FINLAND I TOPPOSITION NLS-sommarkurs, Färöarna 2006 Hur har den politiska och massmediala debatten om PISA påverkat politiker, førældrar, lærare och OAJ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Världens bästa skola Linda Norberg.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Läroplansträff Välkomna!.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Hälsa, lärande och trygghet
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Vägar till en jämlik hälsa
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Bör staten styra skolan?
Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema :
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Svenskt Näringslivs reformagenda Lars Calmfors 16 juni 2014.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Nämndplan 2015.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Winnet Sverige, en nationell aktör som räknas! Winnet Skånes- 20 års jubileum 5 december, 2014 Britt-Marie S Torstensson Ordförande, Winnet Sverige
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Program för NLS Sommarkurs 2006 TEMA Kvalitet i utbildningen – Dialog och reflektion Med målsättningen att förstå vad den professionella värdegrunden innebär.
FINLANDS PISARECEPT? NLS-sommarkurs, Danmark 2008 OAJ:s syn på PISA och vad som händer efter PISA!
LÄRARENS YRKESETIK HANNELE NIEMI Varför så viktigt i Finland?
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Om arbetssituationen i den svenska skolan Johan Haeffner
Avslutande diskussion
UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG
Mål och styrning Läroplansmålen
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Borås Stad Certifierad av WHO som en Säker och trygg kommun sedan 1998
Strategi för hälsa
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

FINLAND I TOPPOSITION NLS-sommarkurs, Färöarna 2006 Hur har den politiska och massmediala debatten om PISA påverkat politiker, førældrar, lærare och OAJ?

juni 2006OAJ/AR/2006 AKAVA:s största medlemsorganisationer *) *) Förbund med över medlemmar. Sammanlagt 31 medlemsförbund. OAJTeknikens Akademiker- förbund TEK Ingenjörs- förbundet Finlands Ekonom- förbund Finlands Läkarförbund Centralförbundet för AKAVAs Special- organisationer Tradenom- förbundet Talentia Finlands juristförbund Övriga Sammanlagt medlemmar

juni 2006OAJ/AR/2006 Veteraanit ja muut eläkeläisjäsenet Allla medelemmar OAOYLL OAJ - medlemmar

juni 2006OAJ/AR/2006 God utbildning ett gemensamt mål Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ är sakkunnig på utbildning och en viktig utbildningspolitisk partner endast en lärarorganisation i Finland politiskt obunden över 95% har en expertroll i den utbildningspolitiska processen

juni 2006OAJ/AR/2006 Vem talar om vad som händer här inne ? Resurser och villkor Resultat och läroplansmål Vi talar om: Andra talar om: ? Gunilla Runnquist/Vi värderar kvalitet/Lärarförbundet/LR

juni 2006OAJ/AR/2006 Går kvalitet att mäta? ”Vi utværderar inte det vi værderar – utan vi værderar det vi utværderar” (Andy Hargreaves) ”Det mætbara blir viktigt eftersom det viktiga inte ær mætbart” (Alfred Oftedal Telhaug)

juni 2006OAJ/AR/2006 Undersökningar kommit för att stanna PISA(Programme for International Student Assessment),TIMSS,PIRLS osv. OECD lanserade PISA 1997 Bakom står ett åtagande av regeringarna att med regelbundna mätningar av elevernas prestationer bedöma skolsystemets resultat mätningar kommit för att stanna kvalitet – EU:s Lissabonstrategi mätningarna ändrar den utbildningspolitiska debatten

juni 2006OAJ/AR/2006 PISA ”Pisa er en proces, der giver mulighed for at se sig selv i det spejl, der udgöres af andre landes prestationer” (Andreas Schleicher, chef for OECD:s PISA-sekretariat)

juni 2006OAJ/AR/2006 Succe`för Finland ära och berömmelse förundran lite avundsjuka fört upp Finland på den utbildningspolitiska agendan

juni 2006OAJ/AR/2006 Finlands recept? bra lärarutbildning och lärarnas höga utbildningsnivå och relativt höga status metodisk frihet, självständighet i arbetet ett bra utbildningssystem som betonar jämställdhet och som omfattar alla synen på utbildning viktigaste Pisa-resultatet att skolan lyckas både med att uppnå goda resultat och att utjämna effekterna av skillnader i elevens socioekonomiska bakgrund – något man i många länder trott vara omöjligt

juni 2006OAJ/AR/2006 Svenska Dagbladet omfattande stödundervisning tidig utvärdering bibliotek läxor tradition tydliga mål i lagen god lärarutbildning

juni 2006OAJ/AR/2006 Finsk skolsyn (Hbl våren 2006) den finska skolan har kvar sitt ursprungliga syfte – att överföra kulturarvet och främja traditionella baskunskaper i kärnämnen som språk och matematik (John Steinberg) behöver vi mera flexibilitet och elevaktivitet samt en uppöuckring av strikt lärarstyrning för att främja ett ”enterpenörskap” (John Steinberg)

juni 2006OAJ/AR/2006 inga nationella prov för alla i grsk frivilliga prov finns inga inspektioner – utvärderingar i stället – externa utvärderingar från statligt håll, egen kommunal utv.) ingen lärobokskontroll mera nationell läroplan – grunderna

juni 2006OAJ/AR/2006 Efter Pisa? Pisa fortsätter – hur går det för Finland? viktigast att satsa på utbildningens kvalitet, tillgänglighet och effekt göra det på finlændskt sätt ur vårt utgångsläge trygga den internationella konkurrenskraften

juni 2006OAJ/AR/2006 Utbildningpolitisk diskussion utbildningen ses som nyckelfaktor till framgång utbildningen har central ställning i nationella program konsensus utbildningsvänlig atmosfär utbildningstradition

juni 2006OAJ/AR/2006 Hörnstenar.. nationella mål omfattande lokal bestämmanderätt utvärderingssystemen handhas av rådet för utbildningsvärdering på nationellt plan OK på lokal nivå stöder inte utvärderingen utvecklingen av utbildningen finansieringen den svagaste hörnstenen kvalitetsfokuseringen leder till stor press på lärarnas intressebevakning

juni 2006OAJ/AR/2006 PISA – ett tveeggat svärd? omotiverat förtroende att sakerna sköts av sig själv? rum finns för förbättringar otillräckliga stödåtgärder regionala skillnader skillnader mellan kön utslagning lärarnas fortbildning sanering av skolor förbättring av trivseln i skolan

juni 2006OAJ/AR/2006 Men… pga förändrade verksamhetsbetingelser har utbildningen hamnat i kläm befolkningen i Finland föåldras snabbare än i övriga EU redan i år avgår fler än det kommer till regionerna och kommunerna utvecklas ojämlikt trycket på den offentliga sektorn stort

juni 2006OAJ/AR/2006 Finlands lærare professionella? Høg utbildningsnivå Høgre høgskole-examen Flera søkande æn antagna Læraren ær sjælvstændig i sitt arbete Sakkunnig –uppgift Åtnjuter samhællets førtroende – høg arbetsmoral Egen beslutsrætt Undervisningsmetoderna Læromedel Undervisningens innehåll

juni 2006OAJ/AR/2006 Inflytande och autonomi? lärarna i Finland har stort inflytande: över undervisningens innehåll valet av läromedel disciplinära åtgärder skolans ekonomi Lärarnas status hög jämförs med läkare och jurister Öppenhet i yrkesutövningen Kollegialitet När resurserna minskar kan resultat nås bara genom ökad flexibilitet och ändamålsenlig användning av lärarnas sakkunskap

juni 2006OAJ/AR/2006 Professionalism inte samhällets krav på lärarens professionalism kanske det helt enkelt är så att vi har profesionella lärare lärarens rätt till känsla av professionalism – stolthet jämför patient-läkare versus elev/förälder lärare

juni 2006OAJ/AR/2006

juni 2006OAJ/AR/2006

juni 2006OAJ/AR/2006

juni 2006OAJ/AR/2006 Vem talar om vad som händer här inne ? Resurser och villkor Resultat och läroplansmål Vi talar om: Andra talar om: ? Gunilla Runnquist/Vi värderar kvalitet/Lärarförbundet/LR