Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Beroende och den växande hjärnan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Ta ställning och handla!
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
ADHD hos barn och ungdomar
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Karin Elardt leg psykolog Helén Kindvall kurator, leg psykoterapeut
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
TIPS FÖR FÖRÄLDRARNA Främjande av barns och ungdomars rökfrihet.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Depression hos barn och ungdomar
Föräldramöte Tomtebogård
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Föreningen kognitivt stöd
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Förbättra klubbkvalitet
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Läkarintyg för sjukpenning
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Barn och ungdomar med ADHD 1

Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller 6. Hur diagnostiseras ADHD hos barn? 7. Vardagsbemötande 8. Stöd och behandling 9. ADHD i vuxen ålder 10. Sammanfattning

Vad är ADHD? 3  ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder  Internationellt vedertagen beteckning

ADHD - kärnsymptomen 4  Uppmärksamhetsproblem  Bristande impulskontroll  Bristande aktivitetsreglering

Diagnoskriterier  Minst 6 av 9 symptom på ouppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet  Symptomen funnits i minst sex månader  Vissa funktionshindrande symptom funnits före 12 års ålder  Funktionsnedsättning förorsakad av symptomen setts inom minst två områden (familj/skola)  Andra orsaker till symptomen ska uteslutas

Olika typer av ADHD 6  ADHD av kombinerad typ  ADHD med huvudsakligen uppmärksamhetsbrist = (ADD)  ADHD med huvudsakligen impulsivitet/hyperaktivitet

ADHD ser olika ut 7  Stor variation mellan olika individer  Tar sig olika uttryck i olika åldrar  Svårighetsgraden och hur det utvecklas beror till viss del på omgivning och miljö

Minst ett barn i varje klass 8  % av alla skolbarn uppfyller diagnoskriterierna för ADHD  Ytterligare cirka 5 % har ADHD-problematik av lindrigare slag

Vilka upptäcks? 9  Personer med ADD och flickor troligen underdiagnostiserade – får inte sina svårigheter igenkända  Det dröjer ofta längre tills de får diagnos  Genus: –Likartad symtombild beträffande uppmärksamhet –Personer som identifierar sig som flickor har bättre impulskontroll – mer inåtvända

Uppmärksamhetsproblem 10 Svårt att:  Viljemässigt koncentrera sig på sådant som är enahanda och tråkigt  Medvetet rikta uppmärksamheten på det väsentliga och bortse från det ovidkommande  Viljemässigt hålla kvar uppmärksamheten till dess en uppgift är slutförd eller man lyssnat färdigt  Styra tillbaka uppmärksamheten  Fördela uppmärksamheten

Bristande impulskontroll 11 Svårt att:  Låta bli att reagera på varje impuls  Stanna upp och tänka efter innan man agerar  Låta sig styras av tidigare erfarenheter, regler eller framtida konsekvenser  Planera och agera långsiktigt och målinriktat  Tåla motgångar och behärska sina känsloreaktioner

Bristande aktivitetsreglering 12 Svårt att:  Mobilisera och upprätthålla energi för en uppgift man inte är motiverad för  Hushålla med energin så den räcker  Styra och reglera aktivitetsnivån så det blir lagom och ändamålsenligt  ”Gasa, bromsa, lägga in rätt växel”

Andra utmärkande drag 13  Ojämn prestationsförmåga  Bra och dåliga dagar  Bristande automatisering av vardagsrutiner  Svårt att följa regler och instruktioner  Bristande tidsuppfattning  Skjuter upp saker  Svårt med organisation och planering  Svårt att hålla ordning  Bristande problemlösningsförmåga

Tillkommande svårigheter 14 Inlärningssvårigheter (dyslexi, dyskalkyli) Tal- och språkstörningar Motoriska svårigheter Perceptionsstörningar Sömnstörningar Sociala beteendeproblem Nedstämdhet och oro Kamratproblem Aspergers syndrom, Tourette/Tics

Orsaker 15  Bakgrunden är neurologisk och ofta ärftlig  Komplikationer under graviditet och förlossning, rökning under graviditet samt mycket låg födelsevikt kan också bidra  Brister i uppväxtmiljön kan inte orsaka ADHD

Brister i exekutiva funktioner och arbetsminne 16 Exekutiva funktioner: Förmåga till självstyrning - att målinriktat planera, organisera, genomföra och utvärdera resultatet av en handling Arbetsminne: Att kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt för att kunna utföra en mentalt krävande uppgift

17 Nedsatt aktivitet i hjärnans frontallober (pannloberna)

Utredning för att förstå barnet 18  Intervju med barnet, föräldrarna, information från lärare, psykologiska testningar och medicinsk undersökning  Värdering av hur allvarliga svårigheterna är i förhållande till normaltillstånd

Vardagsbemötande 19  Förståelse  Realistiska krav och förväntningar  Struktur i vardagen  Tydlig kommunikation  Minska på tjatet  Uppmuntra positivt beteende  Ge direkt och tydlig feedback

Vardagsbemötande 20  Överse med smärre irriterande beteenden – välj dina krig!  Förbered förändringar  Förutse problemsituationer – planera!  Bry dig inte om vad andra tycker - du känner ditt barn bäst!

Mål för stödinsatser 21  Begränsa symptomen och förhindra allvarliga konsekvenser av funktionsnedsättningen  Få hjälp att förstå och hantera svårigheterna

Vad har visat sig verksamt? 22 Kombinerad behandling  Läkemedelsbehandling  Pedagogiska och psykosociala insatser för att leva med och hantera

Läkemedelsbehandling 23  Medel som förbättrar hjärnans impulsöverföring så att barnet får lättare att koncentrera sig och reglera aktivitetsnivån  Ingen risk för beroende eller missbruk  Viktigt att läkemedelsbehandlingen individualiseras  Mer information se Läkemedelsverket  Läkemedelsbehandling ska alltid kombineras med pedagogiska och psykosociala insatser

Föräldrastöd 24  Information i anslutning till diagnos  Föräldrautbildning i grupp  Rådgivning i vardagsangelägenheter  Familjerådgivning

Information till barnet 25  Anpassad information om vad ADHD innebär och hur man kan hantera sin funktionsnedsättning

Information till övrig familj och nätverk 26  Syskon  Mor- och farföräldrar  Övrig släkt och vänner

Stöd i förskole-/skolsituationen 27  Information, utbildning och handledning till lärare  Anpassning av undervisningen och miljön  Specialpedagogiskt stöd  Assistent/resursperson  Liten grupp

Kognitivt stöd hjälpmedel i vardagen 28 Webbaserade tjänster och gratisprogram Mobiltelefonens olika funktioner En kalender som ger en bra översikt Enkla vardagsprodukter

Forskning pågår 29  Omega 3 - fettsyror  Neurofeedback  Koståtgärder – minska socker  Var kritisk – fråga efter vetenskapliga belägg!

ADHD i vuxen ålder 30  ADHD växer inte bort men man kan lära sig leva med och hantera svårigheterna  Viss ökad risk för psykiska och sociala problem men …  En förstående och stödjande omgivning och positiva personlighetsdrag ger goda chanser att klara sig bra i samhället

Sammanfattning 31  ADHD är en vanlig funktionsnedsättning som ofta har ärftlig bakgrund  Uppmärksamhetsproblem, bristande impulskontroll och aktivitetsreglering är det mest utmärkande  Verksam behandling är läkemedel i kombination med pedagogiska och psykosociala insatser  Omgivningens förståelse och bemötande spelar stor roll för barnets utveckling