Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MALMÖ HÖGSKOLA Om feedback Anders Jönsson, Malmö Högskola.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MALMÖ HÖGSKOLA Om feedback Anders Jönsson, Malmö Högskola."— Presentationens avskrift:

1 MALMÖ HÖGSKOLA Om feedback Anders Jönsson, Malmö Högskola

2 MALMÖ HÖGSKOLA Vad är feedback? Feedback: Information provided by an agent (e.g., teacher, peer, book, parent, self, experience) regarding aspects of one’s performance or understanding.

3 MALMÖ HÖGSKOLA Vad är feedback?

4 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

5 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

6 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Formativ bedömning = 0,4 – 0,7 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 0,70 Från Hattie (2009): Visible learning

7 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Läxor = 0,29 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 0,29

8 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Klasstorlek = 0,21 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 0,21

9 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Nivågruppering = 0,12 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 0,12

10 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Feedback = 0,73 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier) Andra metastudier: t.ex. Kluger & DeNisi (1996); Mason & Bruning (2001); Narciss & Huth(2004).

11 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

12 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Värderande feedback Positivt/negativt Personligt Beskrivande feedback Specificerande/Konstruerande Uppgiftsrelaterat

13 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Form av bedömning NEffekt Svag feedback310,16 Endast feedback480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51

14 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback Vart är jag på väg? Var befinner jag mig i förhållande till målet? Hur ska jag ta mig vidare?  

15 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

16 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

17 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

18 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

19 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

20 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

21 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

22 MALMÖ HÖGSKOLA Vad är feedback?

23 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

24 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Ball et al. (2009); Drew (2001); Hartley & Chesworth (2000); Price et al. (2010); Zhao (2010)

25 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Auten (1992); Baker & Brick Hansen (2010); Ferris (1997); Poulos & Mahony (2008); Vardi (2009)

26 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Auten (1992); Baker & Brick Hansen (2010); Ferris (1997); Poulos & Mahony (2008); Vardi (2009)

27 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Connors & Lunsford (2009); Dohrer (1991); Dysthe et al. (2011)

28 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Burke (2007; 2009); Furnborough & Truman (1991)

29 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback 1 T.ex. Ferris (1995); Hounsell (1987); Price et al. (2010); Rust et al. (2003)

30 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

31 MALMÖ HÖGSKOLA Forskning om feedback

32 MALMÖ HÖGSKOLA Saknar utbildning Ges för sent Ingen koppling till mål och kriterier Uttrycker makt och auktoritet Saknar strategier för att använda feedback Ges tillsammans med betyg Endast feedback, ingen feed-forward Forskning om feedback

33 MALMÖ HÖGSKOLA Från Pryor & Crossouard (2010) Forskning om feedback

34 MALMÖ HÖGSKOLA Kriterium 1 Nybörjare”Expert” Kriterium 2 Kriterium 3 Frågor: Var är jag nu? Starka sidor, svaga sidor? Hur ska jag göra för att bli bättre…? Matris ————— ——— Matris ————— ——— Mål ————— ——— Mål ————— ——— Ex. 3  Ex. 3  Ex. 1  Ex. 1  Ex. 2  Ex. 2  Bedömda exempel Självbedömning


Ladda ner ppt "MALMÖ HÖGSKOLA Om feedback Anders Jönsson, Malmö Högskola."

Liknande presentationer


Google-annonser