Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter Mats Wahlqvist, kursledare Klinisk handledning av medicine studerande – pedagogiska aspekter, MedPed.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter Mats Wahlqvist, kursledare Klinisk handledning av medicine studerande – pedagogiska aspekter, MedPed."— Presentationens avskrift:

1 AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter Mats Wahlqvist, kursledare Klinisk handledning av medicine studerande – pedagogiska aspekter, MedPed Marie Walther, kursledare TYK, Tidig yrkeskontakt, MedPed Kerstin Leander, kursledare Konsultationskunskap, MedPed Studierektorsdag SU Villa Belparc 18 maj 2011

2 1Professionell utveckling (PU) i läkarprogrammet och handledning Mats Wahlqvist 2 TYK-handledning Marie Walther 3 Om feedback i grundutbildningen - Kerstin Leander 4 Kurs i klinisk handledning – Mats Wahlqvist

3 Utbildningar för kliniska handledare i Läkarutbildningen olika specialiteter Målgrupp: Tidiga ST-läkare, specialister Några intresserade AT läk Handledning av TYK-studenter: Tidig yrkeskontakt Från vt -12 åtagande under en termin i klinisk verksamhet 2 dagars förberedelse, 3 praktikdagar med studenter, ½ uppföljningsdag Klinisk handledning av medicine studerande 5 hp. 1g/ termin 18 platser dagar, hänger samman. Rapport och fördjupningsarbete Ökande handledningserfarenhet Målgrupp: Samtliga kliniska amanuenser ST-läkare, specialister, särskilt handlednings intresserade AT- läkare Kurs- och ämnesspecifik handledarutbildning Konsultationskunskap: Feedback Handledning i allmänmedicin Handledningsmetodik inom ST-läkarutbildningen feedback, gruppdynamik Målgrupp: ST-läkare, specialister Mats Marie Kerstin

4 Läkartidningen 23 mars 2011, nr 12, sid 669

5 Grupp: fem processledare för PU Ledarförmåga och samarbete Liisa Carlzon Kommunikativ förmåga och självreflektion Mats Wahlqvist Etiskt förhållningssätt Anders Ågård Mänskliga rättigheter och genus Elisabet Lönnermark Vetenskapligt kritiskt förhållningssätt Katarina Jood

6 PU-ledarnas uppdrag -rapportera till programkommittén -överordnat ansvar för att genomföra handlingsplanen för förbättrad professionell utveckling -skapa en progression av studentens lärande av PU -rådgivande, samordnande och fortbildande resurs för kursledningar

7 Handlingsplan för professionell utveckling 1Inför definierade PU-mål för läkarprogrammet 2Skapa en progression av PU genom programmet 3Förbättra examinationen av PU 4Involvera äldre studenter och yngre doktorer 5Samordnande grupp: fem processledare för PU projekt

8 Aktuellt läge maj 2011 Den nya PU-ledargruppen är igång Vi har arbetat ihop oss kring en gemensam PU-plattform Startat med att definiera programmålen för PU

9 1. Inför definierade och Bologna- anpassade kompetensmål för PU:s fem kärnområden 4 maj 2011: Programkommittén uppdaterar läkarprogrammets utbildningsplan Bilaga med program-lärandemål för PU:s fem kärnområden

10 2. Skapa en progression av professionell utveckling genom läkarprogrammet, termin T 1 T 2 T 3 T4 T 5 T 6 T 7 T 8 T 9 T 10 T 11 GRUNDNIVÅ AVANCERAD NIVÅ ökad komplexitet ökat inslag av självständighet Ledarförmåga och samarbete Kommunikativ förmåga och självreflektion Etiskt förhållningssätt Mänskliga rättigheter och genus Vetenskapligt kritiskt förhållningssätt

11 T 1 T 2 T 3 T4 T 5 T 6 T 7 T 8 T 9 T 10 T 11 GRUNDNIVÅ Kommunikativ förmåga och självreflektion AVANCERAD NIVÅ ökad komplexitet ökad självständighet

12

13 DAG 1DAG 2 Praktikarbete: kollega- handledning Rapport: reflektion, litteratur- anknytning Fördjupnings- uppgift om PU DAG 5DAG 6 Kurs i klinisk handledning med stud 5 hp, höst -11 Studenternas perspektiv Egna handlednings erfarenheter Pedagogiska modeller Feedback Grupparbeten och övningar kring egna autentiska handlednings situationer Uppföljning av praktikarbeten Fördjupnings- uppgift, PU- seminarier: - Kommunikativ förmåga och självreflektion - Ledarförmåga och samarbete - Etiskt förhållningssätt - Mänskliga rättigheter och genus - Vetenskapligt kritiskt förhållningssätt 22 sep 23 sep 7 dec8 dec DAG 3 DAG 4 19 okt9 nov Flexibla praktikdagar

14 Översikt för kompetensutveckling och pedagogiska kurser vid GU och Sahlgrenska akademin Webadress till Klinisk handledning 5 hp. Sista anmälningsdag 25 aug 2011 Mycket lämplig kurs för kliniska amanuenser och handledare som vill lära sig mer om handledning av studenter i den egna verksamheten. Klinisk handledning av medicine studerande – pedagogiska aspekter 5 hp har 18 kursplatser. Välkommen med din anmälan!


Ladda ner ppt "AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter Mats Wahlqvist, kursledare Klinisk handledning av medicine studerande – pedagogiska aspekter, MedPed."

Liknande presentationer


Google-annonser