GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT. Gemensamt projekt GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Advertisements

Kartläggning av, med stöd från sysselsättningseffekter från vindkraft företagens syn på potential, hinder & möjligheter En rapport från nätverket Power.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Samverkan mellan myndigheter
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Bioekonomi – från ord till handling. Sverige är ett fantastiskt skogsland! Vår vision kan skapa en positiv dialog och samsyn om skogens möjligheter. Skogen.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 22/
INCLUSIVE CITY.
Detta är miljömåltider
Tillväxtverket 11 november 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017 BLEKINGE LÄN
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
KONJUNKTURINSTITUTET
En kort presentation av Tillväxtverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Västernorrlands län

Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ny vision Samtal om framtiden
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Industriella revolutionen
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Möjligheter till finansiering?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Industriella revolutionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
Landsbygdskommittén.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Feber hos barn Hälsa i Sverige
ARBETSGRUPP KOMPETENS
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Gemensamt projekt GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Upplägg Presentation från ”2030: Framtiden är grön” Presentation målgruppsundersökningen Kommunikationskampanj – arbetet framåt GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Gemensam utmaningsbeskrivning LRF -SLA Framtidsutmaningar: Fler behöver utbilda sig till sysselsättning inom det gröna näringslivet. Behov av kvalificerad arbetskraft. Behov av ny kompetens. För att det gröna näringslivet ska vara konkurrenskraftigt, attraktivt och utveckla befintliga och nya företag från norr till söder. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Projektets mål Att fler ska utbilda sig och bli verksamma inom det gröna näringslivet (jord, skog och trädgård). Att fler ska börja jobba och starta företag samt karriärbyta till det gröna näringslivet. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

2030 Framtiden är grön Underlag om vilka kompetensbehov som föreligger till år 2030 – rapport av Macklean GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Global utveckling: en osäkrare värld med mindre skillnader 8 En växande medelklass i utvecklingsländer närmar sig industrialiserade länder Ökat fokus på att säkra resurser Migrationen får en ökad betydelse för fler samhällen Klimatförändringarna ändrar produktionsförhållandena

GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT Samhällsutveckling i Sverige: skillnaderna ökar 9 Samhällsklyftorna växer och befolkningen koncenteras ännu mer Köpkraften förändras Vi blir allt äldre och fler kommer att jobba längre Det politiska landskapet förändras och enskilda frågor blir viktigare

GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT Det svenska jordbrukets roll: feed the world 10 Efterfrågan på mat ökar, och produktionen blir sannolikt mer volatil Hållbarhet och livsmedelssäkerhet blir hygienfaktorer nationellt, men mervärden internationellt Viss ökning av bioenergiproduktionen – politikerna avgör Stabilitet och leveranssäkerhet blir allt viktigare vilket gynnar Sverige

Jordbrukets utmaningar Låg förståelse för jordbrukets betydelse Hög kostnad för jordbruksmark Brist på kompetent arbetskraft Från familjejordbruk till affärsverksamhet – hänger vi med? GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Skogens framtid: samabete och konsumentfokus 12 Integration och samarbete blir norm Konsumentförståelse och varumärke ökar i betydelse Sågade trävaror och pappersmassa fortsätter vara basen i produktionen men skogsråvara används till allt fler ändamål Fokus ligger på att maximera avkastningen från skogsråvaran

Svenska skogsbrukets utmaning Kommunicera miljönyttan Innovationsutveckling Inlåsning i dyra investeringar Svag nyrekrytering i skogsnäringen GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Framtidens jordbruk skapar nya jobb och ökar kompetenskrav Omvärldsanpassning – sätta upp mål Produktionsexperter – ta större ansvar Affärsrådgivare – utvecklad kompetens Produktionsexperter inom akvakultur GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Framtidens skogsbruk skapar nya jobb och ökar kompetenskrav Skogsentreprenörerna – självständiga Skogsrådgivarna – mer aktiv roll GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Bakgrundkunskap om unga målgruppsundersökning Unga har generellt sett en vag och negativ bild av det gröna näringslivet. Kunskap om utbildningar och arbeten inom det gröna näringslivet är låg. Begrepp som ekologi, närodlat, hållbarhet och miljö kopplas till positiva värden. Frågor kopplat till tekniskt kunnande och inom miljöområdet ses som en viktig del av framtiden. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Målgruppsundersökning Svårt att föreställa sig hur en arbetsdag ser ut. Tankar på att starta eget – ligger långt bort. De väljer inte bort yrken inom grönt näringsliv – yrkena tas aldrig upp som alternativ. Oro över att får jobb efter utbildningen. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Väga samman analyserna Många framtidsfrågor kan vi koppla samman med frågor som unga är intresserade av som tex. miljö, klimat, hållbarhet, teknik och innovationer. Många vet inte vad jobbar med i det gröna näringslivet – stort behov av ny kompetens i branschen. Visa på att man får jobb efter utbildning i det gröna näringslivet GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Kommunikationsprojekt En kommunikationskampanj som vänder sig till målgruppen unga (främst 13-16) och de som ska bli yrkesverksamma inklusive karriärbytare. Grupper som stödjer ungas val (tex. SYV och föräldrar) är viktiga i projektets arbete. Aktiviteter som vänder sig till ungas val av och kunskap om utbildning kommer att genomföras. (ex. påverkan och dialog med studie- och yrkesvägledare, Framtidsvalet och framtidståget, undersöka deltagande i ”Hej Industrin”, ambassadörer, grönt.se mm) GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Kommunikationsprojekt Visa vad man ”faktiskt” gör under en arbetsdag genom film i sociala medier. Använda ”ungdoms” kändisar genom utmaning. Sprids i kanaler som unga rör sig i. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Framtiden Projekt Första halvåret 2016, utarbeta kommunikationsplattform, samt aktiviteter för att nå uppsatt resultat. Gullers group – ta fram budskapsplattform och grafisk profil GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Samarbete Samarbete/samverkan -Förstärka och komplettera -Utbyta erfarenheter och kunskap -Nätverka -Mm. GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT

Grön Attraktion Sofia Lindblad projektledare GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT