Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Assessment of Motor and Process Skills. Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) •En observationsbedömning •Används för att mäta kvaliteten på ADL-utförandet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Assessment of Motor and Process Skills. Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) •En observationsbedömning •Används för att mäta kvaliteten på ADL-utförandet."— Presentationens avskrift:

1 Assessment of Motor and Process Skills

2 Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) •En observationsbedömning •Används för att mäta kvaliteten på ADL-utförandet •Standardiserad på över klienter internationellt

3 En AMPS-bedömning •Börjar med en intervju för att utröna vilka uppgifter som är välkända och relevanta •Det finns 85 standardiserade uppgifter i AMPS, med svårighetsgrader från lätta till svåra •Inkluderar observation av minst två valda ADL-uppgifter

4 Standardisering av uppgifter •Varje uppgift inkluderar : •Specifika kriterier som måste uppfyllas för att bibehålla standardiseringen •Flexibla alternativ som tillåter klient-centrerade sätt att utföra

5 •Huvudsyfte: •Göra iordning en kanna kokt eller bryggt kaffe eller te •Hälla upp i koppar •Servera med en behållare mjölk eller grädde vid en bänk eller ett bord Uppgift A-3. Kanna kaffe eller te – en eller två personer

6 •Specifika kriterier: •Måste hälla kaffet eller téet i koppar •Måste servera med en behållare mjölk eller grädde Kanna kaffe eller te – en eller två personer

7 •Valmöjligheter: •Kaffe eller te •Kaffe kan kokas eller bryggas i en kaffebryggare, Bistro-bryggare, eller perkulator Kanna kaffe eller te – en eller två personer

8 •Valmöjligheter: •Vatten till te kan värmas i vattenkokare, på spisen eller i mikrovågsugnen •Sötningsmedel valfritt Kanna kaffe eller te – en eller två personer

9 Conceptual Model (Fisher, 2003)

10 Utförande-färdigheter •Motsvarar de målinriktade handlingar som är definierade under domänerna Aktivitet och Delaktighet i International Classification of Functioning Disability and Health - ICF (World Health Organization [WHO], 2001)

11 •De minsta enheterna av observerbart utförande som länkas ihop, en och en, i processen att bygga ett utförande av en uppgift Utförande-färdigheter

12 Aktivitetsutförande – en handlingssekvens Walks to fridge Pushes walker Reaches for handle of fridge Grasps handle Pulls door open Reaches for coffee can Fills pot with water Turns on water Turns water off when pot is full Delay to support coffee pot Performance skills are linked to construct the overall task performance

13 ADL Motoriska färdigheter •Observerbara, målinriktade handlingar en person utför när hon •Handhar och flyttar föremål i uppgiften •Flyttar sig själv runt i upgiftens miljö

14 Kroppsplacering Stabiliserar Rätar upp Placerar Skaffa och hålla föremål Når Böjer Greppar Manipulerar Koordinerar Flyttar sig själv & föremål Flyttar Lyfter Går Transporterar Kalibrerar Har flyt Upprätthålla görandet Orkar Håller tempo ADL Motoriska färdigheter

15 ADL Process-färdigheter •Observerbara, målinriktade handlingar en person utför när hon •Väljer, handhar och använder redskap och material i uppgiften •Utför enskilda handligar och steg i uppgiften •Ändrar utförandet när problem stöts på

16 Upprätthålla görandet Håller tempo Fokuserar Arbetar målinriktat Använda kunskap Väljer Använder Hanterar Frågar Organisera tid Inleder Fortsätter Gör I logisk ordning Avslutar Organisera rum & föremål Söker/Lokaliserar Samlar ihop Organiserar Återställer Navigerar ADL Process-färdigheter

17 Anpassa görandet Lägger märke till/Agerar Anpassar miljö Anpassar beteende Drar nytta av

18 Färdigheter är inte kroppsfunktioner! Färdigheter •Greppar och Lyfter kaffepannan •Sträcker sig mot kranen •Märker när vattnet stiger Agerar genom att stänga kranen Kroppsfunktioner •Grepp- och biceps- styrka •Rörelseomfång skuldran •Problemlösning

19 Varje färdighet poängsätts på en 4-gradig skala •4 = kompetent utförande •3 = tveksamt utförande •2 = begränsat utförande •1 = bristande utförande

20 Poängen matas in i datorn •Data-programmet justerar rådata utifrån •Bedömarens stränghet •Uppgiftens utmaning •Momentets svårighetsgrad

21 AMPS datagenererade rapporter •Narrativ rapport (på engelska) •Sammanfattande rapport över utförandet •Rapport över rådata •Grafisk rapport •Rapport över utvecklingen

22 Narrativ Rapport

23 Narrativ Rapport

24 AMPS Grafiska rapport •Kvantitativa mått på klientens samlade motoriska och process- förmågor •Justerade av datorn utifrån uppgiftens utmaning, bedömarens stränghet och momentens svårighet

25 •Användbart för att visa på grad av fysisk ansträngning, effektivitet, säkerhet och/eller oberoende under utförandet av uppgifter •Användbart vid planering av intervention AMPS Grafiska rapport

26

27 Fallstudie •Introduktion om personen •AMPS resultat •Tolkning av AMPS resultat •Mål •Interventions- planering

28 Diskussion & frågor


Ladda ner ppt "Assessment of Motor and Process Skills. Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) •En observationsbedömning •Används för att mäta kvaliteten på ADL-utförandet."

Liknande presentationer


Google-annonser