Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Kom igång med - Disgen Modul 3
Insändare Vad kan vi om insändare?
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
XX kommun Kommunikationsplan.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Fotbollen i Hovsta Vision
Pedagogik.
Gymnasiegemensamma ämnen
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Vi är varandras lärmiljö
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Skolledningskonferens
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Tränarutbildning Steg 2 Psykologi.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Välkommen !.
FRIIDROTT 7-10 ÅR INTRODUKTION.
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Målkartor för utskrift
Kurs mindfulness Studenthälsan
Algoritmer.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Tips för det praktiska ledarskapet
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och metoder Inlärningsmiljön Pedagogiska grundprinciper

Ryttarens inlärning Hur ryttaren rider beror på dennes personlighet, kroppsbyggnad, mentalitet, samt även bakgrund och uppfostran

Hur lär vi oss? Vi lär oss genom våra sinnen och hjärnan Hjärnan har 1000 miljoner hjärnceller Vi har tre hjärnor: reptilhjärnan: reflexer däggdjurshjärnan: den emotionella storhjärnan; den intellektuella Höger ”kreativ hjärna” (helhet) och vänster ”akademisk hjärna” (delar)

Inlärning - undervisning Ingen kan lära någon något, du kan bara hjälpa den andre att lära sig

Förutsättningar för inlärning Koncentration och uppmärksamhet Näringsriktig mat/sömn Pauser, avkoppling Trygghet, ordning, struktur Lust, glädje och nyfikenhet UTAN GLÄDJE – INGEN KUNSKAP

Motivation Inre/yttre motivation Ansvar och delaktighet Du kan leda en häst till vattnet men dricka måste den göra själv

Ryttarens inlärning Ryttaren tar emot instruktioner Ryttaren prövar sig fram Ryttaren får en ”aha- upplevelse” Ryttaren har fått ny kunskap och insikt

Inlärning - förståelse ”För mig handlar det väldigt mycket om att göra ridning på ett sådant sätt att de förstår vad de gör”

Inlärning och förståelse För oerfarna ryttare: använd ”kommando orienterad” undervisning och ge ryttaren exakt feedback, tala om vad och hur För rutinerade ryttare: ett analyserande undervisningssätt främjar inlärningen!

Ryttare är idrottare! Balans Styrka Kondition Förmåga att styra rörelserna Koordination Smidighet

Motorisk inlärning Förberedelsefas Introduktionsfas; visa Automatiseringsfas pröva Generaliseringsfas

Vad är teknik och vad är känsla i ridningen? Varje människa har tusentals olika känslor Känsla är svårt att definera och även att lära ut Motivation är viktigare än känsla! HUR LÄR DU UT EN KÄNSLA?

Motivation och känsla Det finns ryttare som saknar känslan, men som verkligen har viljan. De kämpar hårt och arbetar hårt, och då kommer de också att lära sig. Det finns ryttare som saknar känslan, men som verkligen har viljan. De kämpar hårt och arbetar hårt, och då kommer de också att lära sig. F. Sloothaak

Din inlärningsstil är en kombination av tre faktorer Hur du uppfattar information lättast VAK – visuell, auditiv, kinestetisk Hur du ordnar och bearbetar information Vä/höger hjärnhalvedominans Vilka förhållanden som är nödvändiga för att ta in och lagra information

Barns inlärning 0-6 år Kinestetiska 7-10 år Visuella år Mogna att ta emot språkliga instruktioner

Vilka förhållanden är nödvändiga för att du ska lära dig? Miljömässiga faktorer Emotionella faktorer Sociala faktorer Fysiska faktorer Psykologiska faktorer

Maslows behovstrappa Fysiska behov Trygghet & säkerhet Sociala behov Självförtroende Självförverkligande

Pedagogiska grundprinciper MAKIS Motivation; vad har ryttaren för mål? Aktivitet; ryttaren måste få prova om och om igen Konkretion; var så tydlig som möjligt Individualisering; se varje individ! Samarbete; uppmuntra till samarbete

Pedagogiska tips Utgå från eleven Ansvar och delaktighet Engagemang och intresse Var ett föredöme! Skapa ett positivt inlärningsklimat Vad? Varför? Hur?

Pedagogiska tips Dialog med eleverna Börja enkelt Tala om hur eleven ska göra Ge positiv kritik Regler Håll det du lovat Visa!

Pedagogiska tips Lär ut helheten först Repetera Alla elever lär på olika sätt Ge beröm ofta Erkänn dina fel och brister Pröva nya vägar! Avsluta positivt

Att arbeta målinriktat Kom överens om målet med lektionen Gör ryttaren medveten om vad hon behöver förbättra Ge tydliga och konkreta instruktioner Ge feedback på ryttarens insats Stäm av med ryttaren Ge ryttaren hemläxa Avsluta positivt och kom överens om målet med nästa lektion