Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
PLUS Program för Lärande och Utveckling i Svensk hälso- och sjukvård för utlandsutbildad personal 1 oktober 2013 Inger Hagqvist
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Hej och välkomna!.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Förslag till ny specialistutbildning
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Övergripande ST-studierektor
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Att förkorta vägen för utlandsutbildade läkare till legitimation med kompletteringsutbildning Sören Berg, Medicinska fakulteten, Linköpings Universitet,
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Region Östergötland Introduktionsdag för nya ST- läkare Maria Randjelovic Övergripande ST-studierektor
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Reformerad grundutbildning och AT – Läkarförbundets svar på utredningsförslag.
Barn- och ungasatsningen
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
AT-utvärdering 2016 Region Skåne
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Neurorehabilitering i Primärvården
Bedömningsmetoder.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Delat beslutsfattande och SIP
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad kan en gammal företagsläkare göra?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Välkommen till chefsmötet!
Resultat och bedömningsrapport
LÖF Traumarevision Redovisning Värnamo.
Ta del av riktlinjerna här
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo

Region Östergötland 2 Program 08.30Välkommen och inledning 09.00Kaffe 09.30Riktlinjer för ST i Region Östergötland 11.00Verksamhetsspecifika riktlinjer för ST och ST-kontrakt Lunch Forts. Verksamhetsspecifika riktlinjer för ST och ST-kontrakt SPUR 14.30Kaffe 15.00ST-studierektorers uppdrag, resurser och kompetensutveckling 16.00Avslut

Region Östergötland Vägar till svensk specialistläkare Svensk specialistläkare AT Vikariat ST TULE- prov Ej specialist 3:e land Ej Leg Läkarutbildning EU/ EES –vissa länder Svensk läkarutbildning Svensktalande Leg läk Läkarutbildning EU/ EES Specialistläkare EU/ EES vissa specialiteter Specialist 3:e land Prov- tjänstgöring Strukturerad introduktion och komplettering Leg läk Läkarutbildning EU/ EES KUL Kompetensvärdering Författningskunskap Ev ämneskunskap Svenska språket Specialistläkare från EU/ EES, vissa specialiteter Kompetensvärdering Författningskunskap Praktisk yrkeskunskap Ev svenska språket Leg läk EU/ EES Kompetensvärdering Författningskunskap Ev ämneskunskap Svenska språket Specialister från 3:e land Ev kompletteringsbehov Maria Randjelovic 2015

Region Östergötland Två övergripande ST-studierektorer – Maria Randjelovic: systemfrågor, kvalitetsuppföljning, forskningstid för ST, verksamhetschef på ST-kansliet inklusive International Office – Lovisa Farnebo: Ansvar för ST-kansliets kurser och pedagogiska utvecklingsfrågor inom ST Studierektor för internationella läkare – Sara Kinert: Ta kontakt vid frågor rörande utlandsutbildade läkare Ny studierektorsbemanning på ST-kansliet 4

Region Östergötland Strategi för introduktion av utlandsutbildade läkare i Region Östergötland 5 Svenska språket BaST Introduktions- program Utbildnings- mottagningar Prov- tjänstgöring Förmodligen på plats senast 2017 Oklart om och när det kan bli aktuellt

Region Östergötland Vårdgivaren är ålagd att ha sådana riktlinjer Förslag tas fram av övergripande ST-studierektorerna Förslaget skickas på remiss till ST-studierektorsgruppen Fastställs i HSLG Omformning till broschyrformat – Pappersformat – Elektronisk broschyr Regionövergripande riktlinjer för ST 6

Region Östergötland Handledningstid – Hur ofta? Idag minst 2 timmar per månad – Schemalagt Studietid – En halvdag per vecka/ 10% av arbetstiden – Inkluderar t ex ST-träffar och internutbildning – Redovisning? (För att det inte ska bli förkortad arbetstid eller allmän administration) – En del kan användas till förberedelse för frivillig specialistexamen i förekommande fall Frågor under diskussion 7

Region Östergötland Ersättning under sidotjänstgöring utanför Östergötland – Resepolicyn Region Östergötland Ingen ersättning – ST-broschyr 2000 kr/ mån extra enligt nuvarande skrivning Nya: Ev en dagersättning inkluderande extrakostnader och resa. Beslut i HRR (HR-cheferna och HR-strategerna)inför nya riktlinjerna – I praktiken En t o r-resa per vecka kr lönepåslag per månad Forts frågor under diskussion 8

Region Östergötland Skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer – Ny: Alla ST-läkare ska ha rätt till 10 veckor arbetstid för arbetet och kursen – Möjlighet att tillgodoräkna sig tidigare arbete från t ex grundutbildningen. Handledaren bedömer, men oklart enligt vilka kriterier. Bedömningskriterier i RÖ behöver tas fram. – Olika åsikter om arbetets vikt och vissa ST-läkare vill inte göra det. Det är avgörande vilken hållning man har från klinikens sida (”Här på kliniken gör man ett ST-arbete. Prata med ”NN”, som kan tipsa om lämpliga pågående projekt”) – Ev göra kursen mer ”matig” för dem som inte gör arbetet? Forts frågor under diskussion 9

Region Östergötland Kvalitetsarbete – Ska innehålla inslag av bl a implementering och utvärdering – Kan med fördel kombineras med ST-arbetet som då kan ha funktionen av en datainsamling och problemanalys inför själva förbättringsarbetet. 10 Forts frågor under diskussion

Region Östergötland Bedömning av kompetens – Rekommendation 4 sit in per år i olika kliniska situationer, varav minst en videokonsultation 1 specialistkollegium Bedömning av tjänstgöring i samband med sidotjänstgöring 360 graders bedömning en gång under ST utöver inslag i ledarskapsutbildningen – Utbildningsinsatser rörande bedömning krävs för handledare som har gått HL-kurs före HT 2013 eller bara ST-LIV Gemensamma tillfällen under 2016 Klinikvis? Kontakta ST-kansliet om stöd önskas. Skriv intyg till närvarande handledare. Forts frågor under diskussion 11

Region Östergötland Dokumentation – ST-läkaren: Viss dokumentation fortsatt ändamålsenlig, även om krav inte längre föreligger Handledarträffar Vissa ingrepp/ mottagningar Kurser Tjänstgöring – Handledare -Dokumentation av bedömningar av kompetensen: Ifyllda mallar i elektroniskt format: Sit-in (Mini-CEX, DOPS), 360 grader, Specialistkollegium, utvärdering av tjänstgöringsavsnitt, Case based discussion. Har din specialistförening någon anpassad värderingsmall för din kliniska situation? Observation av olika administrativa uppgifter, kort dokumentation i handledarlogg Strukturerad återkoppling t ex efter gemensam operation/ rond/ sittning på lab, kort dokumentation i handledarlogg 12 Forts frågor under diskussion

Region Östergötland Den nuvarande mallen för studierektorsuppdraget ska revideras. Synpunkter: – Viktigt att tid avsätts för uppdraget % beroende på omfattning – Adjungerad till klinik-/ centrumledning vid ST-frågor regelbundet och vid behov – Synpunkter i samband med intygande av specialistkompetens – Administrativ hjälp vid t ex kursplanering och genomförande ST-studierektorns roll, ansvar och förutsättningar 13

Region Östergötland Nationell nivå (Ansvarig: SoS och specialitetsföreningarna) – SOSFS 2008:17 och SOSFS 2015:8 – Specialitetsföreningarnas rekommendationer Vårdgivarnivå (Ansvarig: Övergripande ST-studierektor (Eg Regiondirektören) – Region Östergötlands riktlinjer för ST ”ST-broschyren” Kliniknivå (Ansvarig: ST-studierektor (eg verksamhetschefen) – Lokala riktlinjer för ST Individnivå (Ansvarig: ST-studierektor (eg verksamhetschefen) – ST-kontrakt Styrdokument för ST 14

Region Östergötland Lokala riktlinjer för ST: – Har status som en rutin som verksamhetschefen ansvarar för – Ska innehålla sådant som gäller alla ST-läkare – Mall för riktlinjer finns för RÖ – ST-studierektorns uppgift att ta fram ett förslag – Beslutas av verksamhetschefen ST-kontrakt – Oklar juridisk status, men moraliskt bindande – Hänvisar till de olika styrdokumenten – Reglerar individspecifika överenskommelser, inkl avsedd specialitet – Undertecknas av ST-läkare, HL, SR och Vch Lokala riktlinjer för ST och ST-kontrakt 15

Region Östergötland Ska vara skriftligt och individuellt Bör innehålla plan för: – Tjänstgöring (5-7 år) – Kurser (Förteckning över delmål/ ämnen med kursobligatorium för aktuell specialitet/-er, samt andra prioriterade kursämnen) – Grov planering för handledningstillfällen – På ST-hemsidan finns det en Excel-mall man kan användaST-hemsidan Utbildningsprogram 16