Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."— Presentationens avskrift:

1 ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Vad jobbade vi med träff 1? ➻ ➻ Vad är stress? ➻ ➻ Ska jag förändra eller acceptera? ➻ ➻ Att undvika tankar och känslor ➻ ➻ Tänkandet kan skapa lidande ➻ ➻ Medveten närvaro ➻ ➻ Öva hemma 2 Träff 1

3 Veckans tanke träff 1 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard ( ) 3

4 Vad jobbade vi med träff 2? ➻ ➻ Repetition av träff 1 ➻ ➻ Genomgång av övningar hemma ➻ ➻ Livskompassen ➻ ➻ Hinder ➻ ➻ Språk, tankar, känslor och regler som hinder ➻ ➻ Öva hemma 4 Träff 2

5 Veckans tanke träff 2 ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll,

6 6:1 1. Medveten närvaroMax poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka. Max 10 poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande. Max 5 poäng (om 5 dagar/v, 4 poäng om 4 dagar/v osv) 2. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) Hur mycket har du övat under 2 veckor?

7 3. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) 4. Din LivskompassMax 4 poäng Fortsätt fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s-Eye två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) Totalt max 27 poäng 6:2 Fortsättning av Hur mycket har du övat

8 7 Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig?

9 8:1 NamnCD (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion (max 4 p) Livskomp (max 4 p) Totalt (max 27 p) Deltagare 1 Övat hemma

10 8:2 NamnCD (max 10 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Motion (max 4 p) Livskomp (max 4 p) Totalt (max 27 p) Deltagare 1 Övat hemma

11 Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva 9

12 Träff 3 - Översikt 10 ➻ ➻ Repetition av träff 1 och 2 (klart) ➻ ➻ Genomgång av övningar hemma (klart) ➻ ➻ Att leva enligt sin Livskompass - Kolla sin Livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? ➻ ➻ Identifiera livsriktningar med ”livsriktningskort” - Välja kort man gillar - Identifiera vad man vill ha mer av i livet - Undersöka vad konkret göra för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv. - Kartlägga hinder och hitta strategier att hantera dem ➻ ➻ Hur vårt tänkandet kan skapa lidande & stress ➻ ➻ Öva hemma

13 Din Livskompass senaste veckan 11 Skaffa en nära relation Skapa sammanhållning i familjen Hela tiden lära mer Bidra till något viktigt Se till att ha roligt på jobbet Regelbunden träning Bra och varierad mat Tillräckligt med sömn Regelbunden sex Hem att trivas i Leva fullt ut, t ex bada Vara i naturen Roligt tillsammans med vänner

14 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? 12 ➻ ➻ Väg in både: kvantitet (hur mycket/mängd) & kvalitet (hur vitalt/starkt) ➻ ➻ Pappersversion eller digital, på

15 13 Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?

16 Se upp så att du inte går på blåsningen som kan kosta dig livet! ➻ ➻ Bara jag … xxx så … xxx ➻ ➻ Lösning: Du är framme! Njut, dansa och upplev … Bracket = bransch (t ex sälja försäkringar) Hoax = lurendrejeri, bluff 14

17 Rocky om målet eller vägen X

18 En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen. 15

19 Livsriktningar är som ett hus … Vad vill du ha för hus? ➻ ➻ Det finns inga livsriktningar (engelskans values) som är rätt eller fel. ➻ ➻ Det handlar inte om att ”hitta vad man vill egentligen, innerst inne”, det handlar om att helt fritt välja vad man vill sträva mot. Lite som välja hur man vill att ens eget ”livsriktningshus” ska se ut. ➻ ➻ Man kan alltid ändra sig och välja ett helt nytt ”livsriktningshus”, eller bygga om det, eller bygga till det utifrån vad man vill just nu i livet. 16

20 Livsriktningar är som ett hus … Vad väljer du för hus? 17

21 Vad är skillnaden mellan Livsriktning & Mål? ➻ ➻ En livsriktning (engelskans value) är som en fyr, något man kan sträva mot, och något som aldrig blir klart. ➻ ➻ Ett mål är något man kan uppnå och till exempel bocka av på en lista. ➻ ➻ Nu ska vi köra lite frågesport. 18

22 En sund balans mellan livsriktningar och mål X Två grupper som bestiger ett berg …

23 19 Det smarta med livsriktningar och handlingar Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Det är smart att lägga vår energi på att förändra det vi har kontroll över. Jag har INTE full kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Det är jag som styr bussen!

24 Mina livsriktningar 20

25 21 RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta HÄLSA LivsriktningSteg jag vill ta

26 Välja kort för livsriktningar 1.Välj vilket av de fyra områdena på din Livskompass som du vill börja med. 2.Välj två kort som du gillar per område. Lägg ut på din Livskompass. Det går också bra att använda ett kort man gillar för fler områden än ett. 3.Ta ett tomt livsriktningskort och skriv något på detta själv. Placera ett självskrivet kort på vart och ett av de fyra områdena i din Livskompass. 4.När du är klar finns det totalt 3 kort vid vart och ett av de fyra områdena på din Livskompass. 22

27 Du som berättar 1.Välj ett kort som du gillar. 2.Berätta för den som lyssnar: a)”Detta är viktigt för mig för att …” b)Ge ett konkret exempel på hur detta kommit till uttryck i ditt liv i det förflutna. c)Ge ett exempel på hur du konkret vill att detta ska komma till uttryck i ditt liv i framtiden. 3.Upprepa med ett kort per område. Fortsätt med ytterligare kort per område om du hinner. 23 Att berätta om sina livsriktningar Du som lyssnar 1.Ha ögonkontakt. 2. Var närvarande, lyssna med vidöppna öron/ögon. 3.Om den som berättar är abstrakt, be om konkreta exempel. 4.Inga övriga frågor eller kommentarer. 5.Tacka den som berättar när han/hon är klar med ett kort.

28 28 KortExempel på hur detta kommit till uttryck Exempel hur jag vill uttrycka framöver Arbete/utbildning Hälsa Fritid Relationer

29 Du som berättar 1.Välj ett kort som du gillar. 2.Berätta för den som lyssnar: a)”Detta är viktigt för mig för att …” b)Ge ett konkret exempel på hur detta kommit till uttryck i ditt liv i det förflutna. c)Ge ett exempel på hur du konkret vill att detta ska komma till uttryck i ditt liv i framtiden. 3.Upprepa med ett kort per område. Fortsätt med ytterligare kort per område om du hinner. 25 Att berätta om sina livsriktningar Du som lyssnar 1.Ha ögonkontakt. 2. Var närvarande, lyssna med vidöppna öron/ögon. 3.Om den som berättar är abstrakt, be om konkreta exempel. 4.Inga övriga frågor eller kommentarer. 5.Tacka den som berättar när han/hon är klar med ett kort.

30 26 RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta HÄLSA LivsriktningSteg jag vill ta

31 Min livsriktning tills nästa träff 27 ?


Ladda ner ppt "ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim. www.livskompass.se Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare."

Liknande presentationer


Google-annonser