Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bibehåll din balans Råd & tips för att minska risken att falla.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bibehåll din balans Råd & tips för att minska risken att falla."— Presentationens avskrift:

1 Bibehåll din balans Råd & tips för att minska risken att falla

2 Fakta fallskador • I Sverige dör i snitt mer än 3 äldre personer till följd av fallolyckor varje dag. Mer än dubbelt så många jft med i trafiken. • 5 gånger fler hamnar på sjukhus efter fallolyckor än efter trafikolyckor. • Fallolyckor medför också stora kostnader för samhället och det personliga lidanden. Ett stort och ökande folkhälsoproblem. • Kostnad för fallolyckor beräknas idag till 5 miljarder kronor, förväntas öka till 22 miljarder 2050.

3 Fakta fall • Vanligt med fall bland äldre: • Var tredje äldre faller varje år • + 80 år: faller ungefär hälften varje år • Kön: • Kvinnor faller oftare • Kvinnor skadar sig oftare. Kan bero på: generellt bräckligare, benskörhet, mindre muskelmassa etc. • Män högre upp i åldern faller dock oftare.

4 Konsekvenser av fall • Ungefär 50% av fallen leder till någon form av skada • Ca 5% leder till fraktur • Nedsatt förmåga att klara sina dagliga aktiviteter. • Rädsla för att falla igen • Minskad aktivitet – ökad fallrisk • Social isolering • Behov av annat boende • Död (1400 dödsfall/år)

5 Varför faller vi när vi blir äldre? Vi rör på oss mindre!  Muskelmassan och gångförmågan försämras med stigande ålder.  Vi provocerar balansen mindre.  Synen, reaktionsförmågan och känseln i fötterna blir sämre.  Näringsbrist och många mediciner orsakar ibland yrsel och blodtrycksfall.  Sjukdomar påverkar balansen. Stroke, Parkinson, MS, diabetes

6 Balans och Yrsel Yrsel När informationen till hjärnan inte stämmer överens

7 Går yrsel att behandla?  Prata med din läkare, om du har yrselproblematik. Hitta orsaken! Ev remiss till öronläkare?!  Genomgång av läkemedel, blodtryck, blodsocker etc.  Koll av hörsel & syn  Åldersyrsel – går att påverka genom träning. Tips kommer….  ”Kristallsjukan” – Godartad lägesyrsel. Går att behandla: läkare/sjukgymnast.  Vissa studier påvisar att 30% av alla pensionärer som upplever yrsel, har godartad lägesyrsel, som går att bota!  Om yrseln trots detta kvarstår: hitta kompensatoriska strategier: ta det lugnt, känn efter innan aktivitet, behov av gånghjälpmedel?

8 Träna din balans Provocera balansen: Om du känner dig osäker - kontakta sjukgymnast för råd om träning. - Alternativt ha någon vid din sida!  Rör på huvudet (sittande/stående/gående).  Rulla från sida till sida i sängen, lägg dig snabbt ner på sidan – upp igen. Försök att utlösa yrsel.  Gå på olika underlag (gräs, grus, skog).  Titta från sida till sida medan du går.  Hämta saker lågt, högt.  Resa sig upp från en stol utan stöd av armarna – successivt vrida på huvudet samtidigt.

9 Fysisk träning Fysisk träning kan minska risken för fallolyckor hos äldre med upp till 40%. Det visar en analys som Cochrane-institutet har gjort av över 100 olika studier. Reportage från Sveriges Radio

10 Tips på vardagsträning  Risken för fall är stor om du har begränsad rörelseförmåga eller om dina muskel blir försvagade.  Studier visar att regelbunden träning minskar risken för fall.  Även 90-åringar har god effekt av träning!!!  Bättre lite träning i taget än ett långt pass/vecka.  Promenad eller gå stavgång.  Gå på gymnastik eller QiGong.  Arbeta i trädgården.  Öva balansen med enkla övningar (tid nämnt)  Hushållssysslor och inköp är också motion.  Gå ett par varv runt huset.  Res dig upp 5-10 ggr ur en fåtölj.  Ta trappan – om balansen är ok  Framför allt: gör det Du kan!

11 Kost Muskelmassa minskar när vi blir äldre. Det gör även kroppens energibehov. Men vårt behov av näringsämnen är lika stort.  Ät frukost, lunch och middag  Ät mellanmål på förmiddag, eftermiddag och kväll. Viktigt om man har svårt att äta.  Ät lite innan du lägger dig. Sömnen blir mer rofylld och blodsockret håller sig bättre över natten.  Drick mycket vatten. Kaffe, te och alkohol ökar vätskebehov.  Även mindre mängder alkohol försämrar balansen.  För skelettets skull: ät mat rikt på kalcium och D-vitamin.

12 Förebygga fallskada i egna hemmet  Belysning – VIKTIGT! Även nattetid!  Mattor och sladdar  Trösklar, ett besvär?  Toalett: armstöd på toalett? Handtag?  Dusch: antihalkmatta, handtag, duschpall/badbräda  Ledstång i trappan – belysning!  Halkskyddstejp på hala trappsteg  Sovrum: dags att byta säng? Råd  Fixar-Anders kan hjälpa till: byta glödlampa, gardiner etc  Bona inte golvet – halkrisk!

13 Övriga råd  Inneskor med hälkappa  Antihalk-strumpor  Syn? När besökte du optikern sist?  Hinner du till toaletten i tid? Rätt inkontinensskydd kan hjälpa. Prata med din läkare eller sjuksköterska  Sitt på stadig stol då du klär dig!  Blir du yr – sitt en stund innan du reser dig. Även då du rest dig – stå kvar en stund, känn efter!  Ha alltid bärbar telefon tillgänglig!  Känner du dig otrygg – trygghetslarm  Höftskyddsbyxor – kan förhindra att du får en fraktur om du faller.  Hjälpmedel för att säkra din vardag?


Ladda ner ppt "Bibehåll din balans Råd & tips för att minska risken att falla."

Liknande presentationer


Google-annonser