Barn och ungdomar med ADHD 1
Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller 6. Hur diagnostiseras ADHD hos barn? 7. Vardagsbemötande 8. Stöd och behandling 9. ADHD i vuxen ålder 10. Sammanfattning
Vad är ADHD? 3 ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder Internationellt vedertagen beteckning
ADHD - kärnsymptomen 4 Uppmärksamhetsproblem Bristande impulskontroll Bristande aktivitetsreglering
Diagnoskriterier Minst 6 av 9 symptom på ouppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet Symptomen funnits i minst sex månader Vissa funktionshindrande symptom funnits före 12 års ålder Funktionsnedsättning förorsakad av symptomen setts inom minst två områden (familj/skola) Andra orsaker till symptomen ska uteslutas
Olika typer av ADHD 6 ADHD av kombinerad typ ADHD med huvudsakligen uppmärksamhetsbrist = (ADD) ADHD med huvudsakligen impulsivitet/hyperaktivitet
ADHD ser olika ut 7 Stor variation mellan olika individer Tar sig olika uttryck i olika åldrar Svårighetsgraden och hur det utvecklas beror till viss del på omgivning och miljö
Minst ett barn i varje klass 8 % av alla skolbarn uppfyller diagnoskriterierna för ADHD Ytterligare cirka 5 % har ADHD-problematik av lindrigare slag
Vilka upptäcks? 9 Personer med ADD och flickor troligen underdiagnostiserade – får inte sina svårigheter igenkända Det dröjer ofta längre tills de får diagnos Genus: –Likartad symtombild beträffande uppmärksamhet –Personer som identifierar sig som flickor har bättre impulskontroll – mer inåtvända
Uppmärksamhetsproblem 10 Svårt att: Viljemässigt koncentrera sig på sådant som är enahanda och tråkigt Medvetet rikta uppmärksamheten på det väsentliga och bortse från det ovidkommande Viljemässigt hålla kvar uppmärksamheten till dess en uppgift är slutförd eller man lyssnat färdigt Styra tillbaka uppmärksamheten Fördela uppmärksamheten
Bristande impulskontroll 11 Svårt att: Låta bli att reagera på varje impuls Stanna upp och tänka efter innan man agerar Låta sig styras av tidigare erfarenheter, regler eller framtida konsekvenser Planera och agera långsiktigt och målinriktat Tåla motgångar och behärska sina känsloreaktioner
Bristande aktivitetsreglering 12 Svårt att: Mobilisera och upprätthålla energi för en uppgift man inte är motiverad för Hushålla med energin så den räcker Styra och reglera aktivitetsnivån så det blir lagom och ändamålsenligt ”Gasa, bromsa, lägga in rätt växel”
Andra utmärkande drag 13 Ojämn prestationsförmåga Bra och dåliga dagar Bristande automatisering av vardagsrutiner Svårt att följa regler och instruktioner Bristande tidsuppfattning Skjuter upp saker Svårt med organisation och planering Svårt att hålla ordning Bristande problemlösningsförmåga
Tillkommande svårigheter 14 Inlärningssvårigheter (dyslexi, dyskalkyli) Tal- och språkstörningar Motoriska svårigheter Perceptionsstörningar Sömnstörningar Sociala beteendeproblem Nedstämdhet och oro Kamratproblem Aspergers syndrom, Tourette/Tics
Orsaker 15 Bakgrunden är neurologisk och ofta ärftlig Komplikationer under graviditet och förlossning, rökning under graviditet samt mycket låg födelsevikt kan också bidra Brister i uppväxtmiljön kan inte orsaka ADHD
Brister i exekutiva funktioner och arbetsminne 16 Exekutiva funktioner: Förmåga till självstyrning - att målinriktat planera, organisera, genomföra och utvärdera resultatet av en handling Arbetsminne: Att kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt för att kunna utföra en mentalt krävande uppgift
17 Nedsatt aktivitet i hjärnans frontallober (pannloberna)
Utredning för att förstå barnet 18 Intervju med barnet, föräldrarna, information från lärare, psykologiska testningar och medicinsk undersökning Värdering av hur allvarliga svårigheterna är i förhållande till normaltillstånd
Vardagsbemötande 19 Förståelse Realistiska krav och förväntningar Struktur i vardagen Tydlig kommunikation Minska på tjatet Uppmuntra positivt beteende Ge direkt och tydlig feedback
Vardagsbemötande 20 Överse med smärre irriterande beteenden – välj dina krig! Förbered förändringar Förutse problemsituationer – planera! Bry dig inte om vad andra tycker - du känner ditt barn bäst!
Mål för stödinsatser 21 Begränsa symptomen och förhindra allvarliga konsekvenser av funktionsnedsättningen Få hjälp att förstå och hantera svårigheterna
Vad har visat sig verksamt? 22 Kombinerad behandling Läkemedelsbehandling Pedagogiska och psykosociala insatser för att leva med och hantera
Läkemedelsbehandling 23 Medel som förbättrar hjärnans impulsöverföring så att barnet får lättare att koncentrera sig och reglera aktivitetsnivån Ingen risk för beroende eller missbruk Viktigt att läkemedelsbehandlingen individualiseras Mer information se Läkemedelsverket Läkemedelsbehandling ska alltid kombineras med pedagogiska och psykosociala insatser
Föräldrastöd 24 Information i anslutning till diagnos Föräldrautbildning i grupp Rådgivning i vardagsangelägenheter Familjerådgivning
Information till barnet 25 Anpassad information om vad ADHD innebär och hur man kan hantera sin funktionsnedsättning
Information till övrig familj och nätverk 26 Syskon Mor- och farföräldrar Övrig släkt och vänner
Stöd i förskole-/skolsituationen 27 Information, utbildning och handledning till lärare Anpassning av undervisningen och miljön Specialpedagogiskt stöd Assistent/resursperson Liten grupp
Kognitivt stöd hjälpmedel i vardagen 28 Webbaserade tjänster och gratisprogram Mobiltelefonens olika funktioner En kalender som ger en bra översikt Enkla vardagsprodukter
Forskning pågår 29 Omega 3 - fettsyror Neurofeedback Koståtgärder – minska socker Var kritisk – fråga efter vetenskapliga belägg!
ADHD i vuxen ålder 30 ADHD växer inte bort men man kan lära sig leva med och hantera svårigheterna Viss ökad risk för psykiska och sociala problem men … En förstående och stödjande omgivning och positiva personlighetsdrag ger goda chanser att klara sig bra i samhället
Sammanfattning 31 ADHD är en vanlig funktionsnedsättning som ofta har ärftlig bakgrund Uppmärksamhetsproblem, bristande impulskontroll och aktivitetsreglering är det mest utmärkande Verksam behandling är läkemedel i kombination med pedagogiska och psykosociala insatser Omgivningens förståelse och bemötande spelar stor roll för barnets utveckling