Håkan Jansson Visby, 24 april 2012. OBS! Detta är inte alla bilder som fanns med i föreläsningen. Det finns en hel del bildtexter, skämt, eftertänksamma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Liten begreppsgenomgång
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Heléne Stern leg psykolog
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Konsten att leda sig själv
Mentala störningar forts.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Studieteknik och inlärning
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Livsstil och återhämtning
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Autism och Asbergers Syndrom
Mental hälsa.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Bemötande och förhållningsätt
STUDIETEKNIK.
Egen styrka-projektet
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser

Veckans fördjupning handlar om en förkortning. Vet du vilken
”Sockerdricka trädet”
Konsten att läsa skönlitteratur
STUDIETEKNIK.
Psykiskt funktionsnedsättning
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Samhället och individen
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föreningen kognitivt stöd
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Håkan Jansson Visby, 24 april 2012

OBS! Detta är inte alla bilder som fanns med i föreläsningen. Det finns en hel del bildtexter, skämt, eftertänksamma bilder m.m. som jag vill behålla och dessutom bilder jag lovat upphovspersonen att inte lämna ut vidare. Där bilden/texten inte finns med bland dessa papper har jag istället skrivit en rubrik så kanske du kan påminna dig själv om vad jag berättade till bilden/texten. Denna åhörarkopia är i svart/vit.

Vi människor utvärderas, betraktas, mäts, utpekas etc. hela tiden. Speciellt vi med tydliga ”specialintressen”, hyperaktivitet, pinsamma ritualer, känsla av otillräcklighet, sociala fobier, affektiva problem m.m. Vi med en stämpel i pannan där det står ”annorlunda” #. Och allt detta enligt en outtalad konsensus om rätt och fel ifråga om moral, normer och regler som överhuvudtaget inte låter sig mätas, beskrivas, övervägas, diskuteras och framförallt inte kritiseras! Så hur skall något i nuet som jag ändå inte kan förstå kunna vara av vikt för mig? Något i nuet som egentligen inte har plats och acceptans för mitt varande, min verklighet och mitt förstånd och som jag ju därför t.o.m. borde förakta och förkasta!? Vad finns det för mig att eftersträva som skulle kunna göra att jag skulle vilja anses vara normal i vår kulturellt och kollektivt betingade objektiva idé om hur vår upplevda civiliserade värld ska vara uppbyggd och fungera? Så vad är innebär det att vara normal? Tja… Egentligen att följa ett subjektivt ”medvetande” om just denna ”objektiva” normalitet. Alltså den enskilde individens gissningar och tolkningar om vad alla andra anser vara normalt? Eller kanske t.o.m. en massa individer som går omkring och tror att alla andra tycker och tänker som de själva gör… (Det låter som en ganska kraftig vanföreställning…) Och ändå fortsätter jag att försöka smälta in, vara normal. Jag gör det som jag tror är rätt. Jag gissar helt enkelt vad andra tycker och tänker… Precis som alla de utan NPF… # För det har viktiga herrar (utan egna NPF förståss) bestämt och sedan präntat ner i den heliga skriften DSM-V…

Håkans bok ”Jag och mina diagnoser” Cura förlag 2007

Ställ gärna frågor under själva föreläsningen! Jag kanske hoppar över vissa bilder p.g.a. tidsbrist.

Just ja! Angående tid och handikapp…

BILDTEXT ”Tidsbönen”

BILD ”Den annorlunda kossan”

MINA DIAGNOSER

Huvuddiagnos: Aspergers syndrom ”med påtagligt autistiska drag” / HFA (högfungerande autism) Tilläggsdiagnoser: ADHD (uppfyller samtliga kärnsymptom) Bipolär sjukdom, typ 2 Ångestsyndrom

Några konsekvenser av mina diagnoser Utanförskap och isolering Oerhört kraftig sömnstörning Stark dödslängtan och ständiga självmordstankar, symptom Svåra och djupa depressionsperioder KUS - kroniskt utmattningssyndrom Nästan konstant ångest och sorg

TEXT ”Diktstrof av W.W. Majakovskij”

NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONS- NEDSÄTTNINGAR (NPF)

…ADHD… …ADD… …Aspergers syndrom… …Tourettes syndrom… …Tvångssyndrom – OCD… Även dyslexi och vissa språkstörningar räknas ibland som NPF.

Alla personer är summan av sina egenskaper. Hos en del personer uppfyller vissa av dessa egenskaper specifika diagnoskriterier.

BILD ”Grodan Kermit får se sin röntgenbild

Gemensamma drag Rubbningar i nervbanor och ”signalsubstansnivåer” Genetiskt betingat Uppfyller kriterier enligt framförallt ”DSM-V” Dålig uppväxtmiljö kan inte orsaka NPF! Däremot kan en ogynnsam omgivning naturligtvis förvärra problematiken.

svårt att planera, påbörja, genomföra och avsluta olika aktiviteter. svårt att reglera uppmärksamhetsgrad / grad av aktivitetsnivå stora problem att anpassa sitt beteende till nya situationer. svårt i samspelet med omgivningen stora problem att kunna lösa uppgifter som kräver en förmåga att kunna byta perspektiv. dålig impulsstyrning

ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Vad beror ADHD på? Orsaken till ADHD är inte fullständigt känd... Genetiska faktorer har central betydelse för uppkomsten av ADHD. Ogynnsamma förhållanden och komplikationer under graviditet och förlossning Rökning och intag av alkohol under graviditeten Ger lägre aktivitet i hjärnan än normalt av vissa signalsubstanser

Koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter slarvig… dålig uthållighet… organisationsproblem… ofta glömsk… lättdistraherad… Problem med hyperaktivitet h änder… fötter… sitta still… rastlös… högvarv… alltid ”på”… hjärnbrus… Problem och impulsivitet otålig… avbryter samtal… kan inte vänta… handlar först, tänker sen… kort stubin Begränsat arbetsminne ett signifikant handikapp i skolan… socialt… i arbete…

Genusperspektiv Diagnoskriterierna är byggda på pojkar/män med ADHD… Flickor/kvinnor med ADHD är en underdiagnostiserad grupp Flickor/kvinnor kan ofta ha kraftigare ADHD - problematik än pojkar / män

Centralstimulerande läkemedel är idag förstahandsval då farmakologisk behandling av ADHD och ADD är medicinskt motiverad. UTAN RÄTT MEDICINERING KOMMER VI ATT FÅ EN NY UNDERKLASS I SVERIGE BESTÅENDE AV ALLA DESSA MÄNNISKOR SOM INTE KUNNAT TILLGODOGÖRA SIG SKOLARBETET!

Tvångssyndrom - OCD

Tvångstankar Ihållande, inkräktande tankar och fantasier. Orsakar ångest, oro och/eller ”äckelkänslor”. Tvångshandlingar Ritualiserat / repetitivt tvångsmässigt handlande för att dämpa främst ångest eller oro. … vidröra saker på ett systematiskt sätt… … upprepad kontroll av spisplattor… …vissa former av tics… …repetitiva ljud och läten m.m.

forts. Drabbar minst två procent av befolkningen. Grundorsaken ännu oklar. Forskning tyder på störningar i samspelet mellan olika nervbanor där framförallt serotonin är inblandat.

Bipolär sjukdom

Kallades tidigare manodepressiv sjukdom. En psykiatrisk sjukdom, men vanlig som komorbiditet, därav ingående i NPF- området. En störning i min hjärna som orsakar kraftiga skiftningar i mina sinnesstämningar Sjukdomen delas idag in i flertalet olika typer

Bipolär sjukdom, typ 1 Manisk fas Depressiv fas

Bipolär sjukdom, typ 2 Manisk fas Depressiv fas

Depressionsskov Skuldkänslor Känsla av värdelöshet och hopplöshet Ingen lust till aktiviteter som annars är roliga och intressanta Trötthet Svårigheter med koncentration, minne och beslut Stora svårigheter att sova Förändrad aptit och viktproblematik Ständiga självmordstankar

SOCIALA PROBLEM I NPF

En social konsensus En konsensus som ingen kan förklara, begränsa, beskriva, rättfärdiga o.s.v. och som inte låter sig mätas. Denna konsensus förväntas jag förhålla mig trots att mina neuropsykiatriska funktionsnedsättningar gör detta oerhört komplicerat och svårt…

Jag har sedan jag var barn lärt mig kompensera och dölja framförallt mitt autismspektrumtillstånd med mängder av beteendestrategier för att på detta sätt kunna delta i det sociala spelet i en värld jag egentligen inte förstår...

”Att byta huvud inför varje ny social situation”

Att vara och tänka annorlunda

En konsensus om normalitet och sanningar Det finns en rådande konsensus om vad som t.ex. kan anses vara ”normalt”. En konsensus om t.ex. vilka prioriteringar som är korrekta, vilka sanningar som kan, ska eller bör vägas mot varandra och även hur detta bäst skall göras.

Denna konsensus utgår bl.a. från att det finns absoluta existerande sanningar. Ett exempel:

BILDTEXT ”Vad blir 1 + 1?”

Vilka aspekter i ett övergripande sammanhang, som jag har svårt att se och förstå, ska jag enligt den rådande sanningen välja? Vad i består det s.k. ”viktigaste?

BILD ”Frihetsgudinnan?”

BILD ”Kan man simma i asfalt?”

VAD SKALL MAN GÖRA DÅ?

FÖRHÅLLNINGS- SÄTT & BEMÖTANDE

Förhållningssätt & förståelse! Inte först och främst metoder, metodik, didaktik och annat!

Vad är egentligen problemet?

Vad vill egentligen någon som t.ex. är arg ?

Låt barnet ”försvinna iväg” ibland. Stör inte så snabbt. Vi får vila, styrka, energi och skydd i vår tankevärld. Denna tankevärld kan vara en viktig chans för oss med NPF att snabbt få varva ned inför alla yttre stimuli vi utsätts för.

ATT MÖTA MIG Snällhet, gärna överdriven men ärlig Inte titta mig ögonen hela tiden Genuin ärlighet, låtsas inget Helst inte vidröra mig i ”onödan”

Process kan vara viktigare än resultat Vägen kan vara viktigare än målet

Är en handling som leder till att ett bestämt mål uppnås nödvändigtvis korrekt?

När ni möter en person med NPF på ert arbete är detta först och främst en terapeutisk situation (och inte främst en social situation)!

Har du ett yrkesmässigt grundperspektiv och vad anser du egentligen? Hur formar du dina yrkesmässiga intentioner och vad förmedlar du egentligen? Har du ett tänkt yrkesmässigt förhållningssätt och hur bemöter du andra egentligen?

LITE ”TIPS”…

Lär dig lyssna! Var tyst ibland, tystnad är inte farligt…

förstå & bistå uppfatta & uppskatta

Välj dina ”krig”…

Var noga med att: Berätta vad du kommer att göra Berätta varför du ska göra det Berätta vad du gör Berätta vad som händer Säg till när det snart är klart Säg till när det är slut Berätta vad som hänt Säg till när allt är klart Berätta vad detta innebär Berätta vad som ska hända nu