Information ett verktyg för bättre boendekvalitet Hans Eklundh informationsansvarig i Brf Västeråshus 25 Kommunikation
Annonser Brev TV Nyheter Bussreklam Affischer SMS E-post Webbsajter Broschyrer Direktreklam Skyltar Butiksreklam Tidningar Böcker Facebook SkrivelserRadio Utomhusreklam Anslagstavlor Vägreklam Tidskrifter Föreningsinformation Samhällsinformation Internetsökningar Trafikinformation Kultur Idrotten Spel Bio
st Spamfilter
Hur får man garageplats? Det drar i vår lägenhet? Grannen stör oss! Hur hyr man festlokalen? Det springer katter på området Får jag bygga om i köket? Jag vill sätta upp en markis Vad gör ni styrelsen? Hur fungerar Internet? Ostädat i trapphuset? Stopp i avloppet!!! Vilka försäkringar gäller? Får man ställa cyklar i trapphusen? Hur fungerar tvättstugan? Hur ska man källsortera? Det är väl min lägenhet! Grilla på balkongen? Tappat nyckeln Bättre lekpark till barnen
Vilka bor i föreningen? Vad vill de ha information om? Vad vill de inte veta? Hur når vi dem bäst? Informationsenkät 2010
426 medlemmar 41% svarsfrekvens Ny enkät 2015
Svarsfördelning
Vad vill vi få information om? Projektinformation, pågående arbeten88 % Kalender, viktiga händelser71 % Regler och bestämmelser51 % Partners, hantverkare45 % Kontaktinformation41 % Ekonomi39 % Anslagstavla, annonstorg34 % Diskussionsforum33 %
Hur många har tillgång till Internet?
Unga + BarnfamMedelålderSeniorer
Hur använder man Internet?
Hur vill man få information?
Informationspolicy Information är grunden för delaktighet och engagemang. Bristande eller rent av vilseledande information skapar frågor, spekulationer, rykten och utanförskap. För att föreningen som helhet ska må bra och fungera bra så är information en nyckelfråga. Visionen måste därför vara att: ”Alla medlemmar ska ha tillgång till all viktig information, som direkt eller indirekt berör dem, och därmed uppleva delaktighet, samhörighet och högre boendekvalitet.”
Informationspolicy Omvänt krävs också att medlemmarna ges goda möjligheter och förutsättningar att kommunicera med styrelsen. Samt att styrelsen har en hög servicenivå genom att svara på frågor och ge åtekoppling till de som hör av sig. I detta åtagande ingår även de entreprenörer och samarbetspartners som föreningen engagerar. Dessa ska känna till föreningens informationspolicy utgöra en del av denna samt bidra och underlätta till ett korrekt informationsflöde.
Resultat Anslagstavlor Webbplats Infobroschyr Infokanal TV
Resultat Anslagstavlor Webbplats Infobroschyr Infokanal TV
Kommunikation Expedition öppen 2 gånger i veckan E-post Gruppmail Diskussionsforum på webben Styrelsen telefonnummer
Trender
Tillgång till Internet (2014) Källa: Internetstiftelsen i Sverige (iiS)
Tillgång till Internet (2014)
Internetanvändning (2014)
Internet via surfplatta (2014)
Framtidsvisioner Internet är den största informationskällan Fibernäten slår ut gamla kopparnät (obegränsad prestanda) E-handeln ökar kraftigt TV flyttar över till Internet Samhällstjänster via stadsnäten kommer att öka Hemautomation över Internet kommer att öka ca 5 % kommer att sakna Internetanslutning
Kravspecifikation för webben UTSIDAN (publik) Säljande och informativ för intresserade Mycket bilder Enkel navigering Information för mäklare Mobilanpassad MEDLEMMAR Frågor och svar Informationsbank med all väsentlig information Nyheter och aktuellt Dokument att ladda ner Forum Annonstorg STYRELSEN Projektarbetsplats för pågående aktiviteter CRM-system Kalenderfunktion Dokumentarkiv Utskick till medlemmarna (Bokningssystem)
Webben – det viktigaste informationsfönstret
Demo
Inbjudan
BRF-webben Egen design ingår Full kontroll över allt innehåll menyer (struktur) texter, bilder, filer, video frågor och svar kalender Projektarbetsrum CRM-system (Bokningssystem) Utbildning Fri online support Löpande uppgraderingar ingår Användarutvecklad BRF-webb Svensk professionell modern plattform Nära till utvecklarna EngångsavgDrift/mån
Frågor och kommentarer