Etnicitet som resurs och affärsidé: Organisering för mångfald i hemtjänsten Lena Högberg, ek dr, universitetslektor i företagsekonomi Institutionen för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Genus och innovation Forskning utifrån ett omvänt perspektiv Jönköping, 30 augusti 2012 Malin Lindberg, Luleå tekniska universitet.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tillväxtverket 11 november 2016
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bästa utveckling för alla
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
IAAP Norden Susanna Laurin.
Långtidsutredningen Huvudbetänkandet utarbetas av tjänstemän på Finansdepartementet Utredningen arbetar fristående, utan direktiv fastställda av regeringen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Svenska i gymnasieskolan
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Skogsbrukstjänster utförs av
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Schyst offentlig upphandling
När politiken kom till köksbordet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
förfrågningsunderlag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Presentationens avskrift:

Etnicitet som resurs och affärsidé: Organisering för mångfald i hemtjänsten Lena Högberg, ek dr, universitetslektor i företagsekonomi Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling HELIX VINN Competence Centre Linköpings universitet

En välfärdsstat i omvandling Många och komplexa utmaningar Nya sätt att organisera, nya gränsdragningar, nya relationer Konsekvenserna av förändringarna är svåra att överblicka Den aktuella studiens syfte: – Att följa och analysera organiseringen av en kundvalsmarknad där mångfald är ett uttalat mål i syfte att belysa såväl interaktionen mellan som konsekvenserna för olika parter – Vilka organisatoriska dilemman uppstår och hur hanterar (små)företagare och tjänstemän dessa? Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Visioner om valfrihet och mångfald LOV, Lagen om valfrihetssystem (2008:962) Politiska motiv: – Öka den enskildes valfrihet i fråga om välfärdstjänster – Möjliggöra för privata företag att etablera sig inom områden som tidigare var förbehållna offentlig sektor – Möjliggöra nytänkande och mångfald och därigenom bättre erbjuda vård och service av hög kvalitet Hemtjänst den vanligaste LOV-tjänsten Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg (SKL, 2016)

En kundvalsmodell för mångfald i hemtjänsten i en medelstor svensk kommun Lokala politiska visioner: Främja etableringen av små företag, gärna med lokal förankring Stimulera fler utförare, motverka oligopoltendenser Gynna kvinnors företagande Etnicitet som en möjlig nisch – profilering genom språk och kultur Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg (Sundin & Tillmar, 2010)

Hemtjänstsektorn efter två år med kundval Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg (Sundin & Tillmar, 2010)

Hemtjänstsektorn efter sex år med kundval Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg (Högberg, kommande)

”Azads” hemtjänst Affärsidé: språkmatchad hemtjänst – en nisch som visade sig efterfrågad Bakgrund inom äldreomsorgen och som företagare Ambition att visa sig duglig Dilemma: Formella meriter tillräckliga för auktorisation men inte för ett fullt godkännande Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

”Marias” assistans- och hemtjänst Assistansföretaget vars språk- och kulturkompetenta tjänster efterfrågades också i form av hemtjänst Dilemma: för snabb tillväxt Utförare kan inte neka brukare som väljer deras verksamhet Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

”Saras” serviceföretag Städ- och serviceföretaget med ”språklig och kulturell anpassning” som kompletterades med personlig omvårdnad och vann mark Dilemma: Startade försiktigt och såg andra med liknande affärsidé springa före Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

De små utförarnas perspektiv Etableringsmöjligheter finns, utmaningen är att få brukare Språk- och kulturmatchning en tjänst som efterfrågas Kombinerar flera olika tjänster/marknader Konkurrensfördelar: personlig prägel, nisch, tillgänglighet, flexibilitet Tillväxtrelaterat dilemma: Bygga administrativ kapacitet och samtidigt bevara det personliga i omsorgen Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Kommunens perspektiv Politisk målsättning: Antalet små företag skall öka Tjänstemännens dilemma: Garantera kvalitet och mångfald – De små företag som erhöll auktorisation var för små; för oerfarna gällande både omsorg och företagande Tjänstemännens strategier: – Utbilda företagare i företagande och omsorgsorganisering – Separata lösningar för stora-små utförare – Ökade krav och granskningar i kombination med flexibilitet och tålamod Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Utmaningar för företagen: ny, liten, outsider Svårt att bli legitim i andras ögon i jämförelse med redan etablerade organisationer: – Humankapital – svårt leva upp till chefsidealet, kunskap om etablerad praxis, normer och regler – Socialt kapital – avsaknad av renommé, nätverk och kontakter – Finansiellt kapital – små ekonomiska och personella resurser relativt stora organisationer Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Att se möjligheter där andra bara ser problem… …är typiskt för entreprenörer – också i offentlig sektor

Möjligheter för företagen: ny, liten, outsider Ny kan också betyda nytänkande – vidgat handlingsutrymme? Liten kan också betyda ofarlig, någon som behöver stöttas Idén om ”annorlundaskapet” en del av affärsidén, som därmed skapar legitimitet – så länge brukarna efterfrågar tjänsterna  Samspelet med kommunen viktig del i att företagen successivt kan bygga humankapital och socialt kapital Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Etnicitet som resurs – och vara Mångkulturalismens paradox – särartslösningar som erkänner kulturella olikheter och införs i jämlikhetssyfte riskerar att segmentera stereotypa föreställningar om olikheter (Ålund & Schierup 1991) – När etnicitet görs till en vara på en marknad betonas olikheter – Från politisk fråga till en fråga för marknadens parter Studien fångar samspelet kommun—utförare men inte konsekvenserna för arbetets organisering – Flexibilitetsstrategin en utmaning för de anställda (Thörnquist, 2013) Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Organiserade marknader Inget är en gång för alla givet…

Läs mer Brodin, H. (2006) Den generella äldrepolitiken och den selektiva äldreomsorgen: om kön, klass, etnicitet och åldrande i Sverige, i SOU(2006:37) Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet. Forskningsprojektet StraS: invandrares-foretagande-ska-ersatta-myternahttps:// invandrares-foretagande-ska-ersatta-myterna HELIX Vinn Competence Centre Högberg, L (kommande) “Organisering av en marknad för mångfald – Samspel mellan kommun och småföretagare i en kundvalsmodell för hemtjänst”, HELIX Working Papers. Linköping: Linköpings universitet. Högberg L, Schölin T, Ram M and Jones T (2014) "Categorising and labelling entrepreneurs –Business support organisations constructing the Other through prefixes of ethnicity and immigrantship", International Small Business Journal. Sundin, E., & Tillmar, M. (2010). Uppföljning av ”Eget val” inom hemtjänsten i Linköpings kommun– Utförarperspektiv HELIX Working Papers. Linköping: Linköpings universitet. Thörnquist, A. (2013). Mångfaldens marknad och arbetets villkor. Om följder av kundval (LOV) i hemtjänsten (Vol. 2/2013). Lund: Arbetsliv i omvandling. Ålund, A., & Schierup, C. U. (1991). Paradoxes of multiculturalism: essays on Swedish society. Aldershot Organisering för mångfald i hemtjänsten - Lena Högberg

Lena Högberg