Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar."— Presentationens avskrift:

1 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar

2 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Agenda Omvärlden och Norden/ Sveriges alkoholpolitik inom EU Syftet och balansgången Systembolaget i framtiden

3 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Olika nivåer av alkoholkonsumtion i världen The Lancet, Juni 2009

4 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Alkoholkonsumtion i Europa Källa: WHO

5 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Alkohol har många skadeverkningar •Sjukdomar – de fem största •Missbrukssjukdomar •Olycksfall och skador •Skrumplever •Hjärtsjukdom •Cancer •Sociala •Sjukfrånvaro/produktivitet •Våld •Fosterskador •Familjeproblem Summering från The Lancet 2009

6 Systembolaget gör nytta Fri försäljning av alkohol skulle innebära •Antalet sjukdagar skulle öka med ungefär 11 miljoner per år •Forskare uppskattar att ålderskontrollen skulle bli sämre •Antalet misshandelsfall skulle öka med ungefär om året •Forskare beräknar att alkoholkonsumtionen skulle öka med ca 37 % •Antalet alkoholrelaterade dödsfall skulle öka med ungefär per år Harold Holder, Prevention Research Center, Pacific Institute for Research and Evaluation, Berkeley, CA, USA IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010

7 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Vårt uppdrag från riksdagen Systembolaget finns till av en enda anledning: De alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse

8 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Därför att…...utan vinstmaximering finns ingen anledning att sälja till dem som är under 20 år...utan vinstmaximering finns ingen anledning att försöka få kunderna att köpa mer än vad de tänkt sig

9 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Hur vi skiljer oss från annan handel •Begränsat antal butiker •Reglerade öppettider •Ej marknadsföring •Ingen merförsäljning •Ansvarsfull försäljning & exponering av varorna •Försäljningsregler; •Ålderskontroll •Langning •Märkbart berusade.

10 Opinionsindex – stödet för Systembolaget ökar IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010

11 För femte året i rad har kundernas nöjdhet med Systembolaget ökat IVA Näringslivsråd frukostseminarium 16 december 2010

12 NKI per företag Systembolaget står sig bra mot aktörer i andra branscher IVA Näringslivsråd frukostseminarium 16 december 2010

13 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Vår vision: Ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada

14 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Vår affärsidé: Att med ansvar och bästa service sälja alkoholdrycker och ge kunskap om alkohol och hälsa

15 Systembolagets strategiska plan 2013 Våra värderingar: Omtanke, kunskap och inspiration VI LOVAR ATT Huvudinriktning 2013 Vi ska aktivt bidra till att förverkliga n folkhälsoinriktad alkoholpolitik och ha ett starkt folkligt stöd. Vi ska genom delaktighet utveckla ett erbjudande i framkant och bjuda in till dialog om alkohol och hälsa. Vi ska ha kompetenta och engagerade medarbetare och ledare som utför och kommunicerar vårt uppdrag. Vi ska vara transparenta och professionella och i dialog med leverantörerna möta kundernas förväntningar. Vi ska vara hållbara och kostnadseffektiva i alla processer och beslut. 1. Du alltid ska känna dig välkommen. 2. Du alltid ska kunna lära dig något hos oss. 3. Du alltid ska kunna lita på att vi säljer med ansvar. AFFÄRSIDÈ – Att med ansvar och bästa service sälja alkoholdrycker och ge kunskap om alkohol och hälsa Så här ska vi uppfattas: Systembolaget erbjuder bästa service och socialt ansvar i balans. IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010

16 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december Maximera distribution Rationalisera produktion Optimera organisation Kundcentrering Från produktfokus till kundfokus Hög efterfråganRationalisering ochMogna marknaderHyperfragmentering MassmarknadsföringproduktionseffektivitetLåga marginalerFrån produktfokus Maximera produktion SegmenteringLogistik/administrativtill kundfokus och distributionrationaliseringMaximera värdet av kunden

17 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Trender i omvärlden •Att bry sig om sin hälsa •Att göra gott •Att söka efter det äkta •Att jag i fokus •Att lyxa till det •Att uppleva •Att det ska vara bekvämt •Att alkohol påverkar hälsan

18 Våra mötesplatser •Butiken •Hemsidan (inkl. beställning) •Kundtjänst IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010

19 Vi ska vidareutveckla och stärka Systembolagets position med Alkohol och Hälsa som utgångspunkt •profilerar det unika med Systembolaget i vårt sätt att arbeta och kommunicera. •själva lär oss ännu mer om alkoholfrågan och hur våra produkter påverkar hälsan •utifrån kundens perspektiv finner effektiva sätt att föra dialog om alkohol och hälsa.

20 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Det goda kundmötet Bra kundservice och ansvarsfull försäljning går hand i hand •Att med bästa service förmedla kunskap och sälja med ansvar •Inspiration och kunskap för ökad medvetenhet – förutsättning för en mer hälsosam alkoholkonsumtion

21 IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Utredningens förslag presenteras idag DN-artikel den 17 november 2010: - Betydligt vidare än s.k. gårdsförsäljning - Inte krav på svenska eller egenproducerade produkter - Inte krav på försäljning på tillverkningsstället - ”Gårdsförsäljaren” ska vara tillverkare av alkoholdrycker i Sverige eller utomlands - Detaljhandel tillsammans med upplevelsetjänst mot betalning - Sprit, vin och starköl - Begränsningar för inköp (antal flaskor) och för försäljning (liter)


Ladda ner ppt "IVA Näringslivsråd, frukostseminarium 16 december 2010 Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar."

Liknande presentationer


Google-annonser