Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att vara konsument. En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att vara konsument. En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?"— Presentationens avskrift:

1 Att vara konsument

2 En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

3 Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. Sant falskt eller?

4 Du har alltid rätt till öppet köp på varor som du har köpt i en butik. Sant falskt eller?

5 Vad är egentligen ett avtal? Photo credit: Robert S. Donovan / Foter / Creative Co mmons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) Photo credit: KanalSL / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0) Photo credit: Some Pretty Things Photography / Foter / Creative Commons Attrib ution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Hans Olofsson / Foter / Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)

6 Vad är egentligen ett avtal?

7 Öppet köp

8 Vem har rätt? Susanne köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet utlovades tio dagars öppet köp. Hon var inte nöjd med hörlurarna utan gick tillbaka till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen de låg i. Susanne yrkade att få tillbaka det hon betalat för hörlurarna. Säljaren bestred kravet.

9 Garanti

10 Produktförsäkringar

11 Få koll på dina rättigheter! Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

12 Vad är ”fel”?

13 Reklamera fel och försening Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader I tid 2 mån

14 Fel på varan – vad kan man göra då? Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara

15 Vem har rätt? Amir köpte reservdelar till sin bil. Delarna var felaktiga. Han lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad han hade betalat. Amir ville även ha ersättning för den resa han fått göra när han lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det. Amir yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil). Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljnings- villkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

16 Vad är ”fel”?

17 Vem har rätt? David besökte en kväll en nattklubb. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för förvaringen. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Nattklubben bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt.

18 Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler Internet Telefon Postorder TV-shop Torghandel Gatuförsäljning E-post Hembesök Homeparty

19 När har man ångerrätt? Du ska meddela säljaren inom 14 dagar Du ska kunna bevisa att du har ångrat dig inom rätt tid Du vet väl om att ångerrätten kan avtalas bort?

20 E-handel

21 Var uppmärksam!

22 Råd, hjälp och information


Ladda ner ppt "Att vara konsument. En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?"

Liknande presentationer


Google-annonser