Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fastighetsutveckling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fastighetsutveckling"— Presentationens avskrift:

1 Fastighetsutveckling
Destination Bua Projektledare Ingela Armbro Arbetsgrupp 1 Grönområde Arbetsgrupp 2 Fastighetsutveckling Arbetsgrupp 3 Näringsliv/Turism Styrgrupp Ordförande P-E Wikström *) *) Kenneth Berntsson - v.ordf Jan Malmgren - Vbg Kommun Richard Jakberg – Cofactor AB

2 Arbetsgrupp Grönområdet
Besluts- och driftansvarig – Ingela Armbro Konsulter Ann-Sofie Kihlman/Bua Thom Olofsbacke/Bua Christina Wallin/Bua Susanna Almquist/Vbg Kommun Jenny Myrelid Gunnarsson/Bua Stefan Johansson/Bua Informerade via Facebook Anslagstavla

3 Fastighetsutveckling
Beslutsansvarig – Magnus Källström/Vbg Kommun Driftansvarig – Richard Jakberg/Cofactor AB Konsulter Johnny Gustavsson/Bua Torbjörn Wallgren/Bua ? Victoria Wiman/Bua Beryl Malmborg/Bua Calle Sjöberg/Bua Akke Zimdal Michael Pousette Informerade Molnet

4 Näringsliv/Turism Besluts- och driftansvarig – Ingela Armbro Konsulter
Oscar Albrektsson/ICA Sven Svennerud/Bua Jonas da Silva – Marknad Varberg Hans Lillhage - Marknad Varberg Erik Hellberg/Pålsonplåt Rune Davidsson/Bua Birgitta Sagdahl/Bua Hanna Maikvist/Bua Ulf Johansson/Fiskexporten Sven Lusensky/Bua Jonas Eriksson/Södra Cell Magnus Bengtsson/Ringhals Informerade Molnet

5 GoalPOST: Destination Bua Reviderad 130623
Övergripande Mål: Att skapa förutsättningar för utveckling av Bua Hamnområde inför 2020 P Position Outnyttjad kvm kommunägd mark i ett av Buas bästa läge Ökad turism genom husbilsbesökare, fritidsbåtar och cyklister. Minskad fiskenäring Brist på handel/service i Bua Hamn Brist på mötesplatser, upplevelser och aktiviteter i Bua Hamn Brist på tryggt och prisvärt boende i Bua Svagt nyföretagande i Bua Granne med Ringhals och Södra Cell Ökad inflyttning till Varbergs Kommun Brist på bra kommunikationer till Bua (cykelvägar, pendeltåg) Brist på regelbunden och specifik marknadsföring för Bua/Bua Hamn O Operativa Mål Skapa förutsättningar för B&B som kan erbjuda minst 5 bäddar 6v/år Skapa förutsättningar för upplevelsebaserade tjänster ex.havskräftsfiske Genomföra minst 3 studiebesök Genomföra markanvisningstävling och fastställa markanvisningsavtal Presentera ett koncept för besökare S Strategi Vi arbetar efter ”Agile” utvecklingsprocess, en flexibel och interaktiv metod som kräver engagemang och ansvarstagande från individer i respektive arbetsgrupp. SG är beslutsanvarig för projektet (tidplan, ekonomi och resultat). Projektledare är driftansvarig för projektet och ser till att jobbet blir gjort genom sk Goal POST T Taktik Kartlägga lämpliga lokaler, undersöka intressenter i Bua, undersöka regler/krav/ ekonomi för vandrarhem och B&B/ Näringsliv & Turism Undersöka och beskriva projektet havskräftsförädling. Ta reda på planering och lansering/Näringsliv & Turism Titta på andra förstklassiga marinor – Vad har dom? Lägga till , dra ifrån – Vad tycker vi?/Näringsliv & Turism Analysera webbenkät/Fastighetsutveckling. Utlysa markanvisningstävling Samla ihop möjligheter, paketera och marknadsföra Mätpunkter: 1-2; Vecka ; Vecka Vecka ; Vecka 21-42

6 GoalPOST: Grönområdet Reviderad 130626
Övergripande Mål: Att skapa ett välkomnande intryck och en mötesplats för besökare och boende P Position Ca 9000 kvm gräsäng som klipps var 7-10 dag under juli-augusti Ca 9000 kvm asfalterad yta med nersliten fastighet, nylagd cykelväg och upprensning som pågår Skandinaviska flaggor som välkomnar, nylagt stenparti med sjömärke, 10 båtkrukor med sommarblommor En gräsäng med möjlighet att skapa mötesplats med ytor för upplevelser och aktiviteter för såväl besökare som boende i Bua Hamn Brist på bra och välkomnande skyltning O Operativa Mål 1. P-platser för bilar utanför fastighet Snygg jämn baksida 2. Gärdsgård vid Arakullevägen och mot hamnen Grusade gångstigar på gräsäng 3. Belysning vid stenparti Bättre vägskyltar 7. Ren och snygg infart till fastigheten Stenmur vid infarten till fastigheten 9. Grillplatser., sittplatser och lekredskap på gräsängen Ommålad fastighet speciellt den blå partierna 11. Bra belysning kring och på fastigheten S Strategi Arbetsgruppen består av personer fr bygden och Varbergs Kommun. Arbetssättet präglas av öppenhet, kreativitet och innovativa idéer, som leder till möjliga insatser i demokratisk mening. Vi jobbar för att så mycket som möjligt bereda bygden möjlighet till delaktighet. Vi använder oss av ”Agile” utvecklingsprocess T Taktik 1. Tidplan från planeringskontoret angående P-platser /Ingela Tidplan från Serviceförvaltingen angående färdigställande av baksida/Ingela 3. Beställa arbetet med anläggande av gärdsgård/Ingela Klartecken från Gata/Hamn ang. grusning. Söka entreprenör/Ingela 5. Bortforslande av vita krukor mm/Stefan Konstruera, kostnadsberäkna och producera sjömärke och vägskyltar/Stefan 7. .Beställa arbetet med belysning /Stefan Kostnadsberäkna, beställa och placera grill-& sittplatser samt lekredskap /Jenny/Ann-Sofie 9.. Se till att serviceförvaltningen kontrollerar och justerar belysning/Ingela 10. Beställning av material och arbete till stenmuren (Låg prioritet) 11. Undersöka möjligheter till finansiering kr + moms Mätpunkter: 1-2,4,7,9 September 2013 ; 3. Augusti 2013; 5. Augusti 2013; 6. Mars-April 2014 ; 8. Juni 2014; ?

7 UTKAST1:1 Fastighetsutveckling (Boende mm) Övergripande Mål: Fastighetsutveckling med byggemenskaper efter definierade behov. P Position: A Tillgänglig mark som ägs av kommunen B Beslut taget att utveckla Bua med marken som central plats och motor C unik miljö och potential O Operativa delmål: Definiera målgrup och behovet utveckla och förankra konceptet hos brukarna och Kommunen Avtal med kommunen Genomföra byggantionen i etapper S Strategi: Genomförande genom byggemenskaper Politisk konsensus, Marknadsundersökning , Renodla partsförhållande, Tillskapa budget, Detaljplan T Taktik: Utveckla idé, och “smart”konceptet börja med trygghetsboende och bygg på med övriga behovdefinierade fastigheter, Utveckla en finansieringsmodell för olika faser I projektet Förankra hos KS, definiera avtalsparter ( Kommun, lokala företag) Marknadsundersökning, SWOT analys, enkäter, kontakter med lokala företag, koll översiktplan, m.m Planbesked Utveckla trygghetsboende, antal lägenheter, flexibla storlekar,hyresnivå upplåtelseform Starta byggemenskapen (juridisk form) Avtal dito Projektgenoförande genom separat projektplan, bygglov, projektering, upphandling avtal m.m..m.m.m. Mätpunkter 28/2 + 2 veckor + 2 veckor + 8 veckor +4 veckor + löpande med undersökningar och intresseanmälningar, + 12 veckor +20 veckor +24 veckor + 400 veckor 7

8 GoalPOST: Näringsliv/Turism 130604 Övergripande Mål:
Att skapa förutsättningar för övernattning, upplevelsebaserade tjänster, samarbete med aktörer inom näringslivet, ett koncept/varumärke och handel/service i Bua hamn. P Position Vi saknar övernattning för besökare och turister i Bua Vi har få upplevelsebaserade tjänster att erbjuda våra besökare i Bua hamn Vi saknar nätverk för företagare I Bua Vi saknar ett koncept som gör oss unika Vi har flera möjligheter att utveckla handel och service i Bua hamn Vi har en god grund för utökad marina Vi har en lättillgänglig hamn Stora ytor lediga för aktiviteter/verksamheter Etablerad husbilscamping O Operativa delmål Kartlagt möjligheter för vandrarhem och/eller B&B En översikt över vad vi kan erbjuda ”dagsturister/besökare” Ökad kunskap kring Bua Shellfisk och projektet ”havskräftsförädling Skapat en definition av ”Förstklassig marina” Skapat kontakt mellan Fiskhuset, Marinabaren, Bua Shellfish och Bua Fisk S Strategi Vi jobbar efter devisen ”Även en tusenmilafärd börjar med första steget” Vi delar upp ansvaret Hanna – Ingela – Rune Hanna Sven S Sven L Sven L – Birgitta Vi stämmer av via telefonmöten varannan vecka och träffas fysiskt när behov uppstår T Taktik Kartlägga lämpliga lokaler, undersöka intressenter i Bua, undersöka regler/krav/ ekonomi för vandrarhem och B&B Samla ihop möjligheter, paketera och marknadsföra Undersöka och beskriva projektet havskräftsförädling. Ta reda på planering och lansering Titta på andra förstklassiga marinor – Vad har dom? Lägga till , dra ifrån – Vad tycker vi? Kalla till möte, intervjua, skapa nätverk Mätpunkter: Telefonmöte tisdagar kl.19:00 med start den 18/6. Samtliga delmål ska vara uppfyllda senast


Ladda ner ppt "Fastighetsutveckling"

Liknande presentationer


Google-annonser