Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski"— Presentationens avskrift:

1 Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski

2 Agenda •Administratörsroller i Quality Center •Optimera administratörsarbetet •Hantera workflowanpassningar smart

3 Administration i QC •Två administratörsroller, två applikationer: •Site Administrator -> Site Administration •Project Administrator -> Customize

4 Site Administrator = Project Administrator? Vad kan skälen vara till att centralisera rollen Project Admin? •Fåtal användare och projekt •Gott om centrala resurser •Liten kunskap i organisationen •Effektivare anpassningar – färre fel •Behov av gemensamma processer och arbetssätt

5 Nackdelar med centralisering •Kan bli tungrott och långsamt •Större krav på formalisering av beställning av anpassningar •Centrala administratörer får lägga mycket tid på rutinuppgifter •Stort personberoende?

6 Hur hitta en medelväg? Vad kan decentraliseras och vad bör göras centralt? •Användaradministration? •Användargrupper? •Fält och listor? • regler, notifiering, kravtyper, risk? •Workflow?

7 Ny administratörsgrupp? •TDAdmin får göra allt – kanske behövs en ProjectAdmin? •Lite omständigare att skapa nya projekt om du inte kan skapa projektadministratörer från Site Administration

8 1 projekt = 1 applikation? •Varje QC-projekt har sin egen uppsättning av fält, listor, grupper, workflowkod etc •I själva verket kan varje projekt ses som en egen applikation •Om du har 200 projekt så har du 200 separata applikationer att underhålla •Än så länge har QC inget stöd för att dela kod och anpassningar mellan projekt

9 Många projekt – mycket jobb vid små förändringar? •Lägga till ett nytt fält i samtliga projekt •Byta namn på ett status •Ändra på en användargrupps behörighet •Lägga till ny funktionalitet Har man hundratals projekt kan det ta dagar… Hur kul är det?

10 Vad kan man göra? •Använd ett mallprojekt! •… men mallen kommer att förändras… •Använd script för att administrera •Kräver kunskap om OTA API •Använd programmerare, gå på kurs, ta in konsulthjälp

11 Workflow – den stora huvudvärken? •QC behöver anpassas efter era processer •Lägg till – eller blockera - funktionalitet •Gör livet lättare för användarna •Workflow + OTA API ger full kontroll!

12 Vad kan man göra med workflow? •Defaultvärden •Göm eller gråa ut menyval, knappar, fält •Ändra på standardfunktionalitet •Göra fält dynamiskt obligatoriska •Skicka •Anpassa säkerheten •Skapa egna rapporter •Egen loggningsfunktionalitet

13 En enda projektdatabas? •Det innebär betydligt mindre administration •Lätt att implementera företagsprocesser, lätt att skapa rapporter •Kan vara den bästa lösningen i en liten installation, eller där man har få och nära integrerade projekt/produkter

14 Problem med enprojektsmodellen •Prestanda •Alla ägg i en korg - vad händer vid restore? •Låg flexibilitet – få anpassningar •Vad händer vid uppgraderingar?

15 Arbeta på tvären •Projekten kan dela workflowkod redan idag! •Det blir enkelt att uppdatera företagets processer •Stor flexibilitet •Mer arbete initialt leder till mindre underhåll på sikt

16 Workflow wrappers Inkluderande kod Inkluderad kod

17 Är det värt besväret?  Varje förändring kan delas av alla projekt omedelbart  Buggar rättas på ett enda ställe  Dyra ändringar kan löna sig om många kan använda dem  Administrationen kan minimeras

18 •Validate - 65 konsulter i Stockholm, Göteborg, Lund, Helsingfors och Oslo •Specialiserade på test och testverktyg •Vinnare av HP Software Channel Alliance Award 2007 för Sverige •Vi kan hjälpa er! •Vi har en kurs i Quality Center Scripting

19 Frågor?


Ladda ner ppt "Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski"

Liknande presentationer


Google-annonser