AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
- en positiv och realistisk självbild
Alternativa verktyg i lärandet
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Projektansvarig Inger Landen Projektledare Marie Walther
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
DART 2009 – en kort presentation
Kommunikationsstödjare
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Appar för kommunikation – hur fungerar det?
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling.
Projekt ”TAKK för Språket”
Projekt Måltidssamtal. Projekt Måltidssamtal Ettårigt projekt Ägs av Studieförbundet Vuxenskolan Södra Mellansverige Medel från Allmänna Arvsfonden En.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Handikapp & Habilitering
Att studera med funktionsnedsättning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Autism och Asbergers Syndrom
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Skolutveckling genom aktionsforskning
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Kommunikationspass Jag heter
Från Applar till appar …AKK i vårt eget livsperspektiv.
Kommunikation, språk och AKK Specialpedagogik Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter för funktionshindrade.
Alternativa verktyg i lärandet Påverkar förutsättningarna i lärmiljön Möjliggöra ökad delaktighet och likvärdighet Öka måluppfyllelsen för eleverna Gunilla.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
IKT ett redskap för lärande Gunilla Thunberg, logoped, Fil Dr DART-kommunikations- och dataresurscenter Göteborg.
IKT ett redskap för lärande Gunilla Thunberg, logoped, Fil Dr DART-kommunikations- och dataresurscenter Göteborg.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kommunikationsstöd för människor på flykt
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Alternativ telefoni Uppsala
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Digital plattform Delaktig kommunikation
Barnkonventionen.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
För föräldrar till barn 6-12 år
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter för funktionshindrade

Gunilla Thunberg  Leg logoped Lund 1984  Arbetat på DART sedan starten 1988  Doktor i Neurolingvistik, Göteborgs Universitet, med inriktning AKK-Autism  Förälder till 17-årig pojke med autism och utvecklingsstörning

DART –kommunikations- och dataresurscenter  Startades som projekt 1988 av Hjälpmedelsinstitutet (HI)/Allmänna Arvsfonden. Då dataresurscenter. Samarbete SPSM.  1993 Kommunikationscenterprojekt (HI)  Alla funktionshinder i alla åldrar  Multidisciplinärt team: även pedagoger  Huvudman: sjukvård  Utredning och utprovning  Utbildning, information, handledning  Utveckling och forskning Hemsida: - med tips o material!

AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation  Halvbra översättning av AAC- Alternative and Augmentative Communication  Kommunikationsstöd  Omfattar BRO = Brukare, Redskap+metoder, Omgivning  Stöd för både förståelse och uttryck men vanligt är att förståelsestöd kallas bildstöd eller tydliggörande pedagogik och historiskt placerats utanför AKK (som mest avsett stöd för att uttrycka sig)

Dagens föreläsning - hållpunkter  AKK-begreppet  Kommunikativa rättigheter och kommunikativ miljö  Vem behöver AKK?  Video ”Pekkartan” - om AKK i skolan  Översikt olika AKK fördelar-nackdelar  Olika bild- och symbolsystem  Läs- och skrivutveckling med AKK och datorstöd

Kommunikation = människa  Sociala varelser – födda för att kommunicera – förutsättning för att klara oss  Kunskapsöverföring och inlärning inte möjlig utan kommunikation  Ett måste att som pedagog – och som speciallärare – prioritera fungerande kommunikation – och språk  Stark koppling beteendeproblematik – kommunikation (förstå+uttrycka sig)

FN-konventionen för personer med funktionsnedsättning  Flera/ de flesta av artiklarna innebär att kommunikation måste anpassas,  men främst kanske artikel 21 som behandlar yttrandefrihet och åsiktsfrihet och tillgång till information  Finns även artikel om utbildning.

Artikel 21  Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten, inklusive friheten att söka, ta emot och sprida uppgifter och idéer på samma villkor som andra och genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:

 B) godta och underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift, förstorande och alternativ kommunikation som personer med funktionsnedsättning själva valt

 C) uppmana enskilda leverantörer av tjänster till allmänheten, däribland genom internet, att erbjuda information och service tillgängliga ochanvändbara format för personer med funktionsnedsättning

 D) uppmuntra massmedierna, däribland leverantörer av information genom Internet att göra sin tjänster tillgängliga för personer med funktionsnedsättning, samt  E) erkänna och främja användningen av teckenspråk

Rättigheterna mer i praktiken  Kommunikativa rättigheter - publicerade av ASHA – amerikanska logopedförbundet tillsammans med brukarorganisationer  Utgångspunkt i FNs skrivningar om mänskliga rättigheter.  Lite mer konkret och detaljerat –men är inget som är antagen av riksdagen  Har vi använt som underlag i flera projekt

Kommunikativ miljö  Beredskap för att kunna tillgodose de kommunikativa rättighetera och kommunicera med alla genom alla tillgängliga kanaler. Vi använder också AKK till personerna!  Personerna i miljön viktigast!  Tillgång till resurser och redskap: kunskap om t ex Tecken som AKK (TAKK), bilder och foton +bild- och symbolprogamvaror mm+datorstöd  All kommunikation utvecklar språk och tal!

Vem behöver AKK? Von Tetzschners 3 grupper: 1. AKK som medel för att uttrycka sig:  Personer med god språkförståelse i kombinations med stora uttryckssvårigheter  Ofta bestående behov Exempel: Person med CP-skada utan utvecklingsstörning Person med muskelsjukdom

Vem behöver AKK? Von Tetzschners 3 grupper: 2. AKK som stöd för uttryck+förståelse  Nedsatt språkförståelse  Behov av AKK både för att förstå och för att använda språk  Ibland övergående behov – på väg mot tal  Ibland situationsberoende – när talet/förståelse inte räcker till Exempel: Person med Aspergers syndrom som har svårt att förstå muntlig instruktion Person med CP och/el utvecklingsstörning som kan prata med personer de känner väl – men där andra inte förstår

Forts. vem behöver AKK? 3. AKK för uttryck och förståelse  Nedsatt språkförståelse  Behov av AKK både för att förstå och för att använda språk  Ofta bestående behov Exempel: Person med grav utvecklingsstörning och/eller autism

Video Pekkartan – en väg till kommunikation Elevinflytande via AKK – alternativ påverkan  Inger Andersson & Kristina Jansson Ludvika Särskola   Ett mycket bra exempel på hur långt vi kan komma med rätt inställning; vad kommunikation betyder och vad förbättrad kommunikation ger!  Glöm delvis det negativa kring bliss

Olika AKK-redskap  Kroppskommunikation  Föremål  Tecken  Bilder/symboler  Text  Talande hjälpmedel Kombinationer av låg- och högteknologi behövs alltid! Datorn gett nya möjligheter som måste tillvaratas!

Olika bild/symbolsystem – förståelsehierarki (vanligast)  Naturligt föremål  Foto  Tecknade bilder i färg (PCS t ex)  Miniatyrföremål  Svart-vita tecknade bilder: –PCS –Rebus –Pictogram  Bliss  Text (Mirenda&Locke 1993)

Läsa och skriva - kommunikation  Viktigt med funktionellt tänk - varför skall man lära sig att läsa och skriva – vad är det vi gör?  Vi är oftast alltför fixerade vid vårt eget sätt att skriva/läsa och hur vi lärde oss!! Hindrar ibland att se möjligheter - andra sätt att läsa och skriva ses inte sällan som mindre giltiga, som ”fusk” eller sämre – varför?

Varför dator?  Multimodal – flera kanaler: bild, ljud – ger möjlighet att kompensera!  Underlättar uppmärksamhet/koncentration  Motorisk avlastning – kunna använda energin till syn, inlärning och förståelse!!  Även ”typiska” barn lär sig att läsa och skriva snabbare med dator (norsk studie: Trageton 2003)  Dagens papper och penna! Funktionellt!

AKK för att läsa och skriva  Talsyntes  Bild/symbol  Ord/fraser – i tavlor eller listor  Prediktion  Förkortningsexpansion  Stavningskontroll

Exempel på programvaror + försäljare  Symwriter ( el Widgit symbolskrift. Möjlighet att skriva genom att klicka på foton/bilder/helord/fraser och få talsyntesåterkoppling. Möjlighet att få bildstöd+talsyntes till text (även i InPrint  Talsyntesstöd för att läsa och skriva: WordRead+( ViTal (  Saida ordprediktion (frolundadata.se).  Stava Rex (frolundadata.se).

Med frågor kring AKK och datorstöd vänd dig till: