Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1."— Presentationens avskrift:

1 ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim, Ditt namn & kollegans namn kursledare 1

2 Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? 2

3 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 2. Björnen - fäll ner överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3. Apan 3. Apan - kupa händerna, sträck in händerna mellan benen, skopa upp energi, lyft upp nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, som att ge en gåva De fem djuren - En Qi Gong övning 3

4 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen - böj armarna bakåt, ryggen bakåt, släpp ner vingarna bakom dig, gå i en cirkel tills du kommer upp framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop. De fem djuren - fortsättning 4

5 Förra veckans tanke ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll,

6 Träff 1  Kim  Bip-bionk  De fem djuren.  Livskompassen.  Gå på 90-årskalas 6

7 Träff 2  De fem djuren  Repetition av träff 1  Genomgång av öva mellan träffarna  Livskompassen Paus  Ljudbollen  Balans och livsutrymme  Ta steg mot det jag tycker är viktigt  Planera att öva mellan träffarna 7

8 Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( ) 8

9 Hur mycket har du övat mellan träffarna? 1. Medveten närvaro1 p per gång Prova på att lyssna på skivan. 2. Livskompassen 4 Poäng Fortsätta att fylla i min livskompass Max 4 poäng (2 poäng/vecka) 3. Skolan och andra aktiviteter 4 Poäng Delta i skolverksamheten och de andra schemalagda aktiviteterna Max 4 poäng (bedöm själv vilken poäng du ger dig, 1 - 4, 4 = varit med på allt). 3. Vem var jag när jag övade? Presterande Petra, undvikande Ulrik eller närvarande Nina? 9

10 Övat mellan träffarna NamnCD (max 7 p) Livskompass (max 5 p) Skola och motion (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra Undvikande Ulrika Närvarande Nina 10

11 Övat mellan träffarna NamnCD (max 7 p) Livskompass (max 2 p) Skola och motion (max 5 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra Undvikande Ulrika Närvarande Nina Totalt Håkan423 Både P.P & N.N 9 Fredrik714N.N12 11

12 Ge tjattret i din hjärna ett namn, vad heter din ’tjattrande apa’? 12

13 11 Livskompassen 13

14 Relationer - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning. Området relationer kan t ex innehålla:  Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen.  Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son /dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa relationer om du vore ditt perfekta jag.  Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskapsförhållande. 14

15 Fritid - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området fritid kan t ex innehålla:  Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter.  Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll?  Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig? 15

16 Arbete/utbildning - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området arbete/utbildning kan t ex innehålla:  Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut?  Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget? 16

17 Hälsa - Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området hälsa kan t ex innehålla:  Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat. 17

18 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer • Älskande partner •Frihet/utveckling •Närhet tillsammans •Roligt tillsammans Familjerelationer •RakSkapa trygghet • och ärlig kommunikation •Sammanhållning Vänner/socialt liv •Kontakt, stöd, förtroende •Roligt tillsammans Fritidsaktiviteter •Umgås med vänner •Variera mig •Slappa •Egen tid, andlighet •Medveten närvaro •Bo där jag trivs. •Leva fullt ut, bada •Samhällsengagemang • Skapa en bättre värld •Vänliga gester •Tycka till om saker ARBETE/UTBILDNING Arbete • Förändra världen •Välbetalt, stimulerande •Kul kollegor, resor •Hela tiden lära mer •Resor, undervisa Utbildning •Lära mer hela tiden •Bli visare •Ha kul med klasskompisarma HÄLSA • Bra och varierad mat •Tillräckligt med sömn •Regelbunden träning •Regelbunden sex •Regelbunden beröring •Hålla mig ren och fräsch 18

19 Mål och riktning Få jobb som förskolelärare Komma in på utbildning Ha ett stimulerande och roligt jobb där jag hjälper andra i sin utveckling. Fixa G i alla ämnen

20 Paus? 20

21 Ljudbollen  Skapa en ljudboll. Den har både storlek och ljud.  Skicka i väg ljudbollen, nästa tar emot ljudbollen som den skickades i väg.  Skapa en ny ljudboll och skicka i väg till din granne.  Vad fick du för tankar under övningen? 21

22 11 Din livskompass senaste veckan Hålla kontakt med en vuxen som är viktig för mig Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med andra Vara ute Leva fullt ut, hitta på kul saker Skapa trevligt där jag bor Regelbunden sex Tillräckligt med sömn Regelbunden träning Se till att ha roligt medan jag är på SiS Bidra till något viktigt Hela tiden lära mer 22

23 Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) & Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?) 23

24 Vad har vi undersökt idag? - summering 24

25 Hinder  Vi kommer att prata mer om det nästa vecka.  Om olika sätt att hantera hinder. 25

26 Att arbeta med till nästa träff Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätta lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro 2. Fortsätta att arbeta med livskompassen. 3. Ta steg i min livsriktning. Ta hand om min kropp 4. Ta hand om min kropp ~ Vem är jag när jag övar ? ~ ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico 26

27 Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag?  Ta steg för att det är viktigt för mig.  Vad kan jag göra redan idag?  Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt?  Gör jag det för min egen skull?  Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder.  Planera steg att ta under veckan som kommer. 27

28 1. a) CD Medveten närvaro Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 28

29 1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla 1. b) Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag:  När jag duschar  När jag knyter skorna  När jag går till/från matsalen matsalen  När jag borstar tänderna  När jag motionerar  När jag pratar med någon  När jag äter frukost  När jag tvättar händerna  När jag lägger mig 29

30 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra?.

31 . Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye 3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 31

32 4. Ta hand om min kropp Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 32

33 Veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard ( ) 33

34 Lycka till! 34

35 Planering av att öva mellan träffarna 35

36 11 Livskompassen 36

37 11 Livskompassen 37

38 11 Livskompassen 38

39 11 Livskompassen 39

40 11 Livskompassen 40

41 11 Livskompassen RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning 41

42 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra?. 42

43 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Relationer. Fritid Hälsa. 43

44 Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig. LivsriktningHandlingarHinder Acceptera eller förändra? Arbete/Skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Göra läxan i 30 minuter. Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att han/hon inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Fritid Träna på gym. Ge mig själv det utrymme jag behöver. Fråga min kontaktperson om vi kan träna på gymmet tillsammans. Att det är svårt att få tillgång till gymmet och tid med kontaktpersonen. Acceptera oavsett om svaret blir ja eller nej. 44


Ladda ner ppt "ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim, www.livskompass.se Ditt namn & kollegans namn kursledare 1."

Liknande presentationer


Google-annonser