Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna 2006-10-25.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna 2006-10-25."— Presentationens avskrift:

1 Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna

2 Allt fler blir publicister ➲ Alla som har en webbplats eller ett intranät ➲ Allt fler medarbetare ● ”Informationsägare” ● Webmaster bottleneck ● Ger helt nya möjligheter ● Hur motivera folk? ● Hur styra? ● Cms/publiceringsverktyg ● Löser inte problemen av sig själva

3 Vad vill era besökare ha? ➲...vet ni inte det så misslyckas ni ➲ Utgå från surfarens mål, och anpassa er information därefter ➲...sedan kan ni ”sälja in” något extra ➲ Försök se er webbplats ”utifrån” ➲ Folk vill ofta ha konkreta besked ➲ De utgår från sina behov, inte vad ni tycker är viktigt

4 Det är sällan värt besväret ➲ Folk är normalt på fel webbsida ● De kollar snabbt och drar sedan vidare ● 8-10 sekunder ➲ När man surfar är man otålig ➲ ”Folk får väl anstränga sig lite” ➲ ”Tvinga mig inte att tänka”

5 Vanliga brister i webbinfo ➲ Informationen saknas ● Det är fel information som är publicerad ➲ Informationen går inte att hitta ➲ Informationen är obegriplig eller avskräckande ➲ Strukturen är byggd ”inifrån”

6 Anpassa information till nätet ➲ Folk läser inte, de skumläser ● Ta reda på vad de letar efter ● Lyft fram det ● Olika sätt att lyfta fram information ● Inledande sammanfattning ● Faktarutor ● Fetstil ● Mellanrubriker ● Listor ● Blankrader ● Nytt stycke för varje ny upplysning

7 Rubriker, rubriker, rubriker ➲ Rubrikerna blir mycket viktigare ●...eftersom de fungerar som länkar ➲ Rubrikerna måste stå för sig själva ● De har inte längre stöd av en massa annat ➲ Land Rover-rubriker, inte Ferrari- rubriker

8 Nya läsare ➲ Många av läsarna har helt andra kunskaper och attityder ➲ Texterna behöver ofta kompletteras ➲ Vilka kunskaper förutsätter ni? ➲ Vilka attityder? ➲ Texterna ligger kvar länge på nätet

9 Att skriva för nätet ➲ Det viktigaste först ➲ Skriv kort ● Jobbigt att läsa på bildskärm ●...och otrevligt ➲ Hitta kärnan: vad är viktigast? ➲ Titta på varje sida, varje ord, varje upplysning: kan jag ta bort detta? ➲ Onödiga tumregler ● Hälften bort ● Max en eller två skärmbilder

10 Skippa reklamsnacket ➲ Folk läser mer kritiskt på nätet ●...de måste ● Det är mycket lätt att tappa trovärdigheten ➲ Reklam ökar läsmotståndet ➲ Det låter som reklam även om ni vet att det är sant

11 Bilder på nätet ➲ Spelar en annan roll än på papper ➲ På papper tittar folk först på bilden ➲ På nätet är det tvärtom ➲ Kraven på bilder är högre på nätet ● Förminska dem ● Beskär ➲ Nätbilder kan ge utmärkt information ➲ Kan göra det lättare att hitta ➲ Animationer kan förklara

12 Testa om era grejor fungerar ➲ Begriper folk era texter? ➲ Hittar de vad de letar efter? ➲ Klarar de att beställa/boka...? ➲ Folk är olika ➲ Testa med användare

13 Arbeta med användbarhet ➲ Tänk på användbarhet tidigt ● Gärna fortlöpande ● Det är billigare att ändra tidigt ➲ Ställ tydliga krav på användbarhet ➲ Ni kan mycket själva ➲...även om konsulter kan göra nytta

14 Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna


Ladda ner ppt "Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna 2006-10-25."

Liknande presentationer


Google-annonser