”Using Campinha-Bacote's process of cultural competence model to examine the relationship between health literacy and cultural competence.” - Relationen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Advertisements

Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
AU Digital samverkan LO Process
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ramverk för patientmedverkan
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Perspektiv på ”God vård” Carina Persson, Linnéuniversitetet
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Socialpsykiatriska avdelningen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Palliativ vård och samordning
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
TEMA 1 Max Christensen & Måns Davidsson. “The experience of being a trauma nurse: A phenomenological study” Syfte: Att undersöka de levda erfarenheterna.
Tema 1 Emelie Carlsson och Jenny Persson. “The impact of cancer on children's physical, emotional, and psychosocial well- being.” Syfte belysa hur cancer.
Omvårdnad vid hjärttransplantation -Ur ett sjuksköterskeperspektiv Hanna Olin & Frida Palm.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Uncovering the secret: Giving voice to the experiences of nurses who misuse substances Nadja Vahid Johanna Henriksson.
Tema 1 Emma Palm & Madelene Karlsson. Vår uppsats  Sjuksköterskors upplevelse av sjukslöterske-, anhörig- och patientrelation vid palliativ vård  Syfte:
Att utforma en bra vård för asylsökande. LOVISA PUPP & DANIEL LINDAHL.
Tema 1 Slavka Bajevic Behija Sulejmanovic Vildane Hyseni.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”. Åsa Wikander & Ellenor El Tayar.
Förhindrande av Tuberkulos smittspridning i röntgensjuksköterskans arbete Samir Alic, Tatiana Fedorova.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Tema 1 Maria Nyman Raimonda Bartkuté. “Patient´s dignity in a rehabilitation ward: ethical challenges for nursing staff” Studiens syfte: Undersöka hur.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
FYRA STUDIER OM STRESS Riktigt passande nu i jultider.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Äldres upplevelser av depression
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Kvalitetskriterier och forskningsetik
”Life shaped by pain: women and endometriosis”
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”.
Cannabisanvändning vid schizofreni
Målområde 8 En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
ANHÖRIGSTÖD.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Försäkringsmedicinsk definition
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 23 mars 2018 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Verktyget Utmärkelsen….
Vad betyder Social Kompetens
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Läkarintyg för sjukpenning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

”Using Campinha-Bacote's process of cultural competence model to examine the relationship between health literacy and cultural competence.” - Relationen mellan hälsokunskap och kulturell kompetens i omvårdnad. - Kulturell kompetens beskrivs som förståelse för värderingar, tro och traditioner inom skilda grupper - Hälsokunskap beskrivs som vilken grad individer kan erhålla, bearbeta och förstå hälsoinformation för att fatta sjukvårdsbeslut Campinha-Bacotes modell kan hjälpa sjuksköterskor att ta itu med kulturella problem associerade med en persons låga hälsokunskap.

Omvårdnadsvetenskaplig koppling Författarna menar att kulturell kompetens och hälsokunskap är direkt relaterat till sjukvård. I kompetensbeskrivningen för sjuksköterskor återfinns flera punkter direkt relaterade till relationen Kulturell kompetens-hälsokunskap, bl.a.: - Tillgodose patientens basala och specifika omvårdnadsbehov såväl fysiska, psykiska som sociala, kulturella och andliga. - Uppmärksamma och möta patientens sjukdomsupplevelse och lidande och så långt som möjligt lindra detta genom adekvata åtgärder. - Med omdöme, kunskap och noggrannhet informera och tillgodose patientens trygghet och välbefinnande vid undersökningar och behandlingar.

- Kommunicera med patienter, närstående, personal och andra på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt - I dialog med patient och/eller närstående ge stöd och vägledning för att möjliggöra optimal delaktighet i vård och behandling -Förvissa sig om att patient och/eller närstående förstår given information - Uppmärksamma patienter som ej själva uttrycker informationsbehov eller som har speciellt uttalade informationsbehov. - I dialog motivera patienten till följsamhet och behandlingar. - Identifiera och aktivt förebygga hälsorisker och vid behov motivera till förändrade livsstilsfaktorer. Omvårdnadsvetenskaplig koppling

Litteraturstudie med sökningar av CINAHL, ERIC, Academic Search Premier, Health Source Nursing, MasterFILE Premier and Academic OneFile. Alla artiklar som använts har blivit ”peer reviewed” och var relevanta till ämnena hälsokunskap och kulturell kompetens inom omvårdnad.

”Professional and cultural conflicts for intensive care nurses.” -Undersöker IVA-sjuksköterskors erfarenheter av konflikter relaterade till praktiska situationer där de påträffat kulturellt skilda familjer till kritiskt sjuka patienter -Sjuksköterskor möter familjer med annorlunda kulturell bakgrund som tar med värderingar och traditioner i vårdsituationen, och som kan påverka förloppet -Kan innebära konflikter då familjerna blir utmanade i deras ansträngning att upprätthålla dessa traditioner, medan somliga sjuksköterskor inte är tillräckligt kulturellt kompetenta

Omvårdnadsvetenskaplig koppling -Författarna undersöker konflikter i transkulturella möten som kan uppstå, och möjligtvis hade kunnat undvikas om kulturell kompetens hos sjuksköterskor uppmärksammas -Studien fokuserar på en specifik grupp av sjuksköterskor (IVA) medan kompetensbeskrivningen redogör för sjuksköterskor i allmänhet.

Omvårdnadsvetenskaplig koppling Förutom tidigare nämnda kompetensbeskrivningar kan även dessa kopplas: - Utifrån patientens behov systematisk leda prioritera fördela och samordna omvårdnadsarbetet i teamet utifrån medarbetarnas olika kompetens - Leda och utforma omvårdnadsarbetet utifrån bästa tillgängliga kunskap - Verka för adekvat informationsöverföring och samverkan för att uppnå kontinuitet, effektivitet och kvalitet. - Undervisa och stödja patienter och närstående individuellt eller i grupp i syfte att främja hälsa och förebygga ohälsa.

Sexton IVA-sjuksköterskor deltog i ”multistage” fokusgrupp intervjuer under 7 månader. Datan analyserades med kvalitativ innehållsanalys.

”Transcultural nursing: its importance in nursing practice” -Litteraturstudie som framhåller transkulturell omvårdnad som en idag fundamental aspekt i vårdrelationen -Fokus ligger på den växande multikulturella populationen i USA, och kraven det ställer på sjuksköterskors förmåga att känna igen och uppskatta vårdrelaterade kulturella skillnader i yttringar, värderingar och seder

Omvårdnadsvetenskaplig koppling -Författarna utgår ifrån att kulturell kompetens är en grundsten och krav för att sjuksköterskor ska kunna utföra sitt arbete i dagens samhälle. Därför är studien i sin helhet kopplad till omvårdnadsvetenskap -Ett intressant fokus i denna studie är kulturellt betingade skillnader i sjukdomsyttringar.

Omvårdnadsvetenskaplig koppling - Tillgodose patientens basala och specifika omvårdnadsbehov såväl fysiska, psykiska som sociala, kulturella och andliga - Uppmärksamma och möta patientens sjukdomsupplevelse och lidande och så långt som möjligt lindra detta genom adekvata åtgärder - Tillämpa kunskaper inom omvårdnad, medicin, habilitering, rehabilitering samt samhälls- och beteendevetenskaper

Litteraturstudie där databasen Cinahl användes

”Cultural challenges and barriers through the voices of nurses” -Studiens syfte är att upptäcka och beskriva utmaningar och barriärer som sjuksköterskor upplever när de tillhandahåller kulturellt kompetent vård i vardagliga interkulturella möten med patienter

Omvårdnadsvetenskaplig koppling -Studiens syfte går djupare än kompetensbeskrivningen för sjuksköterskor, då den istället genom intervjuer undersöker kulturellt kompetenta sjuksköterskors upplevelser och beskrivningar av situationer där de upplevt barriärer, trots sin kompetens - Kopplingen till omvårdnadsvetenskap är tydlig, då det är individer som är verksamma sjuksköterskor och beskriver just denna vetenskap och problem som kan uppstå- trots sin kompetens.

Kvalitativ beskrivning med tematisk analys användes i analysen av sjuksköterskornas upplevelser. Den kvalitativa komponenten av studien var en del av en större forskningsstudie som använde sig av en prospektivt, beskrivande tvärsnittsstudie. Medverkande svarade på två öppna frågor om potentiella utmaningar och barriärer för kulturellt kompetent vård sjuksköterskor i sydöstra USA kontaktades per post.

Olika discipliner Läkare -Forskar om alternativa behandlingar vid kulturella motsägningar av medicinsk eller kirurgisk standardbehandling -Anatomin är samma för alla människor oberoende av kulturell bakgrund -I bemötande och kommunikation gäller samma utmaningar och konflikter som för en sjuksköterska

Olika discipliner Dietist -Fokus på olika kulturers matvanor -I bemötande och kommunikation gäller samma utmaningar och konflikter som för en sjuksköterska

Olika discipliner Fysioterapeut -Fokus på olika fysiska aktiviteter inom olika kulturer -I bemötande och kommunikation gäller samma utmaningar och konflikter som för en sjuksköterska

Referenser - Richardson Ingram, R. (2012). Using Campinha-Bacote's process of cultural competence model to examine the relationship between health literacy and cultural competence. Journal of advanced nursing. 68(3), doi: /j x - Severinson, E., Höye, S. (2010). Professional and cultural conflicts for intensive care nurses. Journal of advanced nursing. 66(4), doi: /j x -Maier-Lorentz, M. M. (2008). Transcultural nursing: its importance in nursing practice. Journal of cultural diversity. 15(1), Hart, P. L., Mareno, N. (2014). Cultural challenges and barriers through the voices of nurses. Journal of clinical nursing. 23(15-16), DOI: /jocn Socialstyrelsen. (2005). Kompetensbeskrivning för sjuksköterskor.