och förenklad bild Kraftfull stil Omkullkastade realismen Innehållet mystik eller litterärt Färger och former har även ett symboliskt innehåll
Ad Astra 1907
Pekka Halonen Bondson från Lapinlax som studerade i Paris och Helsingfors Realism och symbolism Vinterlandskap och landskap hans centrala motiv Atelje vid Tusbyträsk
Svedjebruk, - trälar under penningen, 1893 Eero Järnefelt ( ) studerade i Paris och St.Petersburg Realistisk folklivsskildrare Samhälls-engagerad konst Politiskt ställningstagande för de fattiga svedjebrukarna
Hugo Simberg Gallen-Kallelas elev Originell fantasivärld Personifieringar: Frosten, Döden, Hösten, Fan och alla smådjur och troll Sårad ängel, 1903
Helene Schjerfbeck Börjar som realist men gör genombrott som modernist Underbarn, börjar som 11-åring Människor var viktigaste motiv
Elin Danielsson-Gambogi Studerade i Paris Gifte sig i Italien Helene Schjerfbecks studiekamrat
Sammanfattning 1880-talet – realism och nationella motiv 1890-talet – symbolism, nationalromantik 1900 – världsutställningen i Paris – spirande modernism Går från realismens djupverkan mot modernismens mer ytbetonande kvaliteter!
Jag själv som… Måla ett självporträtt där du framställer dej själv: 1. Med hjälp av symboler: viktiga saker för dej, din familj, dina hobbyn, dina förhoppningar 2. Genom en roll, tex mytiska personer ur Kalevala. Tänk på hur du kan uttrycka din personlighet. Använd något konstverk från guldåldern som förebild.