Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
Advertisements

Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
Per Jansson Framtida återgång till normal penningpolitik i västvärlden och faror på vägen.
Finanskriserna 1990 och likheter och olikheter?
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Föreläsning 12 Sammanfattning
De centrala målen för den ekonomiska politiken ligger fast: full sysselsättning, snabb ekonomisk tillväxt, jämnare inkomstfördelning, rimlig prisstabilitet.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Utsikter för ekonomin Stefan Törnqvist
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Penningpolitik Bo Sjö The MOney Market Penningmarknadsinstrument Vad är penningmarknaden? – Internbank marknaden nästa Löptid up till och.
FINANS- OCH Penningpolitik
Konjunkturer.
Penningpolitik med inflationsmål
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 23 februari 2012.
BNP (BruttoNationalProdukt):
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Marknad och politik: makroekonomi
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Ekonomisk politik på makroområdet Olika typer: Kom ihåg vad man kan göra: Stabiliseringspolitik ** Tillväxtpolitik Finansiell stabilitet ** Arbetsmarknadspolitik.
Blanchard kapitel 10 Penningmängd, inflation och sysselsättning
KONJUNKTURINSTITUTET
Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/
Monetarism och Philipskurvan
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Det samhällsekonomiska läget KFS - avtalsupptakt 2016 Oskar Nordström Skans Nationalekonomiska institutionen, Uppsala Universitet Uppsala Center for Labor.
K9: sid. 1 Kapitel 9 Phillipskurvan, jämviktsarbetslösheten och inflationen   IDAG:   Arbetslöshet, priser och inflation.   Phillips-kurvan – en.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Vad är utmaningen? Stefan Fölster Chefsekonom Svenskt Näringsliv.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Förändringar i världsekonomin.
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Sverige och världsekonomin.
Ekonomisk politik Finanspolitik Penningpolitik Valutapolitik Arbetsmarknadspolitik.
Mellankrigstiden.
Hur hanterar vi nästa finanskris?
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Inflationsmålet HT 2017 John Hassler.

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
UND1X utvecklingen i förhållande till föregående prognos Årlig procentuell förändring Källor: SCB och Riksbanken.
Presentationens avskrift:

Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen 2/

Djupa kriser tycks vara ett återkommande inslag Måste det vara så? Varför är det så svårt att förutse och förhindra ekonomiska kriser? Skulle det kunna göras bättre?

Kort svar Kriser är inte nödvändiga men oundvikliga Det har alltid varit så – inte bättre förr

South Sea bubble 1720

Utvecklingen sedan 1920-talet Globalt Depressionen på 1930-talet Hög tillväxt och låg arbetslöshet efter andra världskriget Världsinflationen och oljekrisen 1973/74 Efterföljande stagflation Inflationsbekämpning med hög arbetslöshet under 1980-talet The Great Moderation Den internationella finanskrisen och efterföljande lågkonjunktur Eurokrisen ? Sverige Depressionen på 1930-talet Rekordåren efter andra världskriget Inflation och efterföljande kostnadskris i mitten av talet Devalveringscykelunder slutet av 1970-talet och 1980-talet 1990-talskrisen Hög tillväxt efter krisen Sverige drabbas av den internationella finanskrisen och efterföljande lågkonjunktur ?

Börskurser i USA

Mindre konjunkturfluktuationer

Dramatiskt globalt produktionsfall

Varför återkommande kriser? Ekonomisk politik är genuint svår Ekonomisk-politiska beslutsfattare tenderar hela tiden att ”utkämpa gårdagens krig”

Keynesianismens guldålder efter andra världskriget Reaktion på 1930-talskrisen Full sysselsättning skulle garanteras - finanspolitik - penningpolitik Tro på stabilt samband mellan inflation och arbetslöshet (Phillipskurvan) Men sambandet visade sig inte stämma när man konsekvent höll arbetslösheten på en låg nivå och den inte längre varierade upp och ner runt en högre nivå som tidigare

Phillipskurvan i USA under 1960-talet

Den amerikanska Phillipskurvans sammanbrott efter 1970

Den riktiga Phillipskurvan (USA)

Förändrad teori och politik Medvetet val att acceptera högre arbetslöshet för att pressa ner inflationen (Thatcher) - restriktiv penning- och finanspolitik På sikt ska arbetslösheten i första hand bekämpas genom arbetsmarknadsreformer som förbättrar arbetsmarknadens funktionssätt Penningpolitiken ska föras av självständiga centralbanker med hög trovärdighet för låginflationspolitik

Inflation och arbetslöshet i Sverige

Svensk ekonomisk politik runt 1990 Övergång till normpolitiken - devalveringscykeln skulle brytas - fast växelkurs skulle uppråtthållas - inflationen skulle tvingas ner Men ekonomin var överhettad - kreditmarknadsavregleringar - låneboom och fastighetsprisbubbla - stora löne- och prisstegringar hade redan skett - bubblan brast: finanskris - dramatiskt ökande arbetslöshet - övergång till flytande växelkurs och depreciering tvingas fram 1992

Framgångsrik ekonomisk politik internationellt Inflationen föll Samtidigt föll arbetslösheten Federal Reserve (Greenspan) lyckades snabbt stabilisera ekonomin trots IT-kraschen efter millenieskiftet Lågräntepolitik

Federal Reserve’s styrränta

Arbetslösheten efter stora arbetsmarknadsreformer

Finansiella obalanser byggs upp Alltför låga räntor Företag och hushåll börjar låna allt mer Finansiella aktörer tar allt större risker i sin jakt på avkastning Mer sofistikerade finansiella instrument som är svåra att överblicka Alltför mikroorienterad finansiell tillsyn Systemrisker negligeras Fastighetsprisbubblor och farligt hög upplåning

Huspriser i USA

Euroområdet Finanspolitiska regler om budgetunderskott och statsskulder följdes inte - inget ingripande mot Grekland trots medvetenhet om att landet fuskade Till synes stabila offentliga finanser i Irland och Spanien - man inser inte att det beror på stora skatteintäkter till följd av överhettningar och bubblor - omedvetenhet om risken för bankkriser Statsskuldkriser när banker måste räddas och när skatteintäkterna föll till följd av de bristande bubblorna Europeiska Centralbanken oroade sig för inflation och varr sen med att sänka sin styrränta tillräckligt och att tillgripa kvantitativa lättnader - man såg inte deflationsriskerna i tid

Varför hamnade vi i finanskris och eurokris? Politikers och andra beslutsfattares fel? Ekonomers fel?

Politikernas ansvar Man tog inte ekonomernas varningar om risken för olika konjunkturutveckling i olika euroländer på tillräckligt allvar - Irland och Spanien skulle ha behövt högre räntor före finanskrisen - när det inte var möjligt skulle finanspolitiken ha behövt vara stramare Generellt stramare finanspolitik i euroområdet före eurokrisen hade gett större finanspolitiska buffertar Man hade behövt ta de egna finanspolitiska reglerna på större allvar

Ekonomernas ansvar 1960-talet: fel teori om sambandet mellan inflation och arbetslöshet Ekonomer varnade bara undantagsvis om risken för en finanskris För stor förkärlek för avancerade modeller byggda på antaganden om rationellt beteende - bubblor och finanskriser passade inte riktigt in i modellerna - saknades nästan helt i läroböckerna För lite fokus på ekonomisk historia Det nationalekonomiska tänkandet hängde inte med avregleringen av finansmarknaderna - för lång tid sedan tidigare stora finanskriser i utvecklade länder Mer fokus på doktrinhistoria hade gett mer relativistisk syn på våra analysmodeller Tendens till konformism inom professionen

Tre exempel på svårigheterna att ha en egen linje Överhettningen i slutet av 1980-talet Växelkurspolitiken i början av 1990-talet Finanspolitiken under finanskrisen

Vilka framtida kriser kommer vi inte att förutse? Det går inte att förutse vad vi inte kan förutse Flyktingkrisen var inte möjlig att förutse - utbildning och generösa anställningsstöd räcker inte - nödvändigt med större löneskillnader - annars värre samhällskris än vi kan tro Har vi en boprisbubbla som kommer att brista? - Utan åtgärder ökar risken för en farlig bubbla som brister i framtiden - Men åtgärder för att motverka en farlig bubbla riskerar att nu utlösa just den kris som vi vill undvika i framtiden

Källa: Finanspolitiska rådet (2015)

Hushållens skuldkvot

Bostadspriser i Sverige

Vad kan göras bättre för att förutse framtida kriser? Politiker kan bli bättre på att lyssna på ekonomer - hjälper ibland men förmodligen inte så mycket Ekonomer kan bli bättre på att bedöma risker - större vikt vid historiska erfarenheter - mer relativistisk syn på analysmodellerna Större medvetenhet om att framtida problem kan vara mycket olika tidigare problem Bra hantering av en typ av problem ökar ofta risken för andra problem Viktigt med pluralism i anlyserna och att inte anpassa sig till conventional wisdom

Kriser kommer alltid att inträffa Samhällsvetenskap är svårare än naturvetenskap Mänskligt beteende påverkas av alltför många faktorer som kan förändras Vi kan göra bra prognoser när allt går på räls men inte för fundamentala förändringar Vi kan bli bättre på att bedöma risker Men vi kommer aldrig att kunna förutse vilka risker som materialiseras och när de gör det

Inga revolutionerande slutsatser – förmodligen gick det att förutse.