Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006."— Presentationens avskrift:

1 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006

2 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 2 Prisextra Svanströms Örebro Kaffe & Pralin Fonus Juridik Always Swebus Valbo Sportcentrum City konferenscenter Djurens center Nercia Utbildning Följande Case finns i Casebanken Gavlegårdarna Lilla undret Arver bil Personalvetarna Top Nordic Bokningsbolaget ASA Transporter Industri & Skadesanering Myresjöhus Short Money Service

3 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 3 Case: Prisxtra Prisxtrabutiken är en lågkostnadsbutik och köper sina varor på det mest prissänkande sätt. Allt för att ge sina kunder ett lägsta pris. Kampanj i radio Prisxtra väljer att annonsera i radio därför konkurrensen är låg bland livsmedelsbutiker som går i reklamradion. Med en begränsad budget kan Prisxtra dominera i radiomediet. Resultat Prisxtra har märkt av en tydlig effekt av sin reklamkampanj som gått i radio, print och DR. Just radio har varit en stark bidragande orsak till att kampanjen har lyckats. Magnus Lundin på Prisxtra är väldigt nöjd med att ha använt sig av radio. Butikerna kommer självklart att fortsätta annonsera i radio. Prisxtra Magnus Lundin VD

4 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 4 Case: Svanströms Svanströms tillgodoser både företag och privatpersoner med kontorsprodukter, pappersvaror och datortillbehör. Kampanj i radio Svanströms vill även vända sig till privatpersoner och valde då ett nytt media för att locka till sig en ny typ av målgrupp. Ingen i branschen har tidigare använt sig av radio. Här fanns möjligheten för företaget att verkligen sticka ut. Resultat Svanströms har sedan kampanjen haft ett otroligt spring till sina butiker. Fler kunder, nya kunder och mer försäljning är effekterna av radiokampanjen. Framför har en yngre målgrupp börjat hitta till butikerna. Enligt marknadschefen Alexandra Sjöblom kommer Svanströms att fortsätta gå i radio. Svanströms Alexandra Sjöblom Marknadschef

5 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 5 Case: Örebro Kaffe & Pralin Örebro Kaffe & Pralin tillverkar och säljer franska praliner samt bakverk. Kampanj i radio Med hjälp av en radiokampanj i MIX Megapol har företaget byggt upp sitt varumärke under året. Butiken har använt radio ända från starten då butiken öppnades. Resultat Responsen har varit bra, många hör på radio varje dag och tar in informationen medvetet och omedvetet. Företagets ägare Maria Matsdotter är mycket nöjd. Örebro Kaffe & Pralin Maria Matsdotter Egenföretagare

6 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 6 Case: Fonus Juridik i Örebro Fonus har sedan 60 år bedrivit begravningsbyrå. Till denna verksamhet hör även service kring familjejuridik. Kampanj i radio Fonus har använt sig av MIX Megapol i Örebro för att lansera deras nya varumärke Fonus Juridik. Radioreklamen anspelade på familjerättsliga spörsmål tagna från den vardagliga vardagen, såsom samboavtal, testamente och äktenskapsförord. Resultat Ganska omedelbart efter den första radiokampanjen märkte Fonus en markant ökning av den typ av familjejuridik som företaget gjorde reklam för. Även närliggande juridiska ärenden fick en större efterfrågan. Fredrik Ericson på Fonus säger att erfarenheterna är därför goda och radio är ett intressant och prisvärt media. Fonus Juridik Fredrik Ericson Marknadsområdeschef

7 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 7 Case: Always Nya resmål tillsammans med låga priser och en fortsatt produktutveckling i samarbete med landets resebyråer, har medfört att Always per idag har omkring resenärer. Kampanj i radio Always har tidigare inte använt sig av radio, utan främst använt sig av annonser i morgonpress. De började att se om sin marknadsmix och var nyfikna på att testa om radio säljer. Resultat Always har tydligt sett att radiokampanjen fungerat genom antal besök på always.se och mängden inkommande samtal. Enligt Niklas Zhornartshuk är radio numera en del av deras marknadsföring. Always marknadsmix består idag av radioreklam i kombination, annonser i morgonpress, kvällspress och i vissa magasin. Always Niklas Zhornartshuk Marknadschef

8 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 8 Case: Swebus Swebus AB är Sveriges ledande bussbolag med närmare 9000 medarbetare, drygt 3000 bussar och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Kampanj i radio Swebus sökte ett antal sommarvikarier för sina busschaufförer. Swebus ville hitta människor som redan jobbar inom serviceyrken. Genom att använda sig av radio kunde man nå personer som lyssnar på radio på jobbet. Resultat Kampanjen blev mycket lyckad. Swebus tillsatte alla tjänster som sommarvikarier. Detta var inte enbart radios förtjänst utan mer en kombination av flera medier. Det funkade utmärkt att göra en rekryteringskampanj via radio och Swebus marknadschef Sonny Hedblom kan tänka sig att använda radio igen. Swebus Sonny Hedblom Marknadschef

9 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 9 Case: Valbo sportcentrum I Valbo sportcentrum finns en stor badanläggning med bassäng både inomhus och utomhus. Det finns även gym och skidspår i direkt anslutning till anläggningen. Kampanj i radio Valbo sportcentrum har använt radio i samband med 40-årsjubileet 2004, inför sommaren och i december. Syftet med kampanjerna var att popularisera badet och att sälja årskort. Resultat Kampanjarna i MIX Megapol har verkligen lyckats. Man har sålt 6 ggr fler årskort jämfört med året innan. Totalt i år har man ökat omsättningen med 400 procent. Valbo sportcentrum är mycket nöjda och kommer att använda sig av radio även i fortsättningen. Valbo Sportcentrum Per-Åke Thorsell Enhetschef

10 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 10 Case: City konferenscenter City konferenscenter är en anläggning med full konferensservice där ingenting saknas för en lyckad konferens, eller om det gäller ett mindre möte över dagen. Kampanj i radio City konferenscenter hade ett behov av att nå ut med sitt företagsnamn och sina produkter. Syftet med kampanjen var alltså att göra reklam för konferens- och restaurangverksamheten. Resultat Marknadskommunikationen via radio har fungerat väl och ägaren Catrin Bernhoft är positiv till att fortsätta med radioreklam. Catrin tror på ett återkommande budskap – då kommer ett företag att nå framgång. City Konferenscenter Catrin Bernhoft Ägare

11 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 11 Case: Djurens center Djurens center ligger i köpcentrumet Marieberg i Örebro. Butiken säljer tillbehör för våra husdjur som hund, katt, fåglar, fiskar och smådjur. Kampanj i radio Djurens Center behöver stärka sin profil Företaget har använt radio i sin profilannonsering Resultat Reklam via radio är en återkommande del butikens marknadsföring. Företagets butikschef Lars-Ove Lyckman anser att radio funkar bra och ger en bra effekt. Djurens Center Lars-Ove Lyckman Butikschef

12 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 12 Case: Nercia Utbildning Nercia Utbildning kompetensutvecklar medarbetare från såväl företag som offentliga verksamheter, inom områden som ledarskap, teknik, data och marknadsföring/ekonomi. Kampanj i radio Nercia har ett behov att nå ut till företag och organisationer och berätta om sina kurser. Företaget har använt radio vid försäljning av s k öppna kurser där innehåll, längd och datum är givet. Resultat Radio är det media som gett Nercia bäst resultat på konkret handling. Företaget har även provat Lokal-TV och tidningsannonser. Företagets VD Kent Norström är mycket nöjd och Nercia kommer att fortsätta med annonsering i radio. Nercia Utbildning Kent Norström VD

13 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 13 Case: Gavlegårdarna Gavlegårdarna äger och förvaltar över lägenheter i Gävle och omnejd. Kampanj i radio Gavlegårdarna gick ut med ett erbjudande till personer i åldern år om att bara behöva betala halva hyran under tre år. Gavlegårdarna använde sig enbart av radio. Resultat Anneli Nilsson, ansvarig på Gavlegårdarna, är mycket nöjd med utfallet. De hyrde ut över 50 lägenheter tack vare kampanjen i radio. Dessa lägenheter är normalt svåruthyrda objekt. Gavlegårdarna Anneli Nilsson ansvarig

14 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 14 Case: Lilla undret Lilla undret säljer leksaker för vuxna samt underkläder och presentartiklar. Kampanj i radio Lilla Undret behövde nå ut till fler personer och locka dem till butiken. Genom att välja en kampanj i radio ville butiken även försöka nå folk som bor lite utanför Eskilstuna. Resultat Resultatet av kampanjen har varit lyckad. Butiken har fått en hel del nya kunder. Framför allt har kännedomen om butiken ökat markant i Eskilstuna och omnejd. Lilla Undret Ingegerd Aspelin Ägare

15 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 15 Case: Arver bil Arver Bil marknadsför och säljer VW och Audi i Eskilstuna, Sala, Västerås, Strängnäs, Köping och Katrineholm. Kampanj i radio Arver Bil i Eskilstuna behöver marknadsföra sin bilförsäljning och service. De använder radio dagligen i sin marknads- kommunikation. Resultat Platschefen Thomas Lindroos anser att radio fungerar väl tillsammans med andra medier. Arver Bil kommer att fortsätta använda radio som marknadsföringskanal tillsammans med Internet och tidningar. Arver Bil Thomas Lindroos Platschef

16 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 16 Case: Personalvetarna Personalvetarna är en personalavdelning med 10 experter inom HR som delas av 200 företag. Kampanj i radio Personalvetarna har inte provat radio tidigare. Kampanjen var en test för att se om detta forum fungerar för att få fler kunder till företaget. Resultat Personalvetarnas VD Kristofer Palmblad är försiktigt optimistisk gällande effekten av radiokampanjen. En utvärdering håller på att göras och företaget är inte främmande för att använda sig av radio igen. Personalvetarna Kristofer Palmblad VD

17 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 17 Case: Top Nordic Top Nordic är nordens största IT-infrastrukturleverantör. Företaget täcker in allt från handel med hårdvara, mjukvara till service, installation, infrastruktur och eSHOP. Kampanj i radio Top Nordic ville med kampanjen i radio skapa kännedom om företaget. Målsättningen var även att skapa trafik till deras Showroom och hemsida. Resultat Besöksantalet till deras Showroom ökade med 12%. Unika besökare till hemsidan ökade med 14%. Försäljningen av datorer ökade med 34%. Top Nordic Ulrika F Pettersson Marknadskommunikation

18 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 18 Case: Bokningsbolaget Bokningsbolaget erbjuder alla typer av konferenstjänster under ett tak. Man hjälper företag med Kickoff, konferens, utbildning, konferensresa, jubileum, events, kongress mm. Kampanj i radio Målet med kampanjen var varumärkesuppbyggande. Bokningsbolaget har kontinuerligt under flera år använt sig av SBS Radio i sin marknads- kommunikation. Resultat Bokningsbolaget är mycket nöjda med sina kampanjer i radio. Marknadschefen Ingela Engblom anser att radiokampanjen har gjort bokningsbolaget betydligt mer kända. Bokningsbolaget Ingela Engblom Marknadschef

19 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 19 Case: ASA Transporter ASA Transporter är ett av de största transport- och budföretagen i Stockholm med ca 3000 kunder med varierande uppdrag. Kampanj i radio ASA Transporter har kört trafiksponsring i SBS Radios samtliga fem stationer i Stockholm, rullande omlott. Företaget har även kört vanliga annonsspottar. Resultat ASA Transporters VD Rolf Söder är mycket nöjd med satsningen på radioreklam. Företaget kommer fortsätta att använda sig av radioreklam. ASA Transporter Rolf Söder VD

20 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 20 Case: Industri & Skadesanering Industri & Skadesanering AB utför sanering av asbest, kemikalier, mögel, högtrycksrengöring, avloppsspolning, torkning, fuktskador mm Kampanj i radio Industri & Skadesanering har kört reklamspottar i radio under ett par års tid. Budskapet i reklamen är att tala om för kunderna vad de kan få hjälp med. Resultat Kampanjerna har gett en bra genomslagskraft. Sett över tiden har det gå bra, menar VD:n Mikael Södergren. Företaget har lagt ut alla radiospottar på sin hemsida där besökare kan få ta del av dem. Industri & Skadesanering Mikael Södergren VD

21 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 21 Case: Myresjöhus Myresjöhus är en husleverantör som ligger i frontlinjen vad gäller utveckling och design. Kampanj i radio Myresjöhus har kört radiospots i Mix Megapol och Vinyl. Reklamen bygger på husdrömmar. Resultat Myresjöhus är nöjda med kampanjen och har fått bra gensvar. Företaget är inte främmande för att köra fler kampanjer hos SBS radio i framtiden. Myresjöhus Anita Wagner Marknadsassistent

22 DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 22 Case: Short Money Services Short Money Services AB grundades 2005 och förmedlar små lån snabbt via mobilen eller Internet. Kampanj i radio Short Money Service är relativt nystartat och behövde snabbt öka sin kännedom. Tack vare sin snabbhet och möjlighet att förmedla deras budskap var radio rätt mediekanal för lanseringen. Resultat Lars Hallén är synnerligen nöjd med radiokampanjen. Det har varit idel positiva reaktioner från kunderna som har uppfattat reklamspråket både komiskt och informativt. Short Money Services Lars Hallén Marknadschef


Ladda ner ppt "DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006."

Liknande presentationer


Google-annonser